Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Samorządy Mają Głos - Wybory 2018
Nimniejsze teksty pojawiły się również na platformie wybory orgranizowanej przez CEO
03.09.2018 - 12.09.2018 r.
Młodzieżowa Rada Ośrodka przystąpiła do pracy nad ordynacją wyborczą, pojawiły się pewne zmiany w stosunku do tej z roku 2016.
Ordynacja wyborcza trafiła na biurko Pani Dyrektor. Konsultacje zostały pozytywnie rozpatrzone.
Wybrana została również Ośrodkowa Komisja Wyborcza.
W ordynacji wyborczej w porównaniu z rokiem 2016 zaistniało kilka zmian.
Najbardziej poważna jest chyba ta dotycząca Szkoły Podstawowej. Ponieważ jesteśmy ośrodkiem szkolno-wychowawczym a nasi uczniowie borykają się z wieloma problemami natury zdrowotnej, uczniowie Szkoły Podstawowej utracili bierne prawo wyborcze. Jednak by nie czuli się pokrzywdzeni wprowadziliśmy nowe stanowisko we władzach Samorządu, a mianowicie Stałego Członka ds. Szkoły Podstawowej, który został wybrany przez przedstawicieli SP 2 października - wybrana została Marta Podolska uczennica 1 klasy Techniku Kelnerskiego.
Nowe stanowisko we władzach Młodzieżowej Rady Ośrodka oznacza że walka będzie nie o 7 jak było 2 lata temu, a o 6 miejsc.
14.09.2018 r. Kewin Kędzierski członek Ośrodkowej Komisji Wyborczej odwiedził wszystkie klasy uczące się w naszym ośrodku ogłaszając listę kandydatów, którzy zgłaszali się od początku roku i najważniejsze informacje dotyczące wyborów 2018 r. Wszystkie ważne informację zostały wywieszane, a miejsce na plakaty wyborcze przygotowane.
Została również ustalona data debaty wyborczej.
14.09.2018 r. - Ośrodkowa Komisja Wyborcza ogłosiła listę wyborczą i ruszyła kampania wyborcza,
18.09.2018 r. - pierwsze spotkanie kandydatów i ustalenie wspólnych zasad związanych z kampanią wyborczą. Najważniejsza decyzja to projekt plakatu wyborczego jednakowego dla wszystkich. Ustalenie daty i charakteru debaty. Odbędzie się 26.09.2018 r., zaproszenie otrzymała cała społeczność szkolna, będzie miała charakter panelowy.
Pojawiły się ulotki i agitację wyborcze na przerwach, obyło się bez kłótni i wszystko przebiega w miłej atmosferze Jesteśmy szkołą dla niewidomych i słabowidzących dlatego formą dominującą jest kampania ustna i bezpośrednia.
24.09.2018 r. - w klasie 1 Techniku kelnerskiego i Technikum masażu przeprowadzona została lekcja (zajęcia z wychowawcą) na temat IDZIEMY NA WYBORY ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO,
25.09.2018 r. - doszło do drugiego spotkania kandydatów na którym głównym tematem była debata. Kandydaci wspólnie zdecydowali jak ma przebiegać.
26.09.2018 r. - w klasie 3f ZSZ zostanie przeprowadzona lekcja (zajęcia z wychowawcą) na temat SZKOŁA JAKO WSPÓLNOTA.
27.09.2018 r. - planowane przygotowania lokalu wyborczego, list i kart do głosowania. Liczmy na sporą frekwencję.
Debata odbyła się 26.09.2018 r. i była ostatnią szansą dla kandydatów by zachęcić niezdecydowanych do głosowania
Niestety 2 kandydatów zmogła choroba, dlatego z kandydującej 11 brało w niej udział 9 osób.
Kandydaci zdecydowali że debata będzie miała charakter panelowy.
Prowadzącym został opiekun MRO Krzysztof Olejnik, który przypomniał o istocie Samorządności i powadze zbliżających się wyborów.
Nad wszystkim czuwała Ośrodkowa Komisja Wyborcza w składzie Kewin Kędzierski, Roksana Jakielska i Monika Przybyła.
Po słowach wstępu kandydaci po kolei zaprezentowali swoje programy wyborcze, największe zainteresowanie widowni budził sklepik szkolny, strefa kibica w internacie czy propozycja wielkiego meczu nauczyciele kontra uczniowie. Pojawiły się też hasła kawy dla nauczycieli, czy muzyki na przerwach. Oj było tego dużo, aż strach pomyśleć czy dwa lata kadencji wystarczą. Duża część kandydatów wyraziła zainteresowanie wolontariatem i wsparciem domów opieki, przedszkoli, czy schronisk dla zwierząt. Spora dawka humoru ułatwiła rozluźnienie się spiętych kandydatów.
Na koniec były pytania z publiczności i przypomnienie o terminie i miejscu głosowania.
Wybory do Młodzieżowej Rady Ośrodka odbyły się 26.09.2018 r.
Wybory przebiegały zgodnie z planem.
Lokal wyborczy został usytuowany w sali 126W, do której wszyscy mają dobry dostęp (głosowali bez przeszkód zarówno niewidomi, jak i osoby poruszające się na wózkach.)
Po wcześniejszym wywieszeniu informacji na temat wyborów i prośby do nauczycieli i wychowawców uczniowie przychodziły chętnie oddać swój głos.
Niestety frekwencja okazała się niższa niż w 2016 roku, na fakt ten wpływa zarówno aura za oknem, jak i termin wyborów (piątek to dzień wyjazdów wychowanków, a i Dzień Tabliczki Mnożenia odcisną swoje piętno jeśli chodzi o szkołę podstawową)
Wyborcy proszeni byli przez Ośrodkową Komisję Wyborczą (w składzie Monika Przybyła, Roksana Jakielska i Kewin Kędzierski) o wylegitymowanie się i złożenie podpisu w rubryce ze swoimi danymi, otrzymywali wtedy kartę do głosowania.
Przygotowane było miejsce zasłonięte tablicą do głosowania.
Komisja miała stół z listami wszystkich uprawnionych do głosowania (dane osobowe i miejsce na parafkę)
Komisja wyborcza wciąż przypominała o prawidłowym oddaniu głosu jednym krzyżykiem.
Po wstawieniu krzyżyka wyborcy wrzucali głos do urny ustawionej w centralnym miejscu sali.
Wybory trwały od 8:00 do 13:30 bez przerwy. W lokalu wyborczym wciąż przybywały przynajmniej dwie osoby z OKW.
Przy zamkniętych drzwiach odbyło się liczenie głosów i spisanie protokołu.
Wyniki zostały ogłoszone 30 września 2018 r. w wybranych miejscach w szkolę i w mediach społecznościowych.
Wszystkie dokumenty związane z wyborami znajdą się w załącznikach.
Ponieważ wybieraliśmy zarząd SU większość członków zespołu nie mogło wspierać tych działań, całość spadła na:
- kończące kadencję osoby z MRO,
- opiekunowie MRO (kordynatorowie projektu SD)
- powołanych do roli Ośrodkowej Komisji Wyborczej starszych uczniów tzw. mężów zaufania (Monika Przybyła, Roksana Jakielska, Kewin Kędzierski)
Największą trudności okazał się termin wyborów.
Wrzesień to niesprzyjający miesiąc do takich przedsięwzięc, za duże zamieszanie jest w szkolę związane z ustalanie planów lekcji (u nas jest spora ilośc zajęć rewalidacyjnych i wspomagających rozwój), nauczyciele mają głowy zajęte papierami, itp.
Kolejne wybory przeniesiemy na październik, dając więcej czasu, albo ogłosimy je już w czerwcu, jast nad czym myśleć.
Truność sprawia oczywiście walka o frekwencję, ponieważ lokal był otwarty cały czas liczyliśmy że bez angażowania wychowawców klas (bez przyprowadzania) co jest zgodne z duchem wyborów mają być one przecież dobrowlne, a nie z przymusu uczniowie chętniej przyjdą do lakalu.
Kolejna sprawa to piątek, a nas piątek oznacza tzw. wyjazdówkę, czyli uczniowie udają się na weekend do domu (często już w czwartek). Jesteśmy szkołą z Internatem.
Mimo to uważamy że frekwencja była wysoka, w następnych latach nie tylko wcześniej musimy zacząć działania informacyjne, jak równiż zaangażowac większą ilośc osób (nauczycieli, uczniów i rodziców).
Sukcesem są oczywiście wybory same w sobie.
Odało nam się je przeprowadzić zgodnie ze wszystkim instrukcjami zawartymi w materiałach CEO i możemy być dumni że nie poszliśmy w żadym momencie na łatwizne.
Sukcesem jest też świadomy start w wyborach naszych kandydatów. W tej edycji przedstawili oni swoje programy i wiedzieli co chcą zmienić i jak to zrobić mniej więcej.
Debata okazała się sukscesm bo wielu kandydatów przełamało swoje problemy z wystąpieniami, co jest wielkim osiągnięcie, prócz tego była merytoryczna i uczniowie w pełni zainteresowania uczestniczyli w niej.
Sukces to słowow jak najbardziej pasuje do naszych Wyborów :)
Dziękujemy za dodanie relacji!
Wspaniale, że udało się Wam przeprowadzić wybory do MRW tak prężnie i z takim entuzjazmem! Dzięki za przejrzystą i szczegółową relację, która krok po kroku świetnie pokazuje, co działo się w Waszej szkole. Widać, że pomimo trudności staraliście się jak najlepiej zorganizować wybory w deomkratyczny sposób. Przed wyborami przeprowadziliście wiele fantastycznych działań, jak debata kandydatów i lekcje w klasach. Po propozycjach widać, że programy wyborcze były ciekawe i bogate, więc walka zapewne zacięta! Gratulujemy także Ośrodkowej Komisji Wyborczej - spisaliście się na medal! Widać, że nie zapomnieliście o żadnym elemencie i włożyliście wiele starań w przygotowania, przeprowadzenie wyborów i liczenie głosów! Z relacji wynika Wasze duże zaangażowanie warte uwagi. Dzięki za zdjęcia ukazujące Wasze działania!
Wreszcie - załączniki - brawa za szczegółową dokumentację i świetnie, że opieracie wszystko na spisanej ordynacji wyborczej. Pamiętaliście także, aby na końcu ogłosić wyniki (także w mediach społecznościowych), a informowanie jest bardzo istotnym elementem włącznia społeczności w jakiekolwiek działania. Wielkie gratulacje - wykonaliście kawał dobrej roboty!
Jedno tylko budzi moją wąpliwość (możecie odnieść się do tego w komentarzu albo rozważyć w przyszłości przy następnych wyborach) - piszecie, że niektórzy uczniowie mają ograniczone bierne prawo wyborcze ze względów zdrowotnych. Zastanawiamy się, czy nie dałoby radę ich także włączyć i dać im możliwość kandydować, chociaż nie znamy szczegółów i nie wiemy, czym to jest spowodowane (oczywiście rozumiemy, że może być to uzasadniona decyzja). Jeśli porzebujecie jakiegoś wsparcia czy porady w tej kwestii, odezwijcie się do nas, a chętnie pomożemy w rozwiązaniu tej sprawy, jeśli uznacie, że zmiany w tym zakresie są możliwe. Byłoby świetnie, gdyby jak najwięcej uczniów i uczennic miało prawo do kandydowania. Niemniej rozumiemy, że ze wzlędu na specyfikę Waszej placówki może to być utrudnione.
Jeszcze raz brawa za świetnie przygotowaną relację, która pokazuje Wasz wielki wkład pracy przed wyborami (lekcje, debaty, lokal wyborczy), jak i w trakcie (przebieg)! Brawo! Trzymamy kciuki za Wasze dalsze działania!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Przepraszam za tak dużą zwłąkę w odpowiedzi :), dopiero dziś zobaczyłem komentarz na samym dole :)
W poprzedniej edycji wszyscy mieli bierne prawo wyborczę i nawet jedna osoba z niepelnosprawnością intelektualną na poziomie umiarkowanym dostała się do władz samorządu, niestety rzeczywistość pokazała że czuła się zagubiona w grupie z normą intelektualną, oczywiście uczestniczyła w spotkaniach i pomagał nam na ile umiała, ale raczej miało to negatywny wpływ na nią i działania grupy. Niestety większość osób o ktorych mowa to uczniowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy, czyli często uczniowie sprzężeni, którzy prócz wzroku mają też problemy intelektualne. Trudno w takim wypadku mówić o samodzielności grupy do której dążymy. Nie mówimy nie kolejnym próbą w kolejnych latach. U nas problem twki w tym że jesteśmy Ośrodkiem od przeczkola do szkoły policealnej, więc ciężko do wszytko połączyć.
Pozdrawiamy