Obrazek użytkownika Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Juliusza Verne'a
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy w naszej szkole budżet partycypacyjny zgodnie z opisem zawartym w materiale CEO Dobre praktyki z USA. Kwota, o której przeznaczeniu decydują uczniowie i uczennice, jest nie mniejsza niż 1500 zł.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na początku dokładnie zapoznaliśmy się z dobrymi praktykami, jakie znaleźliśmy na stronach internetowych. Szczególnie cenna okazała się dobra praktyka z materiałów CEO „Dobre praktyki z USA”, przeprowadzona w Phoenix w Arizonie, ale także projekt budżetu partycypacyjnego ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach.

Wspólnie z Panią Dyrektor opracowaliśmy konkretne kryteria, które mają spełniać projekty przedstawiane przez Uczniów. Założyliśmy, że:

  • w projekcie musi być dokładnie opisane, na co ma być przeznaczona kwota 1500 zł
  • musi mieć poparcie przynajmniej 15 uczniów z 3 różnych klas, co ma zostać udokumentowane przez podpisy
  • projekt musi przynieść korzyść dla CAŁEJ społeczności szkolnej i ma zostać to dokładnie opisane
  • ma być podany termin realizacji

Bardzo się ucieszyliśmy, ponieważ spłynęło do nas aż 11 projektów. Wraz z komisją (Opiekunowie samorządu, Zarząd Samorządu, Pani Dyrektor, Pani Wicedyrektor) sprawdziliśmy, które z nich spełniają podane wcześniej kryteria i do głosowania przeszło 6 projektów.

Były to:

Projekt 1
Kosz do koszykówki
Projekt zakłada postawienie na terenie szkoły (podwórko) wolnostojącego kosza do koszykówki. Dzięki niemu wszyscy będą mogli rozwijać swoje umiejętności w grze w koszykówkę, a przede wszystkim będą mogli ćwiczyć celne rzuty do kosza.

Projekt 2
Stragan
Dzięki temu projektowi zostaną zakupione dwa drewniane stragany, na których każda klasa będzie mogła (np. raz w miesiącu) sprzedawać swoje rzeczy na cele charytatywne lub klasowe. Będzie można także urządzić na nich kiermasz. Nie będzie potrzeby przygotowywania innych stanowisk – rozstawienie tych straganów usprawni cały proces sprzedaży, a uczniowie będą mogli uczyć się przedsiębiorczości i zarządzania finansami.

Projekt 3
Pomiar jakości powietrza przed wyjściem na podwórko
Realizując ten projekt cała społeczność mogłaby dokładnie poznać, jaki jest stopień zanieczyszczenia powietrza. Zakupiony zostałby precyzyjny czujnik jakości powietrza, dzięki któremu z aplikacji dostępnej w telefonie poznalibyśmy jakość powietrza w danym miejscu i nie narażalibyśmy się na wdychanie zanieczyszczonego powietrza.

Projekt 4
Dzień Malarstwa
Ten projekt zakłada zrealizowanie Dnia Malarstwa w szkole. Zakupione zostałyby sztalugi i przybory malarskie, dzięki którym będzie można zorganizować dzień pełen malarstwa, z piknikami, konkursami plastycznymi, zabawami i wieloma atrakcjami. Większość przyborów (przede wszystkim sztalugi malarskie) pozostałoby później do wielokrotnego użytkowania w szkole.

Projekt 5
Komfort w toalecie
Autorzy projektu zaproponowali zawieszenie zasłonek lub zbudowanie mini-kabin dla chłopców w toaletach korzystających z pisuarów. Dzięki temu rozwiązaniu, zadbalibyśmy o komfort i dyskrecję da chłopców, którzy aktualnie obawiają się, że przy otwartych drzwiach łazienki nie mogą swobodnie korzystać z toalety. Byłoby to także korzystne dla dziewcząt, które nie chcą wprawiać chłopców w zakłopotanie

Projekt 6
Ozo school
Dzięki temu projektowi urozmaicone zostałyby zajęcia komputerowe i zajęcia na innych przedmiotach w szkole. Zakupione zostałoby pięć robotów do nauki programowania. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogliby swobodnie uczyć się programowania i wykorzystywać zakupione roboty do działań – nie tylko podczas lekcji informatyki.

 

Głosowanie zostało przeprowadzone 17 kwietnia. Każdy uczeń mógł oddać tylko jeden głos.

Towarzyszyły głosowaniu ogromne emocje.

Ostatecznie wygrał pomysł STRAGANU. W maju odbyło się kolejne spotkanie Samorządu i zwycięskiego zespołu, w którym zaplanowany został sposób realizacji i pierwszego uruchomienia straganu.

Mamy nadzieję, że korzystanie ze zwycięskiego projektu  będzie fajnym sposobem na urozmaicanie życia podczas przerw i zdobywania funduszy na różne charytatywne akcje.

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowani byli wszyscy uczniowie szkoły. Najpierw poprzez składanie projektów, a później poprzez głosowanie. Z całą pewnością to była najbardziej emocjonująca akcja do tej pory w naszej szkole.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Trudnym momentem był czas wyłonienia 6 konkursowych projektów spośród 11. Wiedzieliśmy, że wszyscy się zaangażowali i każdy chciał, aby jego projekt wygrał. Niestety, aż 5 projektów musieliśmy odrzucić ze względu na niespełnione kryteria. Spotkanie z zespołami, które napisały odrzucone projekty wymagało podawania konkretnych faktów, dlaczego ich propozycje nie wzięły udziału w głosowaniu. Nie było to przyjemne, ale dobre przygotowanie do tej rozmowy było bardzo pomocne.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

My sądzimy, że był to NAJWIĘKSZY sukces naszego Samorządu do tej pory. Ogromnie się cieszymy, ze aż tak wielu uczniów wzięło udział, że było tyle zgłoszonych projektów. Szkoła tętniła informacjami na temat projektów, zbierania podpisów, pomysłów, a później głosowaniem. BYŁO NAPRAWDĘ SUPER!!!!!!

Poniżej jeszcze załączamy kilka linków z Facebooka.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/szkola.verne/posts/2229184330511901
https://www.facebook.com/szkola.verne/posts/2158410960922572
https://www.facebook.com/szkola.verne/posts/2157017507728584
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 
Drogi Zespole, jestem pod ogromnym wrażeniem Waszego działania! Wielkie gratulacje, udało Wam się świetnie przeprowadzić proces decydowania o budżecie partycypacyjnym w Waszej szkole! Ustaliliście kryteria, zebraliście i rozpatrzyliście propozycje, które były bardzo różnorodne i ciekawe - dobry początek! Dodatkowo uzasadniliście zespołom, dlaczego pewne projekty odrzuciliście na podstawie kryteriów - jak wspominacie, nie jest to łatwe, jednak ważne, by pokazać uczniom, że są poważnie traktowani. W głosowaniu wybraliście świetny projekt i teraz będziecie mogli z niego korzystać - ogromne gratulacje moi drodzy!! Po zdjęciach widać, ze to działanie dało Wam także wiele radości, bardzo się cieszymy Waszym sukcesem także! Może uda się także zrealizować inne projekty w przyszłości? :) Wielką wartością Waszego działania jest włączenie w proces wszystkich uczniów i danie możliwości przedstawiania pomysłów. Możecie być dumni z procesu i efektu, bowiem Wasza praca przyniosła wyraźną zmianę i korzyść. Życzymy powodzenia w kolejnych przedsięwzięciach! :)