Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
Nasz budżet partycypacyjny – czyli co można zrobić, gdy działamy razem
Na początku dokładnie zapoznaliśmy się z dobrymi praktykami, jakie znaleźliśmy na stronach internetowych. Szczególnie cenna okazała się dobra praktyka z materiałów CEO „Dobre praktyki z USA”, przeprowadzona w Phoenix w Arizonie, ale także projekt budżetu partycypacyjnego ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Kartuzach.
Wspólnie z Panią Dyrektor opracowaliśmy konkretne kryteria, które mają spełniać projekty przedstawiane przez Uczniów. Założyliśmy, że:
- w projekcie musi być dokładnie opisane, na co ma być przeznaczona kwota 1500 zł
- musi mieć poparcie przynajmniej 15 uczniów z 3 różnych klas, co ma zostać udokumentowane przez podpisy
- projekt musi przynieść korzyść dla CAŁEJ społeczności szkolnej i ma zostać to dokładnie opisane
- ma być podany termin realizacji
Bardzo się ucieszyliśmy, ponieważ spłynęło do nas aż 11 projektów. Wraz z komisją (Opiekunowie samorządu, Zarząd Samorządu, Pani Dyrektor, Pani Wicedyrektor) sprawdziliśmy, które z nich spełniają podane wcześniej kryteria i do głosowania przeszło 6 projektów.
Były to:
Projekt 1
Kosz do koszykówki
Projekt zakłada postawienie na terenie szkoły (podwórko) wolnostojącego kosza do koszykówki. Dzięki niemu wszyscy będą mogli rozwijać swoje umiejętności w grze w koszykówkę, a przede wszystkim będą mogli ćwiczyć celne rzuty do kosza.
Projekt 2
Stragan
Dzięki temu projektowi zostaną zakupione dwa drewniane stragany, na których każda klasa będzie mogła (np. raz w miesiącu) sprzedawać swoje rzeczy na cele charytatywne lub klasowe. Będzie można także urządzić na nich kiermasz. Nie będzie potrzeby przygotowywania innych stanowisk – rozstawienie tych straganów usprawni cały proces sprzedaży, a uczniowie będą mogli uczyć się przedsiębiorczości i zarządzania finansami.
Projekt 3
Pomiar jakości powietrza przed wyjściem na podwórko
Realizując ten projekt cała społeczność mogłaby dokładnie poznać, jaki jest stopień zanieczyszczenia powietrza. Zakupiony zostałby precyzyjny czujnik jakości powietrza, dzięki któremu z aplikacji dostępnej w telefonie poznalibyśmy jakość powietrza w danym miejscu i nie narażalibyśmy się na wdychanie zanieczyszczonego powietrza.
Projekt 4
Dzień Malarstwa
Ten projekt zakłada zrealizowanie Dnia Malarstwa w szkole. Zakupione zostałyby sztalugi i przybory malarskie, dzięki którym będzie można zorganizować dzień pełen malarstwa, z piknikami, konkursami plastycznymi, zabawami i wieloma atrakcjami. Większość przyborów (przede wszystkim sztalugi malarskie) pozostałoby później do wielokrotnego użytkowania w szkole.
Projekt 5
Komfort w toalecie
Autorzy projektu zaproponowali zawieszenie zasłonek lub zbudowanie mini-kabin dla chłopców w toaletach korzystających z pisuarów. Dzięki temu rozwiązaniu, zadbalibyśmy o komfort i dyskrecję da chłopców, którzy aktualnie obawiają się, że przy otwartych drzwiach łazienki nie mogą swobodnie korzystać z toalety. Byłoby to także korzystne dla dziewcząt, które nie chcą wprawiać chłopców w zakłopotanie
Projekt 6
Ozo school
Dzięki temu projektowi urozmaicone zostałyby zajęcia komputerowe i zajęcia na innych przedmiotach w szkole. Zakupione zostałoby pięć robotów do nauki programowania. Dzięki temu wszyscy uczniowie mogliby swobodnie uczyć się programowania i wykorzystywać zakupione roboty do działań – nie tylko podczas lekcji informatyki.
Głosowanie zostało przeprowadzone 17 kwietnia. Każdy uczeń mógł oddać tylko jeden głos.
Towarzyszyły głosowaniu ogromne emocje.
Ostatecznie wygrał pomysł STRAGANU. W maju odbyło się kolejne spotkanie Samorządu i zwycięskiego zespołu, w którym zaplanowany został sposób realizacji i pierwszego uruchomienia straganu.
Mamy nadzieję, że korzystanie ze zwycięskiego projektu będzie fajnym sposobem na urozmaicanie życia podczas przerw i zdobywania funduszy na różne charytatywne akcje.
Zaangażowani byli wszyscy uczniowie szkoły. Najpierw poprzez składanie projektów, a później poprzez głosowanie. Z całą pewnością to była najbardziej emocjonująca akcja do tej pory w naszej szkole.
Trudnym momentem był czas wyłonienia 6 konkursowych projektów spośród 11. Wiedzieliśmy, że wszyscy się zaangażowali i każdy chciał, aby jego projekt wygrał. Niestety, aż 5 projektów musieliśmy odrzucić ze względu na niespełnione kryteria. Spotkanie z zespołami, które napisały odrzucone projekty wymagało podawania konkretnych faktów, dlaczego ich propozycje nie wzięły udziału w głosowaniu. Nie było to przyjemne, ale dobre przygotowanie do tej rozmowy było bardzo pomocne.
My sądzimy, że był to NAJWIĘKSZY sukces naszego Samorządu do tej pory. Ogromnie się cieszymy, ze aż tak wielu uczniów wzięło udział, że było tyle zgłoszonych projektów. Szkoła tętniła informacjami na temat projektów, zbierania podpisów, pomysłów, a później głosowaniem. BYŁO NAPRAWDĘ SUPER!!!!!!
Poniżej jeszcze załączamy kilka linków z Facebooka.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.