Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Października 12, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na koniec września zorganizowane zostało spotkanie klas II-VIII naszej szkoły. Przybyli przedstawiciele klas wysłuchali propozycji dotyczących mających się odbyć 12 październiaka wyborów do Samorządu Uczniowskiego oraz do Młodziezowej Rady Miejskiej. Szczegółowo zaplanowano kampanie wyborczą, która miała poprzedzić Wybory w roku szkolnym 2018/2019.

Prawo wyborcze mieli uczniowie od klasy II do VIII oraz nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 4.

  • Wybory były:
  1. powszechne, tzn. każdy uczeń miał prawo do udziału w głosowaniu,
  2. bezpośrednie, tzn. każdy głosował osobiście i bezpośrednio wybierał władze Samorządu Uczniowskiego oraz przedstawiciela szkoły do Młodzieżowej Rady Miejskiej,
  3. tajne, tzn. wybór był anonimowy.
  • Kandydatury uczniów zaakceptowane prze samorząd klasowy i wychowawcę zgłaszane były na walnym zebraniu ustępującego Samorządu Uczniowskiego.
  • Do SU mogli kandydować uczniowie klas IV-VIII, natomiast do MRM uczniowie klas VI-VIII..
  • Każdy kandydat miał prawo do przeprowadzenia własnej kampanii wyborczej.
  • Opiekun SU zapewniał kandydatom prezentacje w klasach oraz podczas przerw w tygodniu kampanii wyborczej.
  • Nad prawidłowością wyborów czuwała Komisja Wyborcza powołana przez opiekuna SU.
  • Do zadań komisji wyborczej należało:
  1. liczenie głosów oraz ogłoszenie wyników nie później jak dzień po ich odbyciu się,
  2. przygotowanie kart do głosowania, które wydawane były w czasie głosowania po okazaniu legitymacji i złożeniu podpisu na liście osób głosujących,
  3. czuwanie nad prawidłowym przebiegiem Wyborów.

 

  • W dniu wyborów w lokalu wyborczym każdy uprawniony do głosowania wyborca otrzymał 2 karty do głosowania; każda karta zawierała wykaz wszystkich kandydatów z klas IV-VIII do SU oraz do MRM.
  •  Aby głos był ważny, należało na każdej karcie do głosowania postawić znak „x” przy jednym nazwisku.
  • Do  Rady SU weszło 3 uczniów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
  • Nowy skład Rady Samorządu rozpoczął pracę tydzień po prawidłowo przeprowadzonych wyborach.

W głosowaniu wzięło udział 135 wyborców Szkoły Podstawowej  nr 4 w Międzyrzeczu. Głosy oddawali uczniowie, nauczyciele i pracownicy naszej szkoły. 2 karty wypełnione zostały nieprawidłowo. Uprawnionych do głosowania było 150 osób. Frekwencja wyborcza wyniosła więc 90%.

W wyniku przeprowadzonych obliczeń Komisja Wyborcza w składzie: Julia Dorywalska, Greta Kozibroda , Aleksandra Środa, oraz opiekunowie Samorządu Uczniowskiego ustalili wyniki. Zorganizowano uroczysty apel, podczas którego ogłoszono wyniki i pogratulowano nowo wybranym przedstawicielom Samorządu Uczniowskiego oraz Przedstawicielce Młodzieżowej Rady Miejskiej.

 

 

 

 

 

 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana byli kandydujący uczniowie, osoby należące do komitetów wyborczych oraz opiekunowie Samorządu Uczniowskiego. Zaangażowali się również rodzice uczniów. Pomagali oni np. przy drukowaniu ulotek czy wymyślaniu haseł wyborczych.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było zmotywowanie jak największej liczby uczniów do kandydowania do Samorządu Uczniowskiego.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Wielkim sukcesem okazała się kampania wyborcza, która trwała od 3 do 10 października 2018r. Przybrała ona w tym roku nową formę. Innowacją było tworzenie komitetów wyborczych, które z wielkim zaangażowaniem zajmowały się kampanią swojego kandydata. Tak oto zaprzyjaźnieni uczniowie  łącząc się w 5 osobowe grupy, przygotowali na tydzień wyborczy plakaty, ulotki, balony, które promowały ich kandydatów. Podczas prezentacji w klasach i na przerwach przedstawiali oni programy wyborcze poszczególnych osób. Rozdawali przy tym ciekawe foldery, zachęcające ulotki oraz balony z wizerunkami kandydatów. Wszyscy świetnie się prze tym bawili. Okazało się to świetnym pomysłem, który wspomaga rozwijać samorządność w szkole. Wybory do samorządu uczniowskiego były dla nas najlepsza lekcja demokracji w szkole. Wybór przedstawiciela do Młodzieżowej Rady MNiejskiej był dla nas też dużym wyzwaniem. Tutaj wykazać się mogli uczniowie klas VI-VIII. W czasie kampani wyborczej mówili oni o roli wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród młodzieży. Tłumaczyli młodszym na czym polega praca członków i zasady działania Młodzieżowej Rady Miejskiej.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

relacja musi zostać poprawiona. Należy zmienić zapis w ordynacji wyborczej:

"Kandydatury uczniów zaakceptowane prze samorząd klasowy i wychowawcę zgłaszane są na walnym zebraniu ustępującego Samorządu Uczniowskiego."

Kandydatura nie powinna wymagać akceptacji. Prosimy o link do aktualnej ordynacji wyborczej w uzupełnieniu.

W relacji jest informacja o ilości głosujących, jednak nie ma informacji o ilości osób uprawnionych do głosowania - to również należy uzupełnić.

Pozdrawiam, Joanna Gus

Komentarze

Droga Grupo,

Dziękuję za uzupełnienie relacji. Mieliście wyjątkowo wysoką frekwencję! Gratulacje!

Wasza ordynacja wyborcza jest dość ogólnie napisana (mimo, że zawiera podstawowe informacje niezbedne do prawidłowego przeprowadzenie wyborów). Po usunięciu niewłaściwego wpisu dotyczącego akceptacji kandydatury, mogę zaakceptować relację smiley 

Mam do Was prośbę, byście za jakiś czas przyjrzeli się Waszej ordynacji pod kątem szczegółowości zapisów, np. W trakcie kampanii wyborczej nie wolno oczerniać kandydatów – ja się domyślam, co to słowo oznacza, ale wydaje mi się, że im bardziej precyzyjny regulamin, tym łatwiej jest zorganizować wybory (bo np. plotki to oczernianie? Czy dopiero jak ktoś będzie publicznie wytykał błędy innym kandydatom?)

Przy okazji, trzymam kciuki za działania władz SU w Waszej szkole.

Pozdrawiam