Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
3. Działania uczniów - Szkoła Podstawowa nr 4
8 listopada wieczorem, w tajemniczej atmosferze strychu szkolnego, zorganizowany został „Escape Room”, czyli pokój zagadek. Tematem tej popularnej gry było porwanie ekscentrycznej żony Ignacego Paderewskiego- Heleny ( w tej roli wystąpiła Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego Weronika ). Uczniowie klas IV-VIII byli pogrupowani w drużyny po 6 osób z każdej klasy. Kolejne drużyny były zamykane w pokoju pełnym wskazówek na 30 minut. Zadaniem uczestników było rozszyfrować zagadki i odgadnąć, gdzie porywacze ukryli Helenę, a następnie ją uwolnić. Po oswobodzeniu nieszczęsnej ofiary porwania z więzów, odbierali gratulacje z rąk wzruszonego Ignacego. Wszystkim drużynom bez wyjątku udało się osiągnąć sukces i odnaleźć ukrytą Helenę.
9 listopada rano odbyła się historyczna gra miejska na terenie dzielnicy Międzyrzecza Obrzyce. Uczestniczyły w niej klasy IV-VIII. Każda klasa otrzymała teczkę pełną pomocy historycznych, potrzebnych do zaliczenia kolejnych etapów gry. Teczki zawierały mapy, plan gry z zaznaczonymi miejscami zadań, teksty pieśni patriotycznych, wycinki z gazet z 1918 r, portrety twórców niepodległości, symbole narodowe. Uczniowie, pokonując kolejne etapy gry musieli zaśpiewać pod kościołem 4 zwrotki „Mazurka Dąbrowskiego, rozwiązać krzyżówkę z hasłem „Polska”, rozpoznać na nagraniu pieśń „My Pierwsza Brygada”, odnaleźć na kamiennej tablicy datę I wojny światowej, ułożyć puzzle z wizerunkami Piłsudskiego i Dmowskiego. Nie zabrakło także zajęć sportowych. Kolejne klasy musiały rozegrać grę „ w statki”, imitującą jedyną bitwę morską I wojny światowej- bitwę jutlandzką. Ponadto z każdej klasy został wybrany ochotnik do biegu terenowego z przeszkodami, który miał upamiętniać udział Polaków w bitwie pod Łodzią, która toczyła się w listopadzie 1914 r. Uczniowie klas I-III w tym czasie oddawali się tworzeniu biało-czerwonych kotylionów, rysowaniu flag kolorową kredą na betonie i rozegraniu meczu piłki nożnej. Każda klasa kończąc swoją trasę, odwiedzała pomnik upamiętniający ofiary zbrodni hitlerowskich i zapalała znicz, oddając hołd pacjentom pomordowanym w pobliskim szpitalu.
Organizatorami Projektu Niepodległa w naszej Szkole byli nauczyciele języka polskiego, historii oraz Samorząd Uczniowski i inni uczniowie. Zaproszeni byli równiez rodzice uczniów z naszej szkoły oraz pensjonariusze sąsiadującego ze szkołą szpitala.
Najwiecej trudu kosztowało nas przygotowanie logistyczne całego projektu.
Wielkim sukcesem okazało się dla nas zaangażowanie całej społeczności szkolnej.
Droga Grupo,
Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Działania uczniów”. Jestem pod wrażeniem Waszego pomysłu na realizacje działań związanych z Niepodległą. Gratulację dla polonisty, historyka oraz wszystkich osób zaangażowanych w realizację tego działania.
To bardzo dobra praktyka, kiedy w obchodach ważnego święta stosuje się metody bliskie uczniom – takie, które ich angażują, pobudzają ciekawość. Wam się to udało! Również uważam, że sukcesem było zaangażowanie całej szkolnej społeczności – jestem prawie pewna, że to jest tak, że trafiony pomysł po prostu podoba się uczniom i dlatego chętnie wszyscy uczestniczyli w wydarzeniu.
Bardzo ciekawie wygląda również program gry miejskiej – zastosowaliście różnorodne zadania: krzyżówkę, śpiewanie czy sport. Takie zróżnicowanie z pewnością wpłynęło na silniejsze zaangażowanie się z uczestnictwo w grze.
Gratulacje! Z Mojej strony status super-relacji! Trzymam kciuki za kolejne sukcesy w ramach programu Szkoła Demokracji
Pozdrawiam Was serdecznie
- Zaloguj się aby dodać komentarz.