Obrazek użytkownika Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie III Liceum Ogólnokształcące
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnym z opisem w materiałach CEO (w publikacji: Szkoła demokracji – praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Aby nasze działania się udały, potrzebowaliśmy sprawnej komunikacji. W związku z tym stworzyliśmy stronę na portalu społęcznościowym #Niedlazmianw3LO. Administratorzy strony zamieszczali tam najważniejsze informacje. Strona cieszyła się dużą popularnością, dzięki czemu nasze stanowisko docierało do odbiorców także spoza szkolnej społeczności. Pierwszym naszym krokiem w walce o szkołę było zamieszczenie naszego stanowiska w sprawie. Stworzone przez przedstawicieli SU pismo umieściliśmy na naszej stronie, stronie internetowej szkoły oraz wysłaliśmy do lokalnych mediów. Podobne działania niezależnie podjęli nauczyciele oraz rodzice. Chcieliśmy zostać usłyszeni, bowiem nie zgadzamy się, aby decyzje w naszej sprawie odbywały się z pominięciem uczniów.

Kolejnym krokiem było stworzenie video apelacji. W ciągu jednego dnia zmobilizowaliśmy się do nagrania krótkiego filmiku z pomocą uczniów ZS 1. Była to forma apelacji do władz o ponowne przemyślenie decyzji, ale przede wszystkim pokazanie naszej potęgi jako zespół szkół!

Następnie postanowiliśmy zebrać podpisy pod petycją. Po rozmowach z dyrekcją otrzymaliśmy zgodę na zbieranie podpisów w budynku szkoły w sobotę 12 stycznia. Początkowo akcja miała trwać od 11 do 14, jednak duże zainteresowanie ze strony mieszkańców miasta sprawiło, że postanowiliśmy przedłużyć zbieranie podpisów do godziny 16. Akcja, mimo krótkiego czasu ( 9 stycznia dowiedzieliśmy się o planowanych zmianach, zbieranie podpisów miało miejsce 12.01) udało nam się zebrać ponad 1700 podpisów, co uznajemy za ogromny sukces.

Nie spoczęliśmy na laurach. Postanowiliśmy zorganizować protest, który miał na celu wyrażenie sprzeciwu. Dzięki dobremu przepływowi informacji i możliwości utworzenia wydarzenia na fb, cała społeczność szkolna zmobilizowała się, a w proteście dobrowolnie wzięli udział prawie wszyscy uczniowie liceum, gimnazjum i 8 klas szkoły podstawowej wchodzących w skład naszego Zespołu Szkół. O planowanym proteście poinformowaliśmy opiekunów SU oraz dyrekcję. Poinformowaliśmy wszystkich chcących wziąć udział w proteście o dostarczeniu do wychowawców zwolnień od rodziców na czas trwania protestu przed opuszczeniem szkoły, przygotowaliśmy transparenty, zadbaliśmy o nagłośnienie oraz bezpieczeństwo. Informacje o proteście rozesłaliśmy do mediów, aby zwrócić uwagę na sprawę szerszego grona odbiorcóe. 14 stycznia zebraliśmy się pod Ratuszem, aby wyrazić swój sprzeciw wobec planowanych zmian. W proteście wzięli udział nie tylko uczniowie naszej szkoły, ale także mieszkańcy miasta oraz uczniowie innych szkół średnich z naszego terenu. 

W tym czasie w budynku odbywały się konsultacje społeczne, na których pojawili się również przedstawiciele Rady Rodziców, Grona Pedagogicznego oraz Samorządu Uczniowskiego. Podczas rozmów z Burmistrzem oraz Starostą wyraziliśmy nasze stanowisko w tej sprawie. Przedstawiciele SU zostali zaproszeni również na rozmowy do Starostwa. Wzięliśmy udział we wszystkich spotkaniach, na jakie zostaliśmy zaproszeni, gdyż uważamy się stroną w sprawie i nasze stanowisko i racje powinny zostać wysłuchane. 

Swoje stanowisko zaprezentowaliśmy także na sesji Rady Miejskiej 17 stycznia, na której miała zostać poddana pod głosowanie uchwała intencyjna w sprawie zmiany siedziby III LO od dnia 1 września 2019 r.  W imieniu uczniów głos zabrała Wiktoria Oramus, która przedstawiła nasze stanowisko. Swoje negatywne stanowisko wobec proponowanych zmian wyrazili także niezależnie przedstawiciele rodziców i nauczycieli.  Uchwała intencyjna została przegłosowana na naszą niekorzyść.

Wszystkie strony krytycznie odniosły się do tzw. porozumienia, które zostało im przedłożone do podpisu. Bowiem dwa dni przed rzeczoną sesją rady Burmistrz i Starosta zaproponowali zmiany w planowanej reorganizacji naszej szkoły, które miały być efektem prowadzonych rozmów. Tym samym odbając o dobro uczniów, którzy wybrali szkołę przy ul. Kazimierza Wielkiego, miało nastąpić rozdzielenie społeczności szkolnej - uczniowie przyszłych klas pierwszych mieliby uczyć się w nowej lokalizacji, a uczniowie obecnych klas pierwszych i drugich dokończyć nauką w dotychczasowym budynku. Aby poznać stanowisko młodzieży na tzw. porozumienie przeprowadziliśmy głosowanie wśród wszystkich uczniów naszej szkoły. Mieli oni do wyboru 3 odpowiedzi (1 - oznaczała rozwiązanie sprzed porozumienia, 2 - podpisanie porozumienia i 3 - dalszą walkę "nie dla zmian w 3 LO"). Po podliczeniu głosów zdecydowaną większością wybrali oni opcję numer 3. Z tego też powodu nie mogliśmy podpisać porozumienia w urzędzie. Rada Pedagogiczna oraz Rada Rodziców, niezależnie od nas, również nie zgodziła się na tzw. porozumienie.

Mimo iż uchwała intencyjna została przegłosowana, nie przestaliśmy działać. 30 stycznia wzięliśmy udział w spotkaniu zorganizowanym w Kuratorium Oświaty. Brali w nim udział przedstawiciele KO, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. Przedstawilimy swoje stanowisko i argumenty, a nasz głos kolejny raz został usłyszany. 

7 lutego na obrady sesji Rady Miejskiej ponownie wróciła nasza sprawa. Tym razem przegłosowany miał zostać projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały intencyjnej- zmiana siedziby III LO miała miała nastąpić nie 1 września 2019, ale 1 września 2020 roku. W uzasadnieniu uchwały opublikowanym 31 stycznia w Biuletynie Informacji Publicznej mogliśmy przeczytać, że "decyzja ta jest kompromisem uzyskanym w wyniku rozmów i uzgodnień z Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, Radą Pedagogiczną oraz przedstawicielami Śląskiego Kuratorium Oświaty. Z datą 1 września 2020 roku III Liceum Ogólnokształcące zostanie oddane do prowadzenia Powiatowi Pszczyńskiemu". Kolejny raz Wiktoria Oramus zabrała głos na sesji, która stanowczo zaprzeczyła, jakoby doszło do zawarcia kompromisu. Przedstawiła argumenty uczniów oraz jeszcze raz stanowczo wyraziła sprzeciw społeczności uczniowskiej wobec planowanych zmian. Podkreśliła także, że uczniowie są gotowi do podjęcia rozmów i wypracowania ewentualnego kompromisu, ale nie ma takiej woli ze storny władz, które tylko informują, a nie rozmawiają. Podobne stanowisko prezentowali na sasesji przedstawiciele RR i RP. Kolejny raz jednak uchwała została przegłosowana. 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana była cała społeczność szkolna, W akcję protestacyjną zaangażowali się wszyscy uczniowie, którzy byli zainteresowani tematem. Każdy - nie tylko uczeń - mógł dołączyć do strony i działać z nami. W proteście dzięki temu wzięłi udział także uczniwoie innych szkół, a petycje podpisali także mieszkańcy miasta na co dzień niezwiązani ze szkołą. Nauczyciele oraz dyrekcja cały czas nas wspierali. Tym samym poczuliśmy się partnerami w rozmowach z Radą Rodziców i Radą Pedagogiczną. Bowiem społeczność szkolną tworzą wspólnie uczniowie, rodzice i nauczyciele, o czym mogliśmy się przekonać wspólnie walcząc o przyszłość naszej skzoły. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Początkowo trudność sprawiało nam komunikowanie się z całą społęcznością szkolną. Chcieliśmy, żeby nasze stanowisko było stanowiskiem wszystkich uczniów. Niezwykle przydatne okazały się media społecznościowe. Chcieliśmy przekazywać rzetelne informacje i na bieżąco informować uczniów o podejmowanych działaniach. Nie byłoby to możłiwe, gdyby nie strona na fb. Chcieliśmy aby nasze stanowisko i wypowiedzi były spójne, dlatego postanowiliśmy wybrać z naszego grona grupę uczniów, która miał wypowiadać się w mediach i podczas oficjalnych spotkań, co zdecydowanie ułatwiło przebieg rozmów. Początkowo nie wiedzieliśmy, jak przeprowadzić głosowanie w sprawie tzw. porozumienia. Jednak dzięki pomocy opiekunów samorządu i nauczycieli udało nam się przeprowadzić głosowanie w ciągu 2 godzin. 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Gdy podjęliśmy decyzję o walce o naszą szkołę, nie bylo już odwrotu. Działaliśmy na wielu płaszczyznach, by osiągnąć nasz cel, którym było pozostawienie III LO w obecnej lokalizacji. Nasze działania odbiły się szerokim echem w mediach, nie tylko lokalnych. Zebraliśmy rzeczowe argumenty i nie baliśmy się prezentować własnego stanowiska. Rozmowy z władzami, kuratorium oraz udział w sesjach to żywa lekcja demokracji, tej wiedzy i przede wszystkim doświadczenia nie nabylibyśmy z książek. Cała społeczność szkolna zaangażowała się w walkę o szkołę. Przemówiliśmy jednym głosem razem z nauczycielami i rodzicami. I to uważamu, którzy traktowali nas jak równorzędnych partnerów. 

11 marca Kuratorium Oświaty wydało negatywną opinię w sprawie proponowanych zmian. Burmistrz jednak odwołał się od tej decyzji do MEN-u. Czekamy na dalszy rozwój sprawy. Wierzymy, że nasz głos ma znaczenie.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.youtube.com/watch?v=cK3Yvxc-8Lk
http://wiadomosci.pless.pl/tag/2783
https://www.facebook.com/niedlazmianw3lo/
http://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,24362334,protest-licealistow-z-pszczyny-chcemy-tez-miec-prawo-glosu.html?fbclid=IwAR0AnIET9qE8cIF3Z-eA-k6GeEk4jFvaI_l4kKQ2ryYQFPnzgViv_d1KzRw
https://www.noweinfo.pl/protest-przeciwko-zmianom-w-iii-lo-w-pszczynie/
https://dziennikzachodni.pl/pikieta-iii-lo-w-pszczynie-przeciwko-zmianie-siedziby-zdjecia/ar/13807284
https://www.youtube.com/watch?v=7O6l4QV-XjY
https://www.youtube.com/watch?v=5_QRX8ur73E
https://www.youtube.com/watch?v=Xym5MmgsktU
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Wasze działanie jest naprawdę wyjątkowe, bo wykracza znacznie poza ramy programu, a realizuje założenie tego obszaru jak najbardziej. Podjęliście oddolną, obywatelską akcję i staracie się cały czas, by Wasz głos był słyszany, byście mogli być włączeni w proces decyzyjny w tym, co dotyczy Was - brawo! Ogromne gratulacje wielkiej wytrwałości w działaniu, konsekwencji, a także wielkiej pracy, jaką w to wszystko włożyliście i wkładacie nadal! Założyliście środek komunikacji w na fb, co zdecydowanie jest bardzo dobrym początkiem w działaniu, pomaga w nagłośnieniu sprawy i relacjonowaniu jej przebiegu. Stworzenie filmiku to kolejny świetny pomysł, przy którym musieliście się wiele natrudzić - bardzo dobre narzędzie do dalszych działań! Zbieranie podpisów  to kolejny konkretny krok w celu uzyskania poparcia - wspaniale, że mieliście duże zainteresowanie i taką skuteczność! Jesteśmy pod wrażeniem skali Waszych działań! Również organizacja takiego protestu to mnóstwo roboty - pamiętaliście o ważnych jego elementach i zadbaliście o nie - od zgód i informowania dyrekcji, kwestii formalnych aż po techniczne jak nagłośnienie i niezbędbą promocję wydarzenia.

Skala Waszych działań była bardzo ogromna i to na to patrzeć można z podziwiem. Włączyliście w swoje działania wiele osób, zyskaliście poparcie, a wszystkie działania były za zgodą rodziców, nauczycieli i dyrekcji - to naprawdę niesamowite! Co więcej dyrekcja, nauczyciele i rodzice również zabierali głos w sprawie i wspierali Was w działaniach, zaangażowali się. Udało Wam się dotrzeć do etapu rozmów z władzami miasta, a nawet na etapie z Kuratorium Oświaty. Godna podziwu jest postawa Waszej wytrwałości w prezentowaniu swoich argumentów, konsekwentne przedstawianie stanowiska. Po propozycji od władz zapytaliście się uczniów o dalszy kierunek i to jest też niezwykłe, że zwróciliście się do uczniów, których reprezentowaliście, aby rozeznać dalsze stanowisko w sporze. Wielkie gratulacje wszystkich podjętych działań. Jak widzę, nie zakończyliście ich. Powodzenia w dalszych krokach. Niezwykle doceniamy Wasze staranie o to, żeby Was głos był słyszany i brany pod uwagę i cieszymy się, że jesteście w rozmowach traktowani na równi i macie przestrzeń, by się wypowiedzieć, bo to napewno krok w dobrą stronę. Jak widać po Waszych akcjach - macie pomysły, moc, siłę i wsparcie i wiecie, że trzeba zajmować stanowisko z swojej sprawie, nawet gdy nie jest to łatwe. Pozdrawiamy!