Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Zespół Szkół nr 1 w Pszczynie III Liceum Ogólnokształcące
Po wprowadzeniu systemu wag w procesie oceniania w szkole przeprowadzono ankietę, której celem było zbadanie czy uczniowie rozumieją za co i jak są oceniani. Jednym z działań samorządu uczniowskiego było przygotowanie pytań do ankiety. Powołano w tym celu zespół uczniów. Po przygotowaniu pytań przeprowadzono wśród wszystkich chętnych uczniów i nauczycieli, drogą elektroniczną przygotowane badanie. Wybraliśmy drogę elektroniczną, gdyż jest wygodniejsza w realizacji i opracowaniu wyników. Narzędzie www.survymonky.com pozwala w szybki sposób zebrać dane. Badanie przeprowadzono po pierwszym semestrze, aby uczniowie klas pierwszych aktywnie mogli uczestniczyć w tworzeniu wso. Po analizie wyników okazało się, że obecne zasady oceniania nie pozwalają osiągnąć oceny celującej na koniec roku. Uczeń, który otrzymywał oceny celujące ze sprawdzianów a oceny bardzo dobre z kartkówek (maksymalna ocena z kartkówki to bdb), przy obowiązujących wagach nie uzyskiwał średniej dającej na koniec roku najwyższą notę. Wyniki ankiety przedstawiono podczas rady pedagogicznej. Nauczyciele i uczniowie podjęli dyskujsję, w wyniku której wprowadzono zmiany w wewnątrzszkolnym systemie oceniania. Dodano następujący zapis: "Ocenę celującą może otrzymać także uczeń z oceną bardzo dobrą, który ma dodatkowe osiągnięcia lub jest laureatem albo finalistą lub osiągnął średnią 5,0 i z prac pisemnych o wadze 5 otrzymał z przynajmniej z połowy prac ocenę celującą". Zapropopnowany zapis został przedstawiony uczniom na zebraniu samorządu szkolnego i przedyskutowany w trakcie godzin wychowawczych. Zapropopnowany zapis został zaakceptowany.
W realizację zadania zaangażowani byli przedstawiciele wszystkich klas, z których powołano zespół koordynujący prace. Ankieta skierowana była do wszystkich chętnych ucnziów i nauczycieli.
Pierwsze trudności napotkaliśmy układając ankietę- dobór pytań. Elektorniczna ankieta początkowo wydawała się dużym udogodnieniem, jednakże okazała się mało mobilizująca i trzeba było motywować uczniów do jej wypełnienia. Pomocni w tej sytuacji okazali się wychowawcy, którzy umożliwili wypełnienie ankiet podczas godzin wychowawczych. Trudnym zadaniem było wypracowanie wraz z nauczycielami odpowiedniego zapisu.
Największym sukcesem było wprowadzenie zmian w obowiązującym systemie oceniania. Zastrzeżenia uczniów zostały poważnie potraktowane przez Radę Pedagogiczną III LO. Wspólnie wypracowaliśmy rozwiązanie, mając poczucie realnego wpływu na proces uczenia i oceniania.
Witajcie,
Dziękuję za waszą relację i gratuluję realizacji wyzwania!
Bardzo spodobało mi się, że powołaliście specjalny zespół uczniów w celu przygotowania pytań do ankiety. Dzięki temu umożliwiliście chętnym z poza grupy projektowe i SU aktywny udział w realizacji wyzwania, co jest esencją samorządności uczniowskiej. Pomimo trudności, o których pisaliście, sądzę, że przeprowadzenie ankiety w formie elektronicznej było bardzo dobrym wyborem. Warto korzystać z udogodnień technicznych, a problem z mobilizacją i zachęceniem uczniów, podejrzewam, pojawiłaby się również w przypadku ankiet papierowych (jeśli nie byłyby wypełnianie w trakcie lekcji).
Chciałbym także pochwalić uważność z jaką wybraliście termin ankiety, przez co umożliwiliście udział w badaniu większej liczbie uczniów. Ciekawy jestem ostatecznie ile osób wypełniło ankietę. Zgodnie z przewodnikiem po programie i wytycznymi dla tego wyzwania, powinniście zawrzeć taką informację w waszej relacji i tego akurat zabrakło.
Jeśli chodzi o wyniki samej ankiety, to uważam że, osiągnęliście olbrzymi sukces. Zidentyfikowaliście poważny błąd w zasadach oceniania i wspólnie z nauczycielami wypracowaliście poprawioną wersję. Bardzo ważne że nowy kształt WSO został przedstawiony na zebraniu samorządu, później przedyskutowany na godzinach wychowawczych, a na końcu zaakceptowany przez wszystkich uczniów. To wręcz modelowo przeprowadzony proces decyzyjny.
Jestem pod wrażeniem sposobu w jaki zrealizowaliście to wyzwanie i niewątpliwego sukcesu jaki osiągnęliście, jednak jedna rzecz nie daje mi spokoju. Tematem wybranego przez Was zadania jest zbadanie, na ile uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach? W waszej relacji nie znalazłem odpowiedzi na to pytanie i chcąc zaakceptować wyzwanie musiałem udzielić jej sobie sam. Założyłem, że skoro konieczność zmian dotyczyła jedynie kwestii uzyskania ocen celującej, to pozostałe zasady oceniania są zrozumiałe dla uczniów, czy dobrze myślę? Dobrze by było, gdybyście dla porządku i spokoju mojego sumienia odnieśli się do mojego dylematu. Z chęcią zobaczyłbym również pytania jakie przygotowaliście do ankiety i wyniki zbiorcze, jeśli jeszcze gdzieś macie zapisane.
Na koniec gratuluję raz jeszcze wspaniałej inicjatywy, tego jak dobrze ją przeprowadziliście i przede wszystkim, że mogliście poczuć, że macie realny wpływ na proces nauczania i uczenia się.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.