Obrazek użytkownika Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Juliusza Verne'a
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Października 1, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Trzeba podkreślić, ze to duża zmiana w naszej szkole, ponieważ wcześniej wybory były dość przypadkowe. Były oczywiście powszechne i tajne, ale zasady, które nimi rządziły, nie były ustalone i wszystko zależało od wielu okoliczności. Rodziło to pewne wątpliwości „wyborców”. Nie wszyscy wiedzieli np. jak liczone są głosy, kto to robi, a przede wszystkim kto może zostać kandydatem i jakie zasady obowiązują w czasie kampanii.

Chcieliśmy, aby w ustalaniu ordynacji wzięło udział jak najwięcej przedstawicieli uczniów, więc w maju powiedzieliśmy (opiekunowie i poprzedni Zarząd Samorządu), że chcemy się w tej sprawie spotkać z przedstawicielami samorządów klasowych. Poprosiliśmy ich o rozmowę z ich klasami i ustalenie najważniejszych dla nich spraw. W spotkaniu brali udział przedstawiciele WSZYSTKICH klas – nawet tych uczniów, którzy byli w najmłodszych klasach. Spotkanie odbyło się w czerwcu – rozmawialiśmy prawie trzy godziny (i pewnie, gdyby nie inne obowiązki rozmowa przedłużyłaby się jeszcze dłużej), ale w efekcie tego powstała NASZA ORDYNACJA WYBORCZA, z której jesteśmy bardzo dumni. Załączamy ją do naszej relacji.

Wybory okazały się oczywistą konsekwencją podjętych w czerwcu decyzji. Odbyły się 1 i 2 października. Poprzedzone były dwutygodniową kampanią wyborczą. Przygotowane były plakaty informacyjne (jeszcze przez poprzedni SU)– w formacie A3 prezentowały się bardzo ładnie w szkole i mówiły o tym, jak będą wyglądały wybory. Z dumą wraz z plakatami wywieszaliśmy naszą ordynację wyborczą, co bardzo zachęciło uczniów do wzięcia udziały – przede wszystkim dlatego, że wielu jeszcze dość dobrze pamiętała moment jej wspólnego ustalania.

Zgłosiło się wielu kandydatów (18 osób w szkole, która liczy około 300 uczniów). Kandydaci przygotowali swoje plakaty, były też ulotki i bezpośrednie rozmowy z wyborcami. Nie udało się nam przeprowadzić debaty, chociaż były takie plany. Kandydatów było bardzo dużo, a w naszej szkole trudno byłoby znaleźć odpowiednie miejsce. Mieliśmy taki pomysł, aby streamować debatę do klas lekcyjnych, ale  ostatecznie z powodów technicznych nic z tego nie wyszło.

Same głosowanie odbyło się bardzo sprawnie. Ponieważ do przyjmowania kandydatów powołani zostali (zgodnie  z ordynacją) członkowie Komisji Wyborczej, oni również czuwali nad prawidłowością kampanii i przeprowadzeniem wyborów. Przygotowali karty wyborcze oraz listy na których odnotowywali uczniów, którzy zgłaszali się po karty. Mieliśmy urnę, do której wszyscy mogli wrzucać swoje głosy, a po zakończonym głosowaniu Komisja przeliczyła głosy i przez szkolny radiowęzeł podała wyniki. Wyniki umieszczone były też na tablicy Samorządy Uczniowskiego – od zeszłego roku, kiedy zaczęliśmy działania ze Szkołą Demokracji, założyliśmy taką tablicę i dzięki temu bez problemu informujemy o naszych działaniach i ważnych z naszego punktu widzenia sprawach.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację działania włączeni byli członkowie Komisji wyborczej – pięć osób, opiekunowie Samorządu – dwóch nauczycieli. Pozyskaliśmy też do współpracy Panią Dyrektor, która pomogła zorganizować lokal wyborczy, a także nauczycieli, którzy zachęcali do głosowania. Przypominali też o panującej na dwa dni przed wyborami ciszy wyborczej.

Zaangażowani byli też uczniowie szkoły, którzy oddawali głosy (uzyskaliśmy niesamowitą frekwencję 94% uczniów uprawnionych do głosowania).

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Nie wiemy, czy to było trudne, ale na pewno ważnym było dokładne opracowanie zasad ordynacji. Członkowie Komisji Wyborczej mieli też trudne zadanie, gdy przychodziło wielu, jednocześnie gotowych do głosowania, uczniów i trzeba było „studzić ich emocje” oraz po kolei wydawać listy do głosowania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Jestesmy przekonani, że mamy kilka sukcesów na koncie:

  1. Uzyskanie dużej frekwencji
  2. Uporządkowane, sprawnie przeprowadzone wybory
  3. Ustalenie Ordynacji Wyborczej
  4. Wyłonienie nowego Zarządu Samorządu Uczniowskiego
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ordynacja wyborcza.docx (23KB)
  2. 2. Plakat 2.docx (165KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://www.facebook.com/szkola.verne/videos/2125232197715270/
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! smiley

Bardzo się cieszymy, że udało Wam się stworzyć ordynację wyborczą w Waszej szkole i uporządkować kwestie wyborów - brawo! yes My również jesteśmy z Was dumni! Generalnie jest dobrze, chciaż sugerujemy, aby doprecyzować kilka zapisów. Po pierwsze zapis: "1. W wyborach do ZSU może wziąć udział każdy uczeń, który wyrazi taką chęć (są powszechne, równe)." warto zmienić na "Każdemy uczeń i uczennica szkoły ma czynne i bierne prawo wyborcze, co oznacza, że może zarówno kandydować, jak i głosować." Takie doprecyzowanie jest ważne, ponieważ zaznacza, że kandydować i głosować mogą wszyscy, doprecyzowuje, do czego mają prawo. Po drugie warto doprecyzować procedurę oddawania głosu - np. Komisja Wyborcza wydaje kartę do głosowania, po przedstawieniu legitymacji i podpisaniu się na liście przy swoim imieniu. Uczeń oddaje głos poprzez postawienie na karcie przy jednym nazwisku w kratce znaku "X", czyli dwóch krzyżujących się linii. Postawienie znaku "X" w więcej niż dwóch kratkach lub w innym miejscy karty lub niepostawienie znaku "X" w każdym miejscu będzie uznane jako głos nieważny po weryfikacji przez wszystkich członków Komisji Wyborczej. Świetnie, że napisaliście, w jaki sposób ogłaszane będą wyniki. 

Może także doprecyzujecie obowiązki Komisji Wyborczej? Warto uściślić, co znaczą poszczególne punkty. W organizacji wyborów warto napisać o przygotowaniu lokalu, urny, kart do głosowania, listy uczniów, miejsca do oddania głosu zapewniającego tajność głosowania. W przeprowadzaniu wyborów można napisać o tym, co ujęłam powyżej - członek Komisji Wyborczej weryfikuje najpierw legitymację chętnego do głosowania, zbiera od niego podpis na liście, a następnie wydaje kartę do głosowania. Odnośnie liczenia głosów można zawrzeć to, co napisałam także powyżej o oddawaniu głosu, co to znaczy ważny i nieważny głos. 

W obowiązkach ZSU macie punkt "Na podstawie niewypełniania obowiązków członkowie ZSU mogą zostać odwołani". Warto zatanowić się i określić dokładnie, co to znaczy niewypełnianie obowiązków, kto decyduje o odwołaniu i w jaki sposób. Obecny zapis może pozwalać na duże nadużycia i łatwe odwołanie członków ZSU, co nie jest dobrą sytuacją. 

Wracając do samych działań: plakaty informacyjne - bardzo fajne, duży plus! Informacja to ważny element, by uczniowie wiedzieli o wyborach. Wspaniale, że zgłosiło się wielu kandydatów i byli aktywni podczas kampanii. Gratulacje dla Komisji dla sprawnego przeprowadzenia głosowania i zadbania o wszystkie potrzebne elementy - brawo! laugh Na koniec ogłosiliście wyniki przez radiowęzeł i gazetkę - tak trzymać! Świetna frekwencja - to duży sukces! yes Cieszymy się, że udało Wam się uporać z ordynacją i przeprowadzić sprawnie wybory w taki sposób i powołać nowy Zarząd SU. Dzięki za fotki, dużo się działo i oby tak dalej! Czekamy na kolejne relacje! smiley

 

Komentarze

Bardzo dziękujemy za wszystkie wskazówki. Są naprawdę bardzo cenne. Każda z nich na pewno bardzo się nam przyda i doprecyzujemy zapisy. 

Super, że zwróciliście nam na nie uwagę :) :)