Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia).
Data ostatnich wyborów: 
czwartek, Października 4, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Zanim przystąpilśmy do wyboru szkolnego Rzecznika Praw Ucznia, musieliśmy znowelizować Statut Szkoły i Regulamin SU (w obu dokumentach nie było zapisu o szkolnym Rzeczniku Praw Ucznia), dodatkowo ordynację wyborczą. A ponieważ oba dokumenty wymagały akceptacji większości rady pedagogicznej, musiało to nastąpić na krótkim posiedzeniu rady, w drugiej połowie września, przed planowanymi wyborami. Faza wstępna polegała na tym, że wychowawcy poszczególnych klas poinformowali swoich wychowanków o możliwości wyboru w/w Rzecznika. Następnie, zgodnie z reulaminem SU, wychowawcy klas zapoznali uczniów z Regulaminem i Ordynacją Wyborczą. Kolejnym krokiem było ustawienie na korytarzu specjalnej skrzynki umożliwiającej uczniom oddanie głosów na kandydata spośród grona pedagogicznego, który postrzegany jest przez uczniów jako osoba godna zaufania, otwarta na uczniów i uczennice i gotowa bronić ich praw. Skrzynka stała na korytarzu przez trzy kolejne dni, pilnowana przez wytypowanego ucznia. Należy dodać, że kandydatury zgłaszane były poprzez wrzucenie do skrzynki kartki z imieniem i nazwiskiem proponowanej osoby. Nie wszyscy uczniowie zagłosowali . Lecz mimo to, wytypowane zostały kandydatury (troje nauczycieli) z największą ilością głosów. Wśród kandydatów znaleźli się: pani Monika Gugulska (dotychczasowy opiekun SU), pan Tomasz Hańćko - nauczyciel wychowania fizycznego i pani Agnieszka Skrobot, nauczyciel języka polskiego. Oni też zaakceptowali dalszą chęć uczestniczenia w wyborach na funkcję szkolnego Rzecznika Praw Ucznia. Wytypowanie trojga nauczycieli miało miejsce na tydzień przed zapowiedzianymi wyborami do Rady SU. O dacie przeprowadzenia wyborów uczniowie zostali poinformowani dzięki tablicy ogłoszeń SU, dodatkowo wytypowani uczniowie raz jeszcze chodząc po klasach odczytywali treść ogłoszenia. W dniu wyborów (po etapie pierwszym wyborów, którym jest wybór 3-4 kasowych) uczniowie w sposób tajny zagłosowali na nazwiska kandadatów do Rady SU i szkolnego Rzecznika Praw Ucznia. Nazwiska były na jednej karcie do głosowania. W wyniku głosowania wytypowano nauczyciela z największą ilością głosów. Rzecznikiem została pani Monika Gugulska. W wyniku głosowania rzecznikiem została też uczennica klasy 3b gimnazjum - Kinga Bielecka. Została ona też przewodnicząca Rady SU. Zapis o możliwości wyboru szkolnego Rzecznika Praw Ucznia wywodzącego się z grupy uczniów zawiera regulamin SU i regulamin Rzecznika Praw Ucznia. Treść procedur zgłaszania łamania praw ucznia była konsultowana z klasami starszymi, tj, klasami 3 gimnazjum i klasami ósmymi, na godzinach wychowawczych, dzięki pomocy wychowawców tych klas. Sugestie uwzględniane były przy ostatecznym tworzeniu dokumentu - Regulaminu Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania w zasadzie zaangażowani byli niemal wszyscy nauczyciele, w szczególny sposób wychowawcy klas, na których spoczywał obowiązek zapoznania swoich klas z Regulaminami i Ordynacją wyborczą, przeprowadzenie wstępnych rozmów, dyskusji, na temat treści procedur zgłaszania łamania praw ucznia. W szczególny sposób Dyrekcja Szkoły, która zobligowana była zwołać posiedzenie Rady Pedagogicznej na której zagłosowano za nowelizacją Statutu Szkoły i regulaminami SU.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsza okazłała się praca nad nowelizacją dotychczasowych dokumentów szkolnych takich jak Statut Szkoły i Regulamin SU wraz z ordynacją wyborczą. Ponieważ dotychczas nie było w nich zapisu dotyczącego funkcji szkolnego Rzecznika Praw Ucznia. Z resztą rozmowy nauczycieli-wychowawców, którzy pomagali przy wykonaniu tego zadania, zapisując sugestie uczniów odnośnie procedur zgłaszania łamania praw uczna, okazały się czasochłonne i rozciągnięte w czasie. Niemałym utrudnieniem okazała się też nieobecność jednego z opiekunów SU, który zmuszony był przebywać na zwolnieniu lekarskim. Wszystko to wydłużało czas wykonania zadania.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Niewątpliwie sukcesem jest świadomość społeczności uczniowskiej, iż w przypadku łamania ich praw wiedzą, gdzie udać się po pomoc i nie zostaną w sytuacji spornej sami. Regulamin Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia jest ogólnodostępny, łącznie z tym, że jego treść widnieje na tablicy ogłoszeń SU. W każdej chwili mogą podejść, przeczytać jeszcze raż treści (procedury), które byłyby pomocne.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Regulamin szkolnego rzecznika praw ucznia.docx (24KB)
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 
Drogi Zespole, wygląda na to, że wykonaliście mnóstwo dobrej pracy i tym samym zrealizowaliście kolejne wyzwanie! Podjęliście wiele wysiłku nad Regulaminem, którego zapisy (w szczególności procedury) konsultowaliście z uczniami oraz nauczycielami - dobra praktyka! Zorganizowaliśmy także wybory Rzecznika Praw Ucznia - zadbaliście o to, by uczniowie byli o nich dobrze poinformowani, a także by zapoznali się z Regulaminem i wiedzieli kogo i po co wybierają - brawo! Podoba mi się, ze zrobiliście najpierw pre głosowanie, w którym uczniowie typowali nauczycieli, a potem spytaliście ich o zgody i to właśnie byli kandydaci. Dzięki temu można było zgłosić każdego nauczyciela (nawet takiego, który dotąd nie pełnił żadnej widocznej funkcji, a cieszy się zaufaniem uczniów). Przeprowadziliście wybory i teraz macie już osoby, do których można się pójść w przypadku naruszenia praw - wielki plus za klarowną informacje dla uczniów , kto został wybrany. Jak zauważacie, najważniejsze jest to, że uczniowie już wiedzą, że mogą się gdzieś zgłosić i do kogo, gdyby naruszone były ich prawa. Wielkie gratulacje zrealizowanego w taki sposób wyzwania! Życzę nowym Rzecznikom, by nadal mieli wielkie zaufanie od uczniów!