Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Września 28, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Tegoroczne wybory władz Samorządu Uczniowskiego po raz pierwszy odbywały się według nowego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego Szkoły Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Rybniku uchwalonego 22.11.2017r.

Zgodnie z Regulaminem wybory muszą zostać zorganizowane do końca września nowego roku szkolnego. Ponieważ przewodnicząca z poprzedniej kadencji uczęszcza już do szkoły średniej, wybory zostały zarządzone decyzją opiekuna SU z dnia 14 września 2018r., który wyznaczył ich datę na dzień 28 września 2018r. i określił terminy wykonania poszczególnych czynności wyborczych (kalendarz wyborczy). Informacje o wyborach były przekazywane uczniom przez szkolny radiowęzeł oraz na godzinach do dyspozycji wychowawcy.

Została powołana Szkolna Komisja Wyborcza, do obowiązków której należało przyjęcie zgłoszeń kandydatów, przygotowanie listy kandydatów oraz spisu wyborców, przygotowanie sali do wyborów oraz przeprowadzenie wyborów. Członkowie Komisji nie kandydowali do władz. W składzie 4- osobowym byli uczniowie z różnych roczników: przedstawiciele kl. IV, VII i dotychczasowego gimnazjum (w wyniku reformy oświaty zostaliśmy przekształceni w szkołę podstawową i aktualnie mamy klasy tylko w niektórych rocznikach).

Zgłoszenia kandydatur mogły być dokonywane do dnia 24 września 2018r. Kandydat mógł uzyskać poparcie również uczniów z swojej klasy. Szkolna Komisja Wyborcza ustaliła, że kandydaci na liście będą umieszczeni w kolejności alfabetycznej.

Szkolna Komisja Wyborcza ustaliła, że kampania wyborcza rozpoczyna się 17 września 2018 i że nie może być prowadzona w dniu głosowania aż do jego zakończenia. Kampania wyborcza był mało aktywna i przebiegała bez incydentów. Kampanię prowadzono na plakatach wywieszanych w miejscach ogólnodostępnych.

W dzień poprzedzający wybory został przygotowany lokal wyborczy (świetlica). Pojawiły się cztery miejsca, w których każdy wyborca mógł oddać głoś w tajemnicy (możliwość oddzielnego wejścia, parawany osłaniające od innych stanowisk). W centralnym, stałym miejscu została umieszczona zabezpieczona urna wyborcza, do której były wrzucane wypełnione karty. Dotarcie do lokalu wyborczego zostało odpowiednio oznaczone.

Głosowanie rozpoczęto w dniu 28 września 2018 r. o godz. 7.30, a zakończono o godz. 10:45. Szkolna Komisja Wyborcza przed wydaniem karty do głosowania sprawdzała legitymacje szkolne. Odbiór karty uczniowie potwierdzali własnoręcznym podpisem na liście. W razie pytań, przed rozpoczęciem głosowania, były udzielane informacje na temat sposobu głosowania.

Po zakończeniu wyborów Szkolna Komisja Wyborcza otwarła urnę i przystąpiła do  przeliczenia głosów. Na zakończenie swojej pracy ustaliła protokolarnie wyniki głosowania. 

Na podstawie posiadanych dokumentów i informacji o przebiegu głosowania i wyborów nie stwierdzono naruszeń prawa wyborczego, które mogłyby mieć wpływ na wyniki głosowania i wyniki wyborów.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Spoza zespołu projektowego najbardziej zaangażowana w realizację wyzwania była klasa 3c dotychczasowego gimnazjum. Chłopcy przede wszystkim w sprawy organizacyjne (wyniesienie codziennego sprzętu ze świetlicy, przygotowanie parawanów, wniesienie tablic), a dziewczęta w estetykę lokalu (przygotowanie urny z godłem narodowym, napis informujący o wyborach, wyeksponowanie akcji "Szkoła Demokracji"). Było dużo pomysłów, jak przygotować lokal, meble "wchodziły" i "wychodziły" ze świetlicy kilkukrotnie, aż wszystko i wszystkim się podobało. Uczniowie, mimo iż zmęczeni, bardzo żałowali, że dopiero w ostatnim roku ich nauki w naszej szkole mieli okazję zobaczyć, jak to naprawdę powinno być.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsza w realizacji wyzwania była zmiana sposobu myślenia uczniów o wyborach. Dotychczas, niestety, było to "obchodzenie" klas z urną wyborczą, co bardzo ułatwiało życie uczniom, gdyż nie musieli np. pilnować godzin głosowania. Nowy opiekun SU postanowił to zmienić i przygotować szkołę do dorosłego życia, co najbardziej spodobało się nauczycielom i dyrekcji. Uczniowie musieli się uczyć konieczności: posiadania legitymacji (były biegi do sali lub sekretariatu po pieczątkę), podpisywania listy po odebraniu karty, udania się za parawan (były kolizje przy wchodzeniu), zaznaczania głosu przez dwie przecinające się linie (a nie tzw. ptaszkiem lub przez zamalowanie kratki- testy się kłaniają), wrzucenia karty do urny (a nie komisji na stoliku). Było trochę pytań i śmiechu, ale koniec końców wszystko się udało.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Za największy sukces związany z realizacją tego wyzwania uważamy samo przeprowadzenie wyborów bez skarg na ich przebieg. Na jednej z przerw odwiedziła nas pani wicedyrektor i była pod wrażeniem, jak przygotowaliśmy i sprawnie przeprowadziliśmy wybory. Przez opiekuna przekazała nam, że ma nadzieję na coroczną kampanię w tym stylu, a może i aktywniejszym. Jeszcze w trakcie wyborów uczniowie młodszych klas pytali, czy w przyszłym roku mogą być w komisji - to drugi plus dla nas.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Bardzo dziękujemy za pozytywny komentarz.Dodaliśmy plik "Regulamin samorządu uczniowskiego", w którym znajduje się ordynacja wyborcza - rozdział V, paragraf 22.

Mamy nadzieję, że teraz wszystko będzie dobrze i to wyzwanie zostanie nam zaliczone. 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! smiley

Wygląda na to, że świetnie Wam poszło i spisaliście się na medal! Zaczęliście od ustalenia terminów i sposobów komunikacji z uczniami (radiowęzeł i godzina wychowawcza) - super! To bardzo ważne - pierwsze daje realne ramy dla Waszych działań - dobry plan to duża część sukcesu, a komunikacja to nic innego jak droga do angażowania uczniów, bo wszystko zaczyna się od informacji - bez niej brak ich udziału. smiley

Brawa za stworzenie Szkolnej Komisji Wyborczej działającej według ustalonych przez Was zasad. Odnośnie kandydatów, co to znaczy, że "Kandydat mógł uzyskać poparcie również uczniów z swojej klasy". W jak sposób kandydat mógł zgłaszać swoją kandydaturę?

Kampania wyborcza zwykle opiera się na plakatach, ale możecie poszukać sposobów, by ją ożywić, np. debatą. 

Wspaniale, że zadbaliście odpowiednio o przygotowanie lokalu, a szczególnie o wyznaczenie miejsc do głosowania zapewniających jego tajność. To bardzo istotne w demokratycznych wyborach. Także procedury głosowania były jasne i wygląda na to, że przeprowadzone wzorowo (legitymacje, podpis i wydanie karty). Dzięki za wyniki głosowania. Rzetelna praca komisji jest jedną z podstaw demokratycznych wyborów i budowanego przy nich zaufania. Brawa dla Was za świetną pracę w tym zakresie! smiley

Włączyliście uczniów z innych klas, co jest bardzo pozytywne - oby tak dalej! Włożyliście w te wybory wiele starań i widać to po opisie oraz zdjęciach. 

Jedyna rzecz, jakiej zabrakło w Waszej relacji to dodanie Ordynacji wyborczej, zatem uzupełnijcie proszę ją albo poprzez wgranie pliku, poprzez dodanie linku do strony lub zdjęcia albo tekstu w Dodatkowych informacjach (jak wolicie). O dodaniu ordynacji do tego wyzwania pisaliśmy w Poradniku do wyzwań w punkcie "Co napisać w relacji". 

Warto przy realizacji kolejnych wyzwań zajrzeć do Poradnika dostępnego pod linkiem:  https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf, a także na platformie Szkoły Demokracji w zakładce "Materiały"--> "Obszary i wyzwania" --> Załączone dokumenty. Znajdziecie tam podpowiedzi na pytania: Na co zwrócić uwagę podczas realizacji wyzwania? oraz Co powinniście napisać w relacji? oraz przydatne dodatkowe materiały. 

Bardzo się cieszymy, że udało Wam się w tym roku zorganizować wybory w taki właśnie sposób, chociaż wymagał wiele pracy. Możecie podziękować swojemu opiekunowi, który wspomógł i poparł Was w tym działaniu! To rzeczywiście świetna lekcja dla uczniów z Waszej szkoły, z tego co piszecie, a zainteresowanie uczniów byciem w komisji to wspaniały efekt! smiley Możecie być z siebie dumni! Oby za rok wyszło równie świetnie! Powodzenia. Czekamy na Waszą Ordynację do uzupełnienia!