Obrazek użytkownika Zespół Szkół Publicznych w Szewnie
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Października 5, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Wybory w naszej szkole odbywają się od kiedy istnieje Samorząd, a więc ponad 10 lat. Ewaluowały one w trakcie tych lat spełniając coraz większe wymagania uczniów  związane z prawem do informacji i zgodnie z prawem demokracji. Od kilku lat działa to następująco (a w przyszłym roku, będzie miało jeszcze inną formę, o której napiszemy później ): 

1. W pierszym tygodniu września klasy wybierają swoich przewodniczących, zastępców, i dowolnie wg uznania wychowawcy i potrzeb w klasie, skarbików, łączników z bliblioteką, sekcję dekoracyją. Są to wybory jawne lub tajne, w zależności od specyfiki klasy. Zwycięża osoba, która uzyskała największą ilość głosów. Nowo wybrany przewodniczący sam decyduje czy chce kandydować do SU, czy nie, bo może nie czuć się na siłach, aby objąc takie stanowisko.  Kandydować do SU może także zastepca przewodniczacego, jeśli wyrazi taką wolę. 

2. Na Radzie Pedagogicznej opiekunki SU informują wychowawców, a oni swoje klasy, kiedy odbywają się wybory do Samorządu Uczniowskiego.

3. Co roku uczniowie wybrani na przewodniczących klas (a zastępcy wg własnej woli) musieli wziąść udział w wyborach na przewodniczącego SU. W tym roku szkolnym zmodyfikowaliśmy ten przepis ze względu na uczniów klas 4. Są oni 6-latkami z klasy 1 i nie wszyscy z nich mieli na tyle odwagi i dojrzałości, aby wystapić przed gremium szkolnym. W związku z tym, żeby było sprawiedliwie do wyborów przystapili tylko chętni klasowi przewodniczący i zastępcy z klas 5-8. Aby uświadomić uczniom jakie obowiązki czekają władze SU, na tablicy Forum SU zawisły zadania członków SU. Uczniowie mogli je sobie spokojnie przeczytać przed wyborami i mamy nadzieję, że w sposób pozytywny wpłynęło to na ich wybór przy urnie. 

4. Wszyscy chętni do tytułu przewodniczącego SU wnosili swoje kandydatury informując opiekunki SU. Kandydaci mieli za zadanie przygotować plakat wyborczy, w którym zamieszczają informacje o sobie, o swoich pomysłach na działanie SU i szkoły. Na tydzień przed wyborami następuje zamknięcie listy kandydatów. Podczas tego tygodnia uczniowie szkoły mogą zapoznać się z plakatami wyborczymi które wywieszone są na holu szkolnym. Czasami zdarzało się, że kandydaci wraz ze swoimi sztabami wyborczymi rozdawali cukierki lub ulotki wyborcze lub wędrowały pochody z hasłami wyborczymi i transparentami W tym roku szkolnym wybory odbyły się 5 października 2018 roku. 

5. W wyniku tych wyborów wybrano jak co roku Przewodniczącą, Zastępcę Przewodniczącej, natomiast pozostali uczniowie, którzy kandydowali tworzą Zarząd Samorządu Uczniowskiego. 5 października na jedenj godzinie lekcyjnej zebrano wszystkie klasy na sali gimnastycznej, ustawiono urnę do głosowania, wychowawcy wskazali sekretarza swojej klasy do przekazywania kart wyborczych (uczniowie podpisywali odbiór na liście). Kandydaci przedstawiali się na forum, mówili o swoich programach i pomysłach oraz odpowiadali na pytania losując je (znali je wcześniej i mogli się do nich przygotować). Odczytano zasady głosowania (ordynacja wyborcza). Następnie przystąpiono do głosowania, głosowali zarówno uczniowie jak i nauczyciele i Dyrekcja szkoły. Głosy zostały policzone przez Opiekunki, a wynki zostały ogłoszone na szkolnej tablicy SU już godzinę po wyborach. 

Można by powiedzieć, że była to pewnego rodzaju debata wyborcza, choć pewnie nie spełniała wszystkich założeń takiego pojęcia. 

Nasz pomysł na kolejne lata? Filmiki wyborcze! Mamy nadzieję, że się uda. 

6. W tym roku szkolnym zaistniała potrzeba wybrania jeszcze jednej funkcji - Szkolnego Lidera Wolontariatu. Nowość w naszej szkole. Potrzeba ta wynikła z rozkręcającego się koła wolontaryjnego, który wzięła pod opiekę jedna z nauczycielek czująca tę ideę całą sobą . Aby usprawnić przekazywanie informacji i rozciągnąć zasięg zbiórek czy działań charytatywnych na największą możliwą ilość osób, postanowiłyśmy jako Opiekunki o stworzeniu nowej struktury. Każda klasa wybrała Klasowego Lidera Wolontariatu. Waże jest to, że wybierano TYLKO spośród chętnych osób, ponieważ wolontariat to ieae, która kieruje sie sercem i empatią. Na pierwszym spotkaniu SU (18 października) drogą wyborów tajnego głosowania spośród kandydatów z klas 4-8 wybrano Szkolną Liderkę Wolontariatu. Jej zadaniem jest przekazywanie dalej informacji od Opiekunek czy Przewodniczącej SU, informacji na temat zaplanowanch działań, przypominanie o toczacych się zbiórkach - ona przekazuje je Klasowym LW, a oni swoim klasom i wychowawcom. Z perspektywy czasu jest to ogromna pomoc logistyczna, ponieważ nie zawsze jako nauczyciele mamy czas na informowanie całej szkoły o jakimś działaniu. W ten sposób czyli "metodą plotki" rozsyłamy informacje.  

7. Jedną z naszych dum jest ustalenie comiesięcznych spotkań SU. Do tej pory odbyło się 5 spotkań (18 października, 22 listopada, 13 grudnia, 10 stycznia, 7 luty), zaplanowano jeszcze 3 (14 marca, 18 kwietnia, 9 maja), natomiast w czerwcu planujemy spotanie podsumowujące z udziałem wszystkich klasowych samorządów i Dyrekcji. Jedno takie spotkanie już się odbyło w latach ubiegłych. Przeprowadzono je na zasadzie konwencji, przedstawiono sukcesy i porażki, nagrodzono najaktywniejszych, przeprowadzono ewaluację działań oraz sporządzono listę życzeń na kolejny rok. Ustandaryzowaliśmy terminy, miejsce i czas spotkań - zazwyczaj w pierwsze czwartki miesiąca, zawsze o 7.00 i zawsze w sali nr 6. 

Wnioski i co sie z nimi dzieje po spotkanaich, opiszemy w kolejnym zadaniu do zrealizowania. 

 

 

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację projektu tuż od podstaw zaangażowani są:

- wszyscy wychowawcy klasowi - wybory klasowe 

- współpraca z kołem wolontariatu - pani Dorota Stepień-Zając

- Dyrekcja szkoły - wsparcie w działaniach i udział w wyborach

- rodzice - pomoc kandydatom w przygotowaniu się do wystąpienia wyborczego 

 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Dzięki kilkuletniemu doświadczeniu w organizacji wyborów zawsze podążamy za głosem uczniów, który się zmienia, bo uczniowie sie zmieniają. Stąd "odsunięcie" od wyborów uczniów klas 4, którzy nie czuli się jeszcze na siłach. Była to trudna decyzja, ale po kilku miesiącach widzimy, że był to dobry wybór, ponieważ 4-klasiści bardziej się otworzyli, obserwują czołówkę SU i uczą się (są dwie dziewczynkiz klasy 4, które zgłosiły sie do redagownia "kalendarium" ze śmiesznymi i nietypowymi świętami na tablicy Forum SU). Natomiast najtrudniejsze było przekonanie uczniów, że wybór przewodniczacego klasy nie jest tylko konkursem na popularnść. To musi być osoba, która się za nimi wstawi, będzie ich głosem, będzie systematycznie uczestniczyć w spotkanach i będzie liderem. Nie w każdej klasie się to udało.

Niestety w tym roku szkolym ze względu na małą aktywność przewodniczącej musieliśmy odsunąć uczennicę z jej stanowiska. Odbyło się to na wniosek Zarządu Samorządu Uczniowskiego i po dyskusjach z Opiekunkami i Dyrekcją. Uczennica ta w poprzednim roku szkolnym rówinież piastowała to stanowisko i bardzo dobrze sobie radziła, w tym roku zabrakło jej zaangazowania.  Na stanowisko przewodniczącej została powołana dotychczasowa wiceprzewodnicząca, a z kolei na jej stanowisko kolejna osoba z najwyższą ilościa głosów z wyborów. 

Nadal musimy pracować nad frekwencją na spotakniach SU, ponieważ nie zawsze uczestnicza w niej przedstawiciele każdej klasy. 

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Naszym sukcesem jest struktura Samorzadu Uczniowskiego, która się sprawdza. Dodatkowy wybór Szkolnego Lidera Wolontariatu w tym roku szkolnym spowodował systematyczność w przeprowadzaniu akcji charytatywnych i zwiąkszenie ich ilości. Dotychczas zajmowali się tym tylko członkowie SU. Teraz obie struktury współpracują ze sobą i daje to super efekty. Dzieki temu w działanie na terenie szkoły zaangażowana jest większa ilośc uczniów, a to oni tworzą społeczność szkolną, klimat naszej szkoły - kreują szkolne trendy .

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Opiekunkami Samorządu Uczniowskiego są pani Anna Stachurska (nauczycielka muzyki i plastyki), pani Karina Wójcik (nauczycielka języka niemieckiego) oraz pani Katarzyna Mazan (nauczycielka języka polskiego). Samorząd ściśle współpracuje z zespołem ds. promocji, w którym kronikę szkolną prowadzi pani Marta Łukasik (nauczycielka języka polskiego). Nieodłączną częścią Samorządu jest koło wolontariatu "Otwarte serca", na którym pieczę sprawuje pani Dorota Stepień-Zając (nauczycielak matematyki). 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo, dzięki za poprawienie relacji! smiley Odnieśliście się do naszych pytań, mam nadzieję, że rozważycie kwestie, o których pisaliśmy. dzięki za uzupełnienie pozdrawiamy!

***

Drogi Zespole,

świetnie, że przeprowadzacie w swojej szkole wybory do władz SU i nad tym pracujecie! To bardzo ważny element demokracji. Jesteście świadomi, że ważna w tym procesie jest rzetelna informacja udzielana uczniom i uczennicom, by mogli wziąć udział i wiedzieli, w jaki sposób. Bardzo podoba mi się to, że przedstawiacie, jakie zadania stoją przed pretendującymi do Zarządu SU - to ważny element edukacyjny. Doceniam, że dbacie bardzo o znajomość zasad głosowania i doinformowanie uczniów o wszelkich aspektach - to ważne! Jest to kwestia, która w całym Waszym działaniu jest mocną stroną - również po wyborach informowaliście o wynikach! 

Kampania wyborcza opierająca się o plakaty i inne formy to możliwość prezentacji programu - kolejny plus! laugh Myślę, że cenna jest zmiana, by kandydatami byli chętni uczniowie. Doceniam również przygotowanie wyborów - kart, listy z podpisami, urny, chociaż tutaj budzi moje wątpliwości pomysł by tuż przed głosowaniem kandydaci się prezentowali. Może jednak lepiej zrobić takie wydarzenie trochę wcześniej, w innym terminie, by uczniowie i uczennice mieli czas na zastanowienie się nad tym, co usłyszeli na przemówieniach, mogli zadać sami pytania kandydatom, dopytać się, pogłębić swoją wiedzę o nich i ich propozycjach? Może nawet jakaś forma debaty? Nie bez powodu także w głosowaniu dorosłych jest tak zwana "cisza wyborcza", czyli zakaz agitacji w dniu wyborów. Myślę, że to dobra praktyka stosowana powszechnie w demokracji i warto wziąć z tego przykład. Dzień Wyborów nie jest już czasem na przekonywanie wyborców, a na oddanie głosu i decyzję warto podjąć wcześniej. Co Wy na to?

Kolejna sprawa, która budzi moje wątpliwości to to kto oddaje głos. Piszecie, że głosowali zarówno uczniowie, jak i nauczyciele oraz dyrekcja. Sugerujemy, by w głosowaniu brali udział tylko uczniowie, ponieważ Zarząd Samorządu Uczniowskiego to organ, który ma reprezentować właśnie interesy uczniów wobec nauczycieli i dyrekcji, zatem powinien być wybierany jedynie przez grupę, którą reprezentuje i nie powinny na ten wybór wpływać inne jednostki. Zalecamy zatem, żeby zmienić tę zasadę.

Niestety poza wątpliwościami dotyczących pewnych elementów, które warto zmienić (kto ma prawo głosu oraz kiedy prezentują się kandydaci) są pewne rzeczy, których niestety brakuje w Waszej relacji, abyśmy mogli zaakceptować Wasze wyzwanie, a pisaliśmy o nich w Przewodniku po programie. Po pierwsze - brakuje ordynacji wyborczej (zasad wyborczych) - wgrajcie plik z nią, wklejcie tekst, udostępnijcie link lub czytelne zdjęcie - jest to niezbędne do zaliczenia. Po drugie piszecie o tym, że kandydować mogą przedstawiciele klas, stąd pytanie - w jaki sposób zostają wybierani przedstawiciele w klasach? Opiszcie proszę, jakie obowiązują zasady wyboru przewodniczącego w klasach.

Dzięki za fotki z Waszej akcji - widać, że prężnie działacie! Filmiki wyborcze to świetny pomysł na przyszły rok. Odnośnie Szkolnego Lidera Wolontariatu - oryginalny pomysł. Świetnie, że chcecie pomagać i tak się organizujecie w tym celu. Warto, by liderzy wolontariatu współpracowali z Zarządem SU - wtedy może to przynieśc najlepsze efekty! Dobrze, że dbacie także w kwestii wolontariatu o dotarcie z aktualnościami do wszystkich klas.

Bardzo mi się podoba, że piszecie o idei przewodniczącego jako osoby nie takiej, która jest najpopularniejsza, a reprezentuje głos uczniów i wstawia się za nimi oraz jest zaangażowana w sprawy szkoły. Tak trzymać! smiley Wspominacie o trudnej sprawie - odsunięciu przewodniczącej. Czy macie jakieś procedury opisane w ordynacji towarzyszące takiej zmianie? Warto je mieć, by takie niełatwe działania nie krzywdziły osoby, której dotyczą, nie były zbyt pochopne lub stronnicze.

Cieszymy się, że macie Zarząd SU, który prężnie działa i widzicie moc w systematyczności. Jak zauważacie współpraca dwóch funkcji może przynieść fantastyczne efekty - oby tak dalej! :) Angażowanie coraz większej liczby uczniów to niezwykle pozytywny skutek - bezcenny wręcz. Świetnie, że zauważacie, iż warto włączać w działania wielu uczniów, bo to oni tworzą społeczność i klimat - powodzenia w Waszych działaniach i kontynuowaniu tej idei! Czekamy na uzupełnienie kwestii brakujących! smiley

Komentarze

Drodzy Koordynatorzy,

bardzo dziękujemy za te cenne informacje. Już wiemy, że trzeba urególować w ordynacji kwestie, która nam sie przytrafiła odnośnie zmiany pzewodniczącej. Myślę, że to także będzie  przykład dla innych Samorządów, że wszystko może się zdarzyć. 

Jeśli chodzi o udział dyrekcji i nauczycieli w głosowaniu to przyświecała nam raczej taka myśl, że my jako Opiekunki czy Dyrekcja będziemy z Przewodniczacą/ ym współpracować na co dzień i ta osoba będzie reprezentowała szkołę także na zewnątrz, dlatego musi to być uczeń o wysokiej kulturze osobistej, posiadający cechy dobrego logistyka, które dla uczniów czasem nie są wychwytywalne.

Zapewniamy, że na najbliższym spotaknu przedstawimy i przedyskutujemy Wasze sugestie z Samorządem. Są one dla nas kolejnym punktem wyjściowym do zmian na lepsze. 

Serdecznie pozdrawiamy!