Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Zespół Szkół - Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Giedlarowej
1.Liderzy klasowi przy współpracy z wychowawcami w ramach godzin wychowawczych przeprowadzili szkolenia dotyczące demokratycznych zasad i procedur wyborów do władz SU. Klasy zostałe zapoznane z zasadą, że czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje każdemu uczniowi naszej szkoły.
2. Kandydaci do władz SU zostali wyłonieni w demokratycznych wyborach klasowych.
3. Każda klasa zgłosiła jednego przedstawiciela do władz SU.
4. Kandydaci mieli możiwość zaprezentowania swojego programu i propozycji działań na forum szkoły. Przygotowywali plakaty oraz krótko przedstawiali swoje plany społeczności szkolnej na apelu.
5. Utworzono Uczniowką Komisję Wyborczą, która zajęła się organizacją i przygotowaniem wyborów oraz sprawowała nadzór nad przebiegiem głosowania. Na cel wyborów uczniowie przygotowali lokal wyborczy, urnę, miejsce dla komisji oraz miejsa dla oddajacych głos zapewniającymi tajność głosowania.Uczniwoie mieli możliwośc oddania głosu na swojego kandydata w godzinach lekcyjnych i w trakcie przerw. Karty do głosowania zostały przygotowane przez Uczniowską Komisję Wyborczą i opieczętowane pieczęcią szkoły przez Panią Dyrektor. W obecności Pani Dyrektor komisja przeliczyła odbierane karty oraz otrzymała listy uprawnionych do głosowania (wszyscy uczniwoie).
6. Wybory powszechne, równe, bezpośrednie i tajne odbyły się 27 września 2018r. Udział w głosowaniu wzięło 220 uczniów. Frekwencja wyniosła 96%. Wszystkie głosy były ważne. Odbiór kart do głosowania uczniowie potwierdzali podpisem na liscie.
W realizację demokratycznych wyborów zaangażowani byłi również samorządy klas, wychowawcy oraz sztaby wyborcze kandydatów.
Najtrudniejsza częscią w realizacji zadania było zachęcenie uczniów do większej aktywności i działania na rzecz kampani wyborczych.
Za najwiekszy sukces uważamy zaangażowanie dużej liczby uczniów w procedury przeprowadzania demokratycznych wyborów oraz zapoznanie uczniów z zasadami demokratycznych wyborów.
Dużą korzyścią jest również uświadomienie uczniom że każdy głos ma wpływ na życie społeczności.
Dziękuję Wam za uzupełnienie relacji.
Gratuluję bardzo wysokiej frekwencji! Bardzo dobrze, że w dniu wyborów uczniowie mogli głosować podczas lekcji oraz podczas przerw.
Ja rozumiem, że wybieraliście kandydatów do władz SU na poziomie klas. I to jest akceptowalne. Jest to zabieg, który pośrednio ogranicza chęć startowania w wyborach większej ilości osób niż jedna wybrana z klasy lub tych, które nie chciały kandydować na poziomie klasy, ale chcą kandydować do władz SU na poziomie szkoły. Proszę Was, byście przemyśleli ten zapis i rozważyli zmianę w ordynacji, jednocześnie czyniąc dostęp do kandydowania otwarty i nieograniczony wyborami na poziomie klas.
Pozdrawiam serdecznie
-----------------------------------------------------------------
Droga Grupo,
Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Wybory”. Przed napisaniem informacji zwrotnej proszę Was o rozwianie moich wątpliwości i odniesienie się do kilku pytań:
- W regulaminie piszecie: „5. Kandydatem na członka Zarządu może być osoba reprezentująca daną klasę lub przedstawiciel Rady Uczniowskiej (przewodniczący lub zastępca przewodniczącego danej klasy), jeśli zostanie przez nią wytypowany” – w jaki sposób osoba reprezentująca klasę została wybrana do kandydowania do władz SU? Czy w ramach głosowania demokratycznego, tajnego, powszechnego i czy każdy z klasy mógł zaproponować swoją kandydaturę?
- Jaka była frekwencja wyborcza? (podajecie ilość osób, która głosowała, należy również podać frekwencję).
Pozdrawiam serdecznie
- Zaloguj się aby dodać komentarz.
Komentarze
Wybory przedstawicieli klas zostały przeprowadzone w głosowaniu demokratycznym, tajnym, powszechnym. Każdy uczeń prezentował swoją kandydaturę przed swoją klasą.
Frekwencja wyborcza wyniosła 96%.
:)