Obrazek użytkownika Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Juliusza Verne'a
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
1. Tworzymy nowy uczniowski środek przekazu informacji w naszej szkole.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Samorząd Uczniowski w naszej szkole do tej pory zawsze funkcjonował. Jego działania nie były zbyt systematyczne, jednak wraz z przystąpieniem do programu chcieliśmy jak najbardziej rozpropagować nasze działania. W związku z tym podczas jednego z co tygodniowych spotkań, postanowiliśmy zadbać o to, aby mieć stałe miejsce na komunikowanie się z uczniami. Nowość polegała na tym, że nigdy nie mieliśmy jednego wyznaczonego miejsca – jeśli już w jakiś sposób informowaliśmy o akcjach, to robiliśmy to w przypadkowych miejscach – i niestety – nie zawsze informacje te do wszystkich uczniów szkoły docierały. Mieliśmy też do dyspozycji radiowęzeł, ale ustne komunikaty nie były słyszane przez wszystkich – bo np. kogoś nie było w szkole. Najlepiej do tej pory funkcjonowała informacja umieszczana na szkolnej stronie Facebook, ale nie zmieniało to postaci rzeczy  - że korzystaliśmy z ogólnego medium, i informacje tam zamieszczane szybko „spadały” w dół, nie będąc widoczne w aktualnościach.

 Postawiliśmy więc na systematyczność i stałe miejsce informacji.

Poszliśmy do Pani Dyrektor i poprosiliśmy o jedno wyznaczone miejsce tylko dla naszych uczniowsko-samorządowych działań. Pni Dyrektor się zgodziła – poprosiła jednak, żebyśmy dbali o to miejsce, starając się o to, aby było tam przejrzyście i czytelnie. Poprosiła także, abyśmy, przygotowując się do spotkania, dokładnie powiedzieli, co chcielibyśmy na tej gazetce umieszczać.

Po długiej rozmowie, Pani Dyrektor się zgodziła. W spotkaniu uczestniczyły dwie osoby ze starszego Samorządu (klas IV – VIII). Dostaliśmy własną tablice (współdzieloną z gazetką szkolną: „Kurier Verne’a” – gdzie także są różne bieżące informacje) . Bardzo nam się to podoba, że mamy gdzie propagować swoje działania

Spotykaliśmy się też z głosami, że „samorząd uczniowski nic nie robi, że tylko mamy stanowiska, ale nic nie robimy”. Dzięki temu miejscu widać, ile pracy wykonujemy na co dzień i spotyka się to z większym zrozumieniem.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Zaangażowani są członkowie Zarządu Samorządu Uczniowskiego – ale także poprzez aktywne czytanie i możliwość zabierania głosu, angażują się wszyscy uczniowie szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Mieliśmy mały problem, aby wymyślić, w jaki sposób sprawić, aby taka gazetka była jednocześnie miejscem informacji, ale także formą rozmowy pomiędzy uczniami a Samorządem. Mamy już przecież cykliczne spotkania z Przewodniczącymi Samorządów Klasowych, a także na stałe umieszczona przy drzwiach wejściowych skrzynkę pomysłów. Niestety, w skrzynce, rzadko kiedy były ciekawe propozycje czy opinie uczniów ( w tym roku szkolnym ani razu), a spotkania z przewodniczącymi często ograniczają się do rozpropagowywania tego, co już robimy – pomocy i zaangażowania się w te akcje. Wymyśliliśmy więc, aby na gazetce było miejsce do przyklejania własnych karteczek/sklerotek z pomysłami, albo po prostu z myślami, jakimi chcą się podzielić inni uczniowie.

O tej możliwości wypowiedzi kilka poinformowaliśmy przez radiowęzeł, a także bezpośrednio napisaliśmy o tym na gazetce.

Idea jest taka, aby każdy uczeń mógł się tu wypowiedzieć. Nie trzeba spełniać żadnych warunków oprócz podstawowych zasad szacunku i nieobrażania w swoich wypowiedziach nikogo innego.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Nie mieliśmy do tej pory takiego miejsca, gdzie moglibyśmy rozpropagowywać nasze informacje o działaniach. Okazało się to świetnym motywatorem, ponieważ, jeżeli nie pojawia się na tej gazetce nic nowego, to sami czujemy się w obowiązku coś nowego umieścić i widzimy, ze albo nasza aktywność nie jest wystarczająca, albo nie opisaliśmy tego co już zrobiliśmy Wielką sprawą jest też nasz mini- Hyde Park, gdzie mogą się wszyscy wypowiadać. Wielu uczniów z chwilą pojawienia się takiej możliwości powiedziało nam, że to świetny pomysł. Pojawia się też tam sporo nowych – często śmiesznych i życzliwych wpisów. Jesteśmy z tego miejsca bardzo dumni. W fotorelacji kilka informacji, jakie zamieszczamy na naszej gazetce
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

dzięki za dodanie relacji! Po niej widać, że już teraz funkcjonują u Was różne formy komunikacji jak ogłoszenia przekazywane przez przedstawicieli klasowych, radiowęzeł, gazetka oraz skrzynka i Facebook. Dobrze, że zauważyliście Waszą potrzebę miejsca do komunikowania się z uczniami i przedstawiania realizowanych działań. Wspomnieliście o systematyczności - to bardzo istotne, aby to miejsce dobrze funkcjonowało. Najlepiej wyznaczyć jedną osobę lub kilka odpowiedzialnych za aktualizowanie informacji. Czy wybraliście taką? :) Dobrze, że macie teraz miejsce, dzięki któremu możecie pokazać uczniom, jak działacie. Piszecie także o tym, że to dla Was dobra informacja i motywacja do działania, gdy jest mało treści na tablicy - świetne spostrzeżenie, oby taką funkcję pełniła tablica zawsze!

Bardzo mi się podoba Wasza infografika o działaniach samorządu! smiley Bardzo przejrzysta i pokazuje, jak dużo robicie, gratulacje dla twórcy/twórczyni! Z początku miałam wątpliwości, czy rzeczywiście stworzyliście nowy uczniowski środek przekazu, ponieważ w tym wyzwaniu chodzi o narzędzie, z którego korzystają wszyscy uczniowie i uczennice - mogą się przez nie wypowiedzieć. Niemniej Wasz  "mini Hyde Park", miejsce na karteczki uczniów na tablicy spełnia tę funkcję. Warto pomyśleć, czy przy tablicy nie umieścić karteczek i np. długopisu na sznurku, by ułatwić uczniom przekazywanie swoich uwag i pomysłów. Dobrym sygnałem jest pozytywna reakcja na jego wprowadzenie - oby rzeczywiście uczniowie z niego korzystali. Może co jakiś określony czas, np. 2 tygodnie, będziecie zbierać te pomysły i uwagi oraz te ze skrzyneczki i omawiać je na wspólnych spotkaniach, a następnie przedstawiać dyrekcji z pytaniem o możliwość ich realizacji? Po takim działaniu omawiającym trzeba by dać uczniom informację zwrotną, czy dany pomysł, uwaga będzie uwzględniony, zostanie podjęte jakieś działanie, czy nie i jeśli go odrzucono, to dlaczego? To ważne, bo dzięki rozważaniu tych pomysłów i informacji, które zostaną wcielone w życie, a które nie, uczniowie mogą mieć poczucie, że zarówno tablica i skrzyneczka mają sens, bo są słuchani, ich uwagi uwzględniane przez Was. Może to także droga do ożywienia skrzyneczki? smiley

Dzięki za przykłady Waszych komunikatów! Jesteśmy ciekawi, co piszą uczniowie w sekcji przeznaczonej do wypowiedzi, może warto im napisać, że czekacie na uwagi, ogłoszenia i pomysły na działania, by sprecyzować, co warto umieszczać? Pomyślcie, czy nie warto to zrobić, by pojawiły się większe konkrety. smiley Trzymam kciuki za regularność w prowadzeniu gazetki i życzę konstruktywnej aktywności uczniów na tablicy, by rzeczywiście z niej korzystali w celu przekazania uwag i pomysłów - pamiętajcie, by je przedyskutować i rzeczywiście wprowadzić to, co jest możliwe oraz odpowiedzieć (wówczas górna i dolna część mogą ze sobą korespondować - co Wy na to?)

Powodzenia (także w kolejnych wyzwaniachlaugh)!

Ula