Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
2. Komunikacja i media - Szkoła Podstawowa nr 4
Planując obchody Dnia Praw Człowieka, postanowiliśmy zorganizować debatę uczniowską. Prawa człowieka, dziecka są tematem trudnym, stwierdziliśmy, że wykład nie jest metodą, która uczniom przybliży te zagadnienia. Najbardziej efektywne i kreatywne wydawało nam się oddanie głosu samym uczniom, a temu posłużyła nam debata. Nie jest to także łatwa metoda, wymagała przygotowania, dlatego w klasach na godzinach wychowawczych wcześniej odbyły się takie debaty klasowe. Przygotowania trwały ok. 2 tygodni. Informację przekazaliśmy w dzienniku elektronicznym - także dla rodziców, na plakatach i w ogłoszeniach przez szkolny radiowęzeł. Do świetlicy przyszli więc przedstawiciele wszystkich klas IV-VIII, opiekunowie SU, wicedyrektorka, pedagog, nauczycielka wos -u i przedstawiciele Rady Rodziców. Temat okazał się dla nas tym bardziej ciekawy, ważny i aktualny, bo mamy w szkole klasę integracyjną, w której uczą się dzieci z zespołem Aspergera oraz autystycy. Zdarzały się wcześniej sytuacje wskazywania, komentowania czy nawet wyśmiewania ich zachowań i reakcji. Dlatego oddaliśmy głos przedstawicielom wszystkich organów szkoły w trakcie debaty. Odbyła się ona 11 grudnia w świetlicy szkolnej. Nad jej przebiegiem czuwała i p. pedagog. Debata przybrała formę dyskusji nt. praw człowieka, dziecka i przede wszystkim osób niepełnosprawnych. Chętni uczniowie wypowiadali się na dany temat przy przygotowanej mównicy, co nadało debacie wyjątkowy i oficjalny charakter. Później, pracując w grupach, uczniowie spisali pomysły dotyczące wsparcia osób niepełnosprawnych w różnych sytuacjach, szcególnie szkolnych, bo z takimi dziećmi obcujemy na co dzień w naszej szkole. Wypowiadała się także pani pedagog, pani wicedrektor oraz przewodnicząca Rady Rodziców. Efektem naszej dyskusji, debaty było wypracowanie form współpracy z wychowacą klasy integracyjnej. Spisaliśmy na plakatach propozycje form wolontariatu uczniów klas VII i VIII, którzy zorganizują w prezyszłości zabawy, gry, zajęcia w tej klasie. Rodzice także obiecali wsparcie i poparli nasze propozycje działań. Planujemy np. wykorzystać okres przed świętami wielkanocnymi, Dzień Samorządności czy Dzień Dziecka na działania naszego szkolnego wolontariatu na rzecz tych dzieci.
Tym razem w realizację wyzwania zaangażowała się p. pedagog, która przygotowała i moderowała debatę oraz zaproszeni na debatę goście: dyrekcja szkoły, przedstawiciele Rady Rodziców oraz nauczycielka WOS-u.
Wybranie odpowiedniego tematu debaty uczniowskiej oraz sprawne jej przeprowadzenie. Zakładaliśmy jedną godzinę lekcyjną, a okazało się, że debata skończyła się po dwóch lekcjach.
Droga Grupo,
bardzo się cieszę, że postanowiliście podjąć debatę na tak ważny temat, zwłaszcza że był to bardzo dobry sposób na świętowanie Dnia Praw Człowieka. Świetnie, że przygotowaliście się do niej - zarówno poprzez debaty w klasach (merytorycznie), ale także poinformowaliście społeczność szkolną (i to na różne sposoby - tak trzymać!). Zorganizowaliście miejsce oraz wybraliście osobę moderującą - to ważne. Najważniejsze, że każdy uczeń mógł się wypowiedzieć. Mównica z pewnością nadała szczególnego charakteru i zachęcała do zabrania głosu - bardzo dobry pomysł! Ciekawe, że zastosowaliście także element pracy w grupach. To połączenie dało wartościowe efekty. Doceniam, że wypracowaliście konkretne formy działań na rzecz integracji i zaplanowaliście je jako konkretne aktywności i wydarzenia. Na zdjęciach widać, że bardzo się zaangażowaliście w to działanie.
Gratulacje!. Dzięki zorganizowanej debacie poruszyliście ważne zagadnienie i znaleźliście rozwiązania pewnych problemów, co jest niezwykle cenne! Powodzenia we wprowadzaniu tych propozycji w życie! Trzymam mocno kciuki!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.