Obrazek użytkownika Zespół Szkolno- Przedszkolny nr3 w Katowicach
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
2.Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

O tym jak świętować rocznicę Odzyskania Niepodległości debatowalismy w większym gronie. Podczas prawdziwej "burzy mózgów" swoje pomysły zgłaszali uczestnicy spotkania, którymi byli przedstawiciele uczniów, członkowie Zarządu Samorządu Uczniowskiego, grupa nauczycieli, Dyrektor Szkoły oraz członkowie Rady Rodziców. Podzieliliśmy miedzy siebie konkretne zadania. Członkowie Zarządu Samorządu Uczniowskiego zajęli się realizacja swojego pomysłu.Uczniowie po konsultacjach z Radą Klasową postanowili przygotować szkolną kapsułę czasu. Do realiacji tego pomysłu zaangażowaliśmy wszystkie 24 klasy z przedziału I-VIII. Każda klasa przygotowała kartę w formacie A4, na której według własnej koncepcji uzcniowie umieszczali informacje oraz rysunki dla przyszłych pokoleń. Uczniowie z każdej klasy przygotowywali swoja kartę na zajęciach z wychowawcą, a następnie w terminie przez nas podanym pzrekazywali swoje prace członkom Zarzadu SU. Zarząd SU wraz z opiekunkami zajął się zakupem plastikowej rury wraz z zaślepkami oraz przygotowaniem wizytówki z informacją, co znajduje się w kapsule czasu i z jakiej okazji została zakopana. Do tak przygotowanej kapsuły czasu włożylismy wszystkie parce uczniów. Kapsuła czasu została uroczyście zakopana podczas FESTYNU DLA NIEPODLEGŁEJ, 26 październka 2018 roku w obecności społeczności uczniowskiej, dyrektora szkoły,rodziców, nauczycieli i środowiska okołoszkolnego. Miesjce wkopania kapsuły zostało wyróznione poprzez zasadzenie dębu, któremu nadaliśmy imię patrona naszej szkoły Józek. Podczas sadzenia dębu orz wkopywania kapsuły czasu przedstawieciele każdej grupy wiekowej mieli możliwość chwycenia łopaty, by mieć swój udział w tej ważnej chwili.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizacje projektu była dodatkowo zaanagażowana  pani leśnik z Nadleśnictwa Katowice, a także rodzice i nauczyciele naszej szkoły.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najbardzej martwilismy się o pogodę, gdyż zakopanie kapsuly i sadzenie dębu wiązało się z pobytem na zewnątrz szkoły. Tego dnia jednak pogoda nam sprzyjała, nie padało, było chłodno, ale nie mroźnie. Ponadto dla takiego młodego drzewka ważne było, by nie pojawiły się wieczorne i nocne przymrozki.Mamy nadzieję, że dąb się przyjmie o czym się dowiemy póżną wiosną.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukces to dla nas zebranie tego ważnego dnia społeczności okołoszkolnej, zrealizowanie spotkania międzypokoleniowego. Podczas festynu było obecnych około 300 gości. Sukcesem jest także to, że pozostanie po tym świetowaniu ślad na dłużej. Zauważylismy, że uczniowie zaglądają do miejsca, gdzie rośnie dąb Józek i gdzie tkwi kapsuła czasu. Sukcesem dla członkow Zarządu Samorządu Uczniowskiego jest możliwość współpracy z innymi podmiotami szkolnymi, pracy w zespole zadaniowym, możlowść współdziałania z osobami dorosłymi, nauczycielami, rodzicami, dziadkami.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Ulotka nr1.docx (393KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://www.zsp3.katowice.pl/szkola/index.php/aktualnosci/festyn-dla-niepodleglej
http://www.zsp3.katowice.pl/szkola/index.php/aktualnosci/festyn-dla-niepodleglej/festyn-dla-niepodleglej-dzialania-zsu
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

Dziękuję za Waszą relację. Wykonaliście wspaniałą pracę i przygotowaliście absolutnie wyjątkowe obchody z okazji 100-lecia niepodległości. Wspaniale, że decyzję o tym jak świętować odzyskanie niepodległości podjęliście wspólnie w gronie uczniów, zarządu SU, nauczycieli, dyrekcji i rodziców. W perspektywie wybranego wyzwania, najważniejsze że zadania zostały podzielone tak, abyście mogli samodzielnie zrealizować swój pomysł. Nawiasem mówiąc koncepcja kapsuły czasu, to dla mnie osobiście absolutnie wyjątkowa idea i myślę, że zrealizowaliście ją wzorowo.

Po pierwsze, należy pochwalić, że przeprowadziliście konsultacje z Radą Klasową. Po drugie, pomysł kapsuły czasu pozwolił zaangażować wszystkie klasy i wszystkich uczniów, co w perspektywie samorządności szkolnej jest niezwykle wartościowe. Po trzecie, zgodnie ze wskazówkami w przewodniku po programie zaplanowaliście działania i podzieliliście się zadaniami. Z załączonych zdjęć dokumentujących realizację wyzwania, wygląda że włożyliście sporo wysiłku w przygotowanie wiadomości dla przyszłych pokoleń. W efekcie w czasie Festynu dla Niepodległej mogliście uroczyście zakopać przygotowaną i opisaną kapsułę czasu, która zostanie otwarta w ramach obchodów 200-lecia niepodległości Polski - niesamowita sprawa.

Myślę, że bardzo dobrym pomysłem było połączenie inicjatywy kapsuły czasu z wkopaniem dębu „Józek”. Dzięki temu, oprócz mimo wszystko ukrytego efektu waszej pracy, jakim jest kapsuła, macie również widoczną pamiątkę w postaci żywego drzewa. Spodobało mi się, że zarówno podczas jego sadzenia, jak i wkopywania wiadomości dla przyszłych pokoleń wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas. Może to i drobiazg, ale moim zdaniem takie inicjatywy bardzo korzystnie wpływają na budowanie poczucia wspólnoty w społeczności szkolnej.

W Waszej relacji zabrakło jedynie bardziej szczegółowego wyjaśnienia, dlaczego spośród wielu różnych inicjatyw na 100-lecie niepodległości, zdecydowaliście się właśnie na kapsułę czasu (w ogóle, kto wpadł na taki pomysł ?) i wyraźnego zaznaczenia, którym pomysłem z Półki z Pomysłami się inspirowaliście i dlaczego właśnie tym? Czy rozważaliście inne propozycję, albo czy przeprowadzaliście jakieś głosowania?

Na podstawie waszej relacji, mając na uwadze całe obchody zorganizowane w ramach Festynu dla Niepodległej mam mocne przekonanie, że wokół wydarzenia zebraliście całą społeczność szkolną, czy jak sami napisaliście okołoszkolną. Sądzę, że to olbrzymia wartość, tak jak i to, że jako samorząd mieliście okazję współpracować z dorosłymi i współtworzyć zespół zadaniowy. Myślę, że udało Wam się osiągnąć więcej niż samo zrealizowanie wyzwania, a o sukcesie przypominać Wam będzie dąb „Józek” oraz zakopana kapsuła. Bardzo chciałbym pożyć jeszcze 100 lat i zobaczyć reakcje uczniów, którzy odkopią Waszą wiadomość.

Pozdrawiam,

Tomasz