Obrazek użytkownika Szkoła Podsatwowa nr 1 im. Jana Kochanowskiego w Trzebiatowie
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnym z opisem w materiałach CEO (w publikacji: Szkoła demokracji – praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na jedny z cotygodniowych spotkań Zarządu naszego Samorządu Uczniowskiego w miesiącu lutym padło pytanie ze strony naszych opiekunów, jakie mamy plany odnośnie pierwszego dnia wiosny. Wtedy nie mieliśmy jeszcze żadnych. Postanowiliśmy jednak, że czas przystąpić do przygotowania tego dnia. Mieliśmy bowiem świadomość, że jak każdego roku wychowawcy będą nam odradzać wagary, a jednocześnie nie chcieliśmy, aby to był zwyczajny dzień. Postanowilismy więc, że każdy gospodarz klasy w ciągu tygodnia ma zebrać w swojej klasie propozycje uczniów i złożyć je u opiekunów. Na kolejnym zebraniu mieliśmy już sporo propozycji od klas, choć musimy stwierdzić, że nie wszystkie klasy wywiazały się ze swojego zadania. Mimo to jednak mieliśmy z czego wybierać. Nie podjęliśmy jednak decyzji od razu. Wybralismy ze wszystkich propozycji cztery takie, które powtarzały się najczęściej. Były to: lekcje prowadzą uczniowie, parada wiosenna ulicami miasta, festiwal talentów, pokaz mody z różnych krajów. Przygotowaliśmy kartę głosowania i przeprowadziliśmy je w szkole.

Po zebraniu głosów i podliczeniu ich przez komisję powołaną do przeprowadzenia głosowania, okazało się, że 38% głosujacych chciało, aby w szkole lekcje poprowadzili uczniowie, 30% głosowało na paradę wiosenną, 26% glosujących chciało, aby w szkole odbył się festiwal talentów, natomiast 6% głosujacych wsparło pokaz mody różnych krajów.

Kiedy poznaliśmy wyniki głosowania przyszedł czas na poinformowanie społeczności szkolnej i Dyrektora o decyzjach samorządu. Rozpoczęliśmy oczywiście od Dyrektora. Przewodnicząca samorządu umówiła się na spotkanie z Panią Dyrektor w celu omówienia szczegółowo obchodów pierwszego dnia wiosny w naszej szkole. Po tym spotkaniu dowiedzieliśmy się, że Dyrektor nie ma nic przeciwko naszym planom. W dalszej kolejności ustaliliśmy, w jaki sposób przekazać informacje do społeczności szkolnej i kogo będziemy musieli poprosić o wsparcie.

Na początek spotkaliśmy się z naszą Panią od geografi, która przez ostatnie lata zajmowała się organizacją tego dnia w szkole. Ustaliliśmy, że tym razem będziemy wspólnie organizować ten dzień i skorzystamy z doświadczenia Pani Jadzi. Pani z wielką chęcią podjęła się wsparcia naszych działań. Dała nam kilka praktycznych wskazówek i podjęła się zadania poinformowania przez librus wszystkich uczniów i nauczycieli o sposobie organizacji pierwszego dnia wiosny. My zaś na zebraniu samorządu przekazaliśmy informację wszystkim gospodarzom, którzy jednocześnie zostali zobowiązani do przekazania informacji w klasach. Ze względu na sporą ilość klas poprosiliśmy wszystkich wychowawców, aby ustalili w klasach, którzy uczniowie będą odpowiedzialni za poprowadzenie kokretnej lekcji. Na ten dzień ogłosiliśmy również dwa konkursy: pierwszy konkurs polegał na wykonaniu dekoracji wiosennej klasy, drugi konkurs natomiast dotyczył uczniów, którzy mieli w tym dniu najbardziej pomysłowy strój wiosenny. Oczywiście trzeba było również powołać komisje konkursowe,które wskażą najładniejsze dekoracje oraz najciekawsze stroje.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Do realizacji tego działania zaangażowaliśmy dużą grupę uczniów, którzy musieli przygotować się do prowadzenia lekcji, oczywiście czlonkowie zarządu SU, nasi opiekunowie, wszyscy wychowawcy oraz w sposób szczególny zaangażowała się w pomoc nasza Pani od geografi, jak zawsze pomocą również służyła nam Pani sekretarka, która zajmowała się między innymi kserowaniem kart do głosowania i drukowaniem dyplomów. No i oczywiście prosilismy Radę Rodziców o ufundowanie drobnych nagród dla zwyciężców konkursów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Właściwie nie mieliśmy większych trudności z organizacją tego dnia. Najbardziej obawialiśmy się, jak nasi koledzy poradzą sobie z przygotowaniem zajęć lekcyjnych. Zgodnie z zaleceniem Dyrektora mogła to byc lekcja nieco luźniejsza, ale trzeba było zrealizować lekcję z planu.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Mimo początkowych obaw o przygotowanie lekcji, bo Pani Dyrektor jasno powiedziała nam, że powinien byc zrealizowany temat, dziś już wiemy, że wszystko udało się jak trzeba.  Młodzi nauczyciele dobrze spisali się na lekcjach, a nowi uczniowie dobrze wcielili się w swoje role.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Jak spedzimy pierwszy dzien wiosny.docx (11KB)
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

postanowiliście wspólnie zadecydować - dobra decyzja! wink Bardzo doceniam to, że zebraliście propozycje od klas i spytaliście uczniów, jak chcieliby obchodzić ten dzień - świetny początek! Dzięki temu daliście możliwość każdemu, by zgłosił swoją propozycję, co jest bardzo cenne i ważne w procesie współdecydowania. Przeprowadziliście także głosowanie - to dało możliwość zabrać wszystkim uczniom głos w tej sprawie, mogli poczuć, że mają na nią wpływ - brawo! laugh Skonsultowaliście to z dyrekcją i znaleźliście wsparcie dla swojego działania. Co prawda nie był to do końca proces współdecydowania na tej płaszczyźnie, ponieważ strony powinny mieć równy głos na zasadzie parterstwa, a także powinno się odbyć spotkanie przedstawicieli uczniów, nauczycieli i dyrekcji, na którym padną argumenty z wszystkich stron i komentarze do pomysłu, po czym nastąpi wspólna decyzja. Wy zgłosiliście pomysł do dyrekcji, która się na niego zgodziła, więc wyglądąło to troche inaczej. Może następnym razem warto spróbować przeprowadzić podjąć jakąś decyzję w taki sposób, o którym piszę? Niemniej zapytaliście o zdanie wszystkich uczniów i rozmawialiście z innymi stronami o swoim pomyśle, co jest dużą wartością!

Sam proces współdecydowania jest dość trudny do przeprowadzenia, dlatego mam jednak pewne pytania do refleksji na przyszłość. Zastanawiam się, czy decyzja, którą podjęliście (na temat formy Dnia Wiosny) była rzeczywiście ważna dla społeczności szkolnej? Skąd wiedzieliście, że była to istotna decyzja dla uczniów? W tym wyzwaniu dość kluczowe jest to, by podejmowana decyzja dotyczyła sprawy ważnej, czyli takiej, która ma realne przełożenie na szkołę. Zastanówcie się, czy decydowanie o formie jednego dnia, rzeczywiście było tak istotne z Waszej perspektywy? Może następnym razem (już wkrótce) warto zająć się inną kwestią, która zmieni coś większego w Waszej szkole?

 

Bardzo polecam Wam Poradnik o współdecydowaniu, o którym piszemy w naszej publikacji: https://samorzad.ceo.org.pl/sites/samorzad.ceo.org.pl/files/szkola_demokracji_praktyczny_poradnik_o_wspoldecowaniue_w_szkole.pdf Znajdziecie w nim różne wskazówki, jak przeprowadzić ten proces!

Wspaniale, że propozycje wyszły od Was i jak widzę po zdjęciach, świetnie się bawiliście. Brawa dla młodych nauczycieli - pierwsze takie doświadczenie już za Wami! wink Gratulację i trzymam kciuki za Wasze kolejne przedsięwzięcia! laugh

Powodzenia i pozdrawiam!