Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
4. Podejmowanie decyzji - Szkoła Podstawowa CET w Kowalach
Podczas naszego wrześniowego spotkania w kawiarni, ustaliliśmy, że koordynatorem tego działania zostaje Amelia.
Stworzyliśmy grafik:
- do 11 grudnia każdy wychowawca klasy IV - VII przeprowadzi w swojej klasie godzinę wychowawczą poświęconą omówieniu regulaminu oceny z zachowania. Uczniowie w swoich klasach muszą zapisać na kartkach/plakatach swoje propozycje zmian.
- do 18 stycznia spiszemy i podsumujemy pomysły klas.
- do 31 stycznia zorganizujemy spotkanie nauczycieli i uczniów.
-do 5.02 podamy ostseczną wersję naszego szkolnego regulaminu oceny z zachowania.
Cała akcja przebiegała spokojnie. Najstarsi uczniowie naszej szkoły, tzn. siódmoklasiści podawali najbardziej rewolucyjny pomysł - zniesienia punktowej oceny z zachowania i przejście na zeszyt uwag i pochwał. Jednak po dyskusjach mauczycieli i uczniów większość doszła do wniosku, że zostajemy przy dotychczasowej ocenie punktowej. Obie strony (uczniowie - nauczyciele) podawały bardzo podobne pomysły na zmiany. Zgadzaliśmy się również w kwestii, iż łatwiej zdobyć punkty ujemne niż dodatanie. Mieliśmy nadzieję, że nowy regulamin zacznie obowiązywać od nowego semestru, jednak okazało się, że w trakcie roku szkolnego nie możemy go zmienić. Bedzie on zatem obowiązywał od nowego roku szolnego. Przedstawiciele SU zwrócili się z prośbą do wychowawców klas, aby przedstwić uczniom zmiany w regulaminie.
Zmieniony dokument zamieszczamy w sprawozdaniu
Wszyscy uczniowie naszej szkoły z klas IV - VII oraz wszyscy nauczyciele.
Wspólne spotkania - ich organizacja.
Doszliśmy do porozumienia i kompromisu. Od nowego roku szkolnego zacznie działać nowy, ulepszony, spełniający oczekiwania większości punktowy system oceny z zachowania.
Dzień dobry,
Dziękuję za przesłaną relację i gratuluję zrealizowania wyzwania! Na szczególną uwagę i pochwałę zasługuje rozpisanie harmonogramu, według którego działaliście. Nieraz miałem okazje przekonać się na własnej skórze, jak ważnym elementem efektywnej pracy jest jej właściwa organizacja, stąd moje szczególne wyrazy uznania.
Poza tym niewątpliwie mocną stroną przedsięwzięcia były konsultacje. Po pierwsze przeprowadziliście je we każdej klasie i umożliwiliście udział wszystkim chętnym. Po drugie nauczyciele dokonali omówienia regulaminu, dzięki czemu uczniowie mogli zostać rzetelnie poinformowani. Jedyne czego zabrakło to powiadomienia o dalszych etapach procesu – Co dalej z propozycjami uczniów, jakie będą następne kroki oraz co i w jaki sposób będzie konsultowane (najlepiej różnymi kanałami, jak fb, tablica w szkole, w klasach)
Drugi etap procesu również zakończyliście sukcesem i wspólnie podjęliście ważną decyzję. Jak rozumiem, siódmoklasiści przekonali się do racji nauczycieli i po dyskusji osiągnęliście wymagane porozumienie. W tym miejscu mogliście pokusić się o jedno zdanie więcej, tzn. czy ostateczne decyzje o kształcie nowego regulaminu były poddawane głosowaniu, czy udało Wam się osiągnąć jednomyślność wobec wszystkich zmian i pomysłów? ( to taka drobna zachęta na przyszłość).
Na koniec bardzo ważne, że zwróciliście się do nauczycieli z prośbą o przedstawienie uczniom zmian w sposobie oceniania zachowania. Tym samym zadbaliście o bardzo ważny element procesu jakim jest ostatnie poinformowanie. Pomimo tego, odnoszę wrażenie, że przeprowadziliście bardziej konsultacje niż proces współdecydowania ( zachęcam zajrzeć do Poradnika o współdecydowaniu, czym różnią się te procesy: https://samorzad.ceo.org.pl/material/szkola-demokracji-praktyczny-poradnik-o-wspoldecydowaniu). Niemniej jednak osiągnęliście to co najważniejsze w tym wyzwaniu tj. podjęliście wspólne rozmowy (uczniowie i nauczyciele), każdy mógł się wypowiedzieć, sprawa dotyczyła istotnej kwestii dla uczniów, osiągnęliście rzeczywiste porozumienie, a nowy regulamin ocen z zachowania będzie obowiązywał od przyszłego roku szkolnego.
Jeszcze raz gratuluję i jestem przekonany, że z taką solidnością, rzetelnością i dojrzałością w planowaniu realizacja kolejnych wyzwań nie będzie dla Was wielką trudnością.
Pozdrawiam!
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.