Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Publiczna Szkoła Podstawowa im.Marii Konopnickiej w Suchowoli
W ramach akcji przeprowadziliśmy następujące działania:
- Najpierw na godzinach wychowawcą przeprowadziliśmy rozmowy na temat tego, co nas motywuje do nauki.(wyjaśniliśmy pojęcie- motywacja)
- Następnie wykonaliśmy plakaty mówiące o tym, czego i w jaki sposób lubimy się uczyć.
- Wspólnie z nauczycielami zastanawialiśmy się, jak uatrakcyjnić zajęcia lekcyjne i prace domowe, abyśmy chętniej się uczyli i czuli z tego satysfakcję.
- Rozmawialiśmy z wychowawcami na temat naszych zainteresowań i planów na przyszłość. Szukaliśmy naszych mocnych stron.
- Doszliśmy do wniosków, które spisaliśmy i wywiesiliśmy na tablicy Samorządu Uczniowskiego.
Oto one:
- Uczenie jest przyjemniejsze, gdy na lekcji jest ciekawie. Lubimy korzystać z tablicy interaktywnej.
- Ciekawe są wiadomości, które mówią o tym, co możemy zastosować w życiu. Interesuje nas to co jest obok nas: przyroda, historia naszego regionu, legendy z naszych stron. Gdy o nich wiemy, czujemy się mądrzejsi.
- Imponowanie wiedzą młodszym kolegom daje satysfakcję. Każdy lubi czuć uznanie innych. Dlatego chętnie prezentujemy nasze osiągnięcia i wiedzę w formie prezentacji.
- Chwalenie nas motywuje. Lubimy być nagradzani na forum szkoły za sukcesy w konkursach i zawodach.
- Chętnie uczymy się przez zabawę: układanie rymowanek, zadań i zagadek dla innych.
- Zdajemy sobie sprawę, że wiedza zapewni nam zdobycie wykształcenia, a wykształcenie to nasza przyszłość
Po zapoznaniu wszystkich nauczycieli z wnioskami podczas apelu oraz dla nieobecnych informacja na tablicy SU postanowiliśmy wprowadzić je w życie.
Zebrane informacje oraz wnioski są dla nas ważne ze względu na informacje zwrotne dla nauczycieli, którzy dzięki temu będą mogli wprowadzić zmiany, które będą bardziej ukierunkowane.
W ramach prac zespołów zadaniowych nauczyciele, też postawili za cel:
-wzmocnić motywację uczniów do pełnego wykorzystania swoich możliwości;
-włączyć rodziców do planowania rozwoju dziecka poprzez współtworzenie z nauczycielami oferty zajęć pozalekcyjnych;
- urozmaicić i indywidualizować pracę z uczniami na zajęciach poprzez stosowanie większej ilości metod aktywizujących (TIK) dostosowanych do potrzeb i możliwości każdego ucznia;
- w dalszym ciągu wzmacniać każde pozytywne zachowanie pochwałami, wyróżnieniami lub nagrodami;
– kierować uwagę ucznia na proces wykonywania zamiast na rezultat czynności;
- omawiać konkretne korzyści, jakie można odnieść z każdej lekcji.
Wychowawcy klas, pozostali uczniowie oraz nauczyciele
Aby nauczyciel mógł motywować uczniów do pracy, sam musi tę motywację posiadać, gdyż zależność między poziomem tych dwóch motywacji jest wprost proporcjonalna ;) A tak na serio, to jeśli chodzi o najtrudniejsze w realizacji tego zadania było to ,że młodsi uczniowie mieli problem ze zrozumieniem pojęcia motywacja- ale dali radę. Cieżko było wymyśleć jakieś konkretne działania, gdyż nauczyciele realizują już te punkty (wnioski) w różnym stopniu.
Sukcesem naszym zdaniem było zaangażowanie wszystkick i możliwość jeszcze lepszego poznania siebie i swoich priorytetów. Nauczyciele z ciekawością oczekiwali na na odpowiedzi uczniów "co ich motywuje do nauki?" oraz mieli nie lada wyzwanie jak jeszcze bardziej można zmotywować do nauki.
- Zaloguj się aby dodać komentarz.