Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Puszczykowie
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
4. Organizujemy szkolenie z metod oceniania kształtującego dla rady pedagogicznej naszej szkoły (można skorzystać z oferty CEO). Zachęcamy przynajmniej dwoje nauczycieli, którzy do tej pory nie stosowali elementów oceniania kształtującego, do wprowadzenia ich na swoich lekcjach.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszej szkole panują dwa bardzo ważne hasła - pokazujące również nasze pomysły na pracę z uczniami.
Pierwsze z nich stało się mottem naszej szkoły. Brzmi - "Lepszy ja - lepszy świat".
Drugie - "Nie oceniaj - doceniaj". 

Trzech z nayczycieli naszej szkoły brało kiedyś udział w kursie internetowym Oceniania Kształtującego w NAI (CEO). Ci nauczyciele staraja się stosować na swoich lekcjach wszystkie zasady takiego sposobu nauczania. Jednak do tego roku pełne stosowanie zasad OK nie było powszechną praktyką.  Natomiast jedna z naszych nauczycielek jest w tym kursie od wielu lat mentorem, toteż postanowiliśmy do realizacji wyzwania poprosić ją o pomoc i wykorzystać jej wiedzę i umiejętności. W trakcie pierwszego semestru trzykrotnie przeprowadziła ona szkolenie z Oceniani Kształtującego. Pierwsze z nich było szkoleniem porządkującym wiedzę dla tych nauczycieli, którzy  już wiedzieli czym jest OK i byli gotowi zastosować jego zasady w swojej pracy w pełni. Natomiast  szkolenie drugie i trzecie było przeznaczone dla tych nauczycieli, któzy po raz pierwszy zetknęli się z filozofią Oceniania Kształtującego.  W efekcie działań przeszkoleni zostali wszyscy nauczyciele w naszej szkole, Chcieliśmy, żeby stało się ono powszechnym zjawiskiem, a nie tylko ciekawostką.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana była przede wszystkim mentorka NAI-a, która zechciała podzielić się swoja wiedzą i praktyką z innymi nauczycielami. W różnym stopniu zaangażowali się również wszyscy nauczyciele uczący w szkole. Powszechnym stało się w naszej szkole bowiem podawanie w języku ucznia celu lekcji i kryteriów sukcesu na wielu przedmiotach. Zdecydowana większość nauczycieli może pochwalic się tym, że stosuje wszystkie podstawowe zasady,zasady Oceniania Kształtującego - podawanie celów lekcji, określanie kryteriów sukcesu, udzielanie informacji zwrotnej (4-o elementowej). Do relacji dołączone są przykłady z biologii, informatyki,a także jeden z godziny wychowawczej. 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Jednym z trudniejszych elementów wyzwania było przekonanie nauczycieli - niedowiarków. Uznaliśmy jednak, że zastosujemy wobec nich średniowiczną metodę "słowa uczą, przykłady pociągają". Dlatego też ci nauczyciele, którym łatwo przszło pracować tą metodą dzielą się pomysłami i materiałami z kolegami. I tak powoli udaje nam się coraz powszechniej stosować Ocenianie Kształtujące.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Niedawno przeprowadzone dla wszystkich uczniów klas 5 i wyższych badanie na temat powszechności stosowania Oceniania Kształtującego w naszej szkole, pokazało, że prawie 90% naszych nauczycieli podaje cel lekcji w języku zrozumiałym dla ucznia. Powyżej 75% nauczycieli ustala kryteria sukcesu do lekcji i do zadań, albo samodzielnie, albo przy pomocy uczniów. Ponad połowa nauczycieli udziela Informacji Zwrotnej pisemnie lub ustnie. Uczniowie zadeklarowali, że wpływa to pozytywnie na relacje uczniów z nauczycielami, a także na atmosferę panującą na lekcjach. Pozwala im również efektywniej się uczyć. Uczniowie lubią taką formę prowadzenia lekcji, uznają, że są partnerami w procesie nauczania.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za Waszą relację i gratuluję zrealizowania wyzwania, chociaż w tym wypadku to chyba za mało powiedziane. Mam wrażenie, że osiągnęliście dużo, dużo więcej, ale od początku:

Myślę, że bardzo mądrze i trafnie dokonaliście wyboru wyzwania z obszaru uczenia się i nauczania. Błędem byłoby nie skorzystać z faktu, że jeden z nauczycieli w Waszej szkole jest mentorem oceniania kształtującego. Ktoś mógłby powiedzieć, że poszliście na łatwiznę, ja jednak wolę widzieć w tym właściwe wykorzystanie dostępnych zasobów.

Jeśli chodzi o sam proces szkolenia, to na pewno dobrym rozwiązaniem był podział na grupy i zorganizowanie 3 sesji, dzięki temu na pewno więcej osób mogło z niego skorzystać. W tym wyzwaniu chyba zawsze w miejscu największych trudności pojawia się opór części nauczycieli. Dlatego też, bardzo spodobała mi się metoda jaką zastosowaliście względem „niedowiarków”. Myślę, że to bardzo budujące, że nauczyciele wspierają się wzajemnie i potrafią dzielić się swoimi doświadczeniami.

Niemnie jednak największe wrażenie zrobiło na mnie badanie na temat powszechności stosowania oceniania kształtującego w Waszej szkole. Po pierwsze, że w ogóle zostało przeprowadzone, a po drugie ze względu na wyniki. Zdaniem uczniów co najmniej ¾ kadry stasuje przynajmniej 2 elementy Okeja! W wymaganiu dla tego wyzwania było przynajmniej…dwóch nauczycieli. I w zasadzie tu mógłbym postawić kropkę, ale chciałbym napisać o jeszcze jednej kwestii, której zabrakło.

Normalnym dla tego wyzwania jest fakt, że działania uczniów są znacznie mniej widoczne niż w przypadku innych. Dlatego uważam za wyjątkowo ważne, aby tę aktywność uwypuklić. Szczególnie, że w nacobezu dla tego wyzwania był nawet punkt: w jaki sposób zachęciliście nauczycielki i nauczycieli do stosowania elementów oceniania kształtującego? Na pewno włożyliście w to wyzwanie sporo wysiłku, myślę, że na przyszłość warto napisać o tym trochę więcej .

Tak jak na wstępie napisałem, sądzę że osiągnęliście niesamowity sukces, czego najlepszym dowodem wyniki badań w powszechności stosowania oceniania kształtującego. Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć równie okazałych owoców przy kolejnych inicjatywach.

Pozdrawiam,

Tomasz