Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Szkoła Podstawowa nr 79
Zespół wyłoniony przez samorządy klasowe, zajął się wywieszeniem zasad z każdego przedmiotu na flipchartach w holu głównym w wejściu do szkoły .
Na prośbę zespołu wszyscy nauczyciele przedmiotowcy podali kryteria oceniania w formacie A5(zeszytowym) do wklejenia na pierwszej stronie zeszytu . Uczniowie wszystkich klas omówili zasady z nauczycielami, zgłaszając swoje propozycje i uwagi na kratkach papieru - przygotowanych przez zespół wyłoniony do koordynowania..
Po przeanalizowaniu propozycji przedstawionych przez uczniow, (dyrektor wraz z gronem pedagogicznym i zespołem koordynujacym powyższe działanie) dokonano poprawek i zaakceptowano zmiany zaproponowane przez uczniow.
W wyniku powyższych działań dokonano następujących zmian:
- w szkole nie ma niezapowiedzianych kartkówek,
- raz w semestrze robimy sondę j.w. na kartkach anonimowych przygotowanych przez zespół projektowy:co nam pomaga, a co przeszkadza skutecznie się uczyc?
- wprowadzono ocenę koleżeńską, w ocenianiu warsztatów edukacyjnych, na kórych uczniowie pracują na mapach mentalnych (podsumowując poszczególne działy na przedmiotach),
- w naszej szkole na większości przedmiotów nie zadaje się prac domowych.
W realizację wyzwania zaangażowani byli: dyrekcja, grono pedagogiczne - 80 nauczycieli i uczniowie (400 uczniów)
W realizacji wyzwania najtrudniejsze było przeprowadzenie sondy i jej ewaluacja. Zajęło to bardzo dużo czasu w celu dokonania dokładnej analizy, tak dużej ilości uczniów. Chcieliśmy, aby każdy mógł sie wypowiedzieć.
Przeprowadzenie konsultacji i zmian zapisów wewnątrzszkolnego systemu oceniania poprzez dyskusje w klasach i możliwość anonimowego wypowiadania się i zaakceptowania propozycji uczniów. Uczniowie współdecydują o tym na jakiej podstawie i jak będą oceniani.
Droga Grupo,
wygląda na to, że świetnie Wam poszło! Przeprowadziliście to w nietuzinkowy sposób, bo przeprowadziliście raczej konsultację systemu oceniania niż badanie, czy uczniowie wiedzą, jak są oceniani, ponieważ przedstawiliście najpierw uczniom dokładne zasady oceniania na flipach i poprzez kartki w zeszytach, a potem zorganizowaliście konsultację tego właśnie, zbierając uwagi i propozycje zmian. Przebiegło to zatem inaczej, ale również bardzo wartościowo i efekt był ten sam - zmiany w systemie oceniania i dostosowanie go bardziej do uczniów, co jest pozytywną zmianą - wielkie gratulacje!! Przeprowadziliście ten niełatwy proces i zaangażowaliście w niego wiele osób, które wzięło udział.
Niezwykle podoba mi się to, że po zebraniu uwag zespół koordynujący spotkał się z gronem pedagogicznym i dyrektorem w celu przeanalizowania tego. Wspaniale, że Wasi nauczyciele i dyrekcją byli tak otwarci na Wasz głos! To bardzo ważny punkt i doceniam, że przeprowadziliście to właśnie w taki sposób, co może być inspiracją dla innych. Dzięki takiemu spotkaniu udało Wam się wypracować wartościowe uwagi - bardzo konkretne zmiany i je wprowadzić!! To wielki sukces! Możecie być z siebie bardzo dumni! Jestem pod wrażeniem tego procesu! Powodzenia w kolejnych Waszych działaniach i jeszcze raz ogromne brawa!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.