Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - XXXIX Liceum Ogólnokształcące im. Lotnictwa Polskiego
Pierwszym etapem naszego działania było wywieszenie na tablicy Samorządu ogłoszenia informującego o planach przeprowadzenia lekcji na temat tego, co motywuje uczniów do nauki. Została także powieszona gazetka o tym czym jest motywacja i jak można radzić sobie z jej brakiem.
Kolejny etap związany był z realizacją tematu na lekcjach. Nauczyciele zaprezentowali uczniom, krótką prezentację związaną z zagadnieniem i planem pracy na lekcji. Uczniom zostały rozdane materiały, na których mieli zapisywać swoje przemyślenia, pomysły i odpowiedzi. W klasach uczniowie pracowali według różnych metod oraz na innych materiałach. Między innymi pojawiły się takie narzędzia jak termometr, drzewo decyzyjne, mapa myśli. Na lekcjach zostały także wykorzystane takie metody jak rozmowa kierunkowa, dyskusja, czy burza mózgów. Wszystkie powyższe działania i materiały pozwoliły na wybranie czynników, które najbardziej motywują uczniów oraz określenie które z nich najbardziej spełniają swoje zadanie.
Ostatnim etapem było opracowanie i zaprezentowanie wyników na telewizorze szkolnym, tablicy oraz przedstawienie ich nauczycielom. Stworzono także propozycje działań, które mogłyby podnieść motywacje do nauki uczniów.
Wśród takich działań jest budowanie i wzmacnianie pozytywnych emocji związanych z nauką np. poprzez pochwały ustne, wpisy do dzienniczka. Docenianie aktywności na lekcji i zaangażowania w życie szkolne, ocenianie opisowe. Pokazywanie korelacji pomiędzy zaangażowaniem w lekcje i naukę, a pozytywnymi ocenami, Budowanie w uczniu ciekawości i chęci do poznawania świata, pokazywanie perspektyw, które daje zdobyta wiedza i umiejętności.
W projekt włączyli się wychowawcy i nauczyciele oraz uczniowie wszystkich klas.
Najtrudniejsze w realizacji wyzwania było zebranie, opracowanie i zinterpretowanie wyników, aby stworzyć plan poprawy i wzmacniania motywacji wśród uczniów. Trudność sprawiło także przygotowanie wszystkich materiałów i przeprowadzenie lekcji ze wszystkimi klasami.
Sukcesem jest zaangażowanie całego grona pedagogicznego i uczniów w ten etap projektu. Udało nam się przeprowadzić coś w rodzaju ewaluacji wewnętrznej, która dotyczyła motywacji do nauki naszych uczniów. Pozwoliło to na określenie co ich motywuje i stworzenie propozycji, jak możemy motywacje u nich wzmacniać. W załączniku znajduje się prezentacja można zapoznać się z opracowaniem wyników oraz konkretnymi propozycjami, które możemy wprawadzić w życie.
Droga Grupo,
Dziękuję bardzo za relację. Wykonaliście niesamowitą pracę i zrealizowaliście wybrane wyzwanie.
Zaczęliście wzorowo, czyli od poinformowania społeczności szkolnej o planowanej inicjatywie. W tym miejscu pozwolę sobie na drobną sugestię, aby w przyszłości skorzystać z komunikacji kilkoma różnymi kanałami np. ogłoszenie na tablicy, ustna informacja np. na godzinie wychowawczej, wpis na stronie internetowej. Następnie chciałbym bardzo pochwalić pomysł gazetki wprowadzającej w tematykę motywacji. Zadbanie o materiały pozwalające przygotować się do dyskusji, to moim zdaniem najwyższy poziom organizacji i profesjonalizmu, za co wielkie wyrazy uznania.
Jeśli chodzi o samą dyskusję w klasach to na pewno robi wrażenie plejada narzędzi wykorzystanych w rozmowach. Nie wiem, jak często macie okazję pracować wymienionymi metodami, ale sądzę, że była to dla Was bardzo atrakcyjna część wyzwania ( w przeciwnym razie chyba byście o tym nie pisali ). Mam również wrażenie, że zorganizowana przez Was dyskusja, była doskonałą okazją dla Waszych nauczycieli, aby wykorzystać znany im arsenał metod prowadzenia zajęć.
Dziękuję bardzo za podzielenie się prezentacją, która zarówno od strony wizualnej jak i merytorycznej robi wrażenie. Tak samo propozycje i kierunki działań, które mają podnieść motywacje uczniów do nauki. Sądzę, że warto je jeszcze skonkretyzować, spróbować znaleźć konkretny sposób np. na rozbudzenie w uczniach ciekawości i chęci poznawania świata. Tego mi trochę zabrakło, tzn. bardziej konkretnych propozycji działań, ale zdaje sobie sprawę, że jeszcze wszystko przed Wami, a kierunki zostały wytyczone.
Podsumowując imponujący jest ogrom pracy jaki włożyliście w realizację tego wyzwania oraz jej rezultaty. Tak jak sami napisaliście wielkim sukcesem waszej inicjatywy jest zaangażowanie całej szkoły, ewaluacja wewnętrzna i propozycje zmian, które od Was wyszły. Jestem przekonany, że dzięki realizacji tego wyzwania umocni się nie tylko Wasza motywacja do nauki, ale również do działalności samorządowej.
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.