Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
5. Uczenie się i nauczanie - Zespół Szkół - Szkoła Podstawowa im. Orła Białego w Giedlarowej
Powołano zespół składająy się z uczniów i nauczycieli którego zadaniem było przeprowadzenie szkolnych i klasowych dyskusji na temat motywacji uczniów do nauki. Na pierwszym spotkaniu zespołu zadecydowano o zorganizowaniu kącika na korytarzu, gdzie uczniowie mieli możliwość wypowiedzenia się poprzez wpis do zeszytu. Następnie, odpowiedzi uczniów zostały przeanalizowane przez zespoł zadaniowy, który wyłonił najciekawsze propozycje. W czasie godzin wychowawczych uczniowie dyskutowali nad przedstawionymi pomysłami motywowania do nauki w naszej szkole. W trakcie klasowych "burz mózgów" powstały również nowe propozycje. Wszystkie opinie przedyskutowano na zebraniu zespołu zadaniowego i SU. Zadecydowano o wprowadzeniu systemu motywacji indywidualnej i klasowej. Postanowiono każdą ocenę celującą, barzo dobrą i dobrą nagradzać cukierkami (odpowiednio dwoma lub jednym) zbieranymi do słoików ustawionych w każdej klasie. Klasa, która zbierze dwieście cukierków ma możliwość spędzenia dnia w wbrany przez siebie sposób (wycieczka jednodniowa, wyjście do kina, itp.). Motywację indywidualną postanowiono promować poprzez wprowadzenie "immunitetu uczniowskiego". Każdy uczeń, który otrzyma piętnacie ocen bardzo dobrych lub pięćdziesiąt punktów dodatnich (przy braku punktów ujemnych w danym czasie) za zachowanie według WSO, może być zwolniony ze sprawdzianu z wybranego przez siebie przedmiotu.
Zespół zadaniowy, SU, wychowawcy klas i wszyscy uczniowie
Osiągnięcie kompromisu podczas dyskusji
Zaangażowanie całej społecznosci szkolnej poprzez użycie zróznicowanych sposobów zbierania informacji; umożiwienie każdemu uczniowi wyrażenie swojego zdania;
udział w dyskusji i nauka argumentowania swojego stanowiska; poznanie motywacji uczniów do nauki.
Witajcie!
Dziękuję, za Waszą relację, wykonaliście fantastyczną pracę – gratuluję!
Zacznę od najmocniejszych stron wyzwania jakie zrealizowaliście. Po pierwsze, powołaliście specjalny zespół, którego zadaniem było przeprowadzenie szkolnych i klasowych dyskusji na temat motywacji uczniów do nauki. Tym samym umożliwiliście szerszej grupie osób aktywny udział w przedsięwzięciu. Bardzo spodobał mi się pomysł zorganizowania kącika na korytarzu, gdzie uczniowie mogli wypowiedzieć się poprzez wpis do zeszytu. Taka forma zbierania opinii gwarantuje anonimowość, dzięki czemu możemy liczyć na więcej odpowiedzi, ale i bardziej szczere wyznania. Spodobała mi się również Wasza otwartość i elastyczność, która pozwoliła uwzględnić również nowe pomysły, które wyłoniły się w trakcie „burzy mózgów”
Zdecydowanie największe wrażenie zrobił na mnie wypracowany przez Was system motywacji zarówno indywidualnej jak i grupowej. Patrząc jakie propozycje wprowadziliście w życie, nie dziwie się, że najtrudniejszym elementem wyzwania, były negocjacje. Idę o zakład, że są to Wasze tj, uczniowskie pomysły. Nie wierzę, żeby jakikolwiek nauczyciel wpadł na pomysł, żeby w nagrodę za dobre wyniki uczniowie mogli (o zgrozo!) opuścić jeden dzień lekcyjny, podobnie "immunitet uczniowski". Tym bardziej podziwiam i gratuluję, że byliście w stanie przeforsować te propozycje.
Jedyne czego zabrało w Waszej relacji, to kilku zdań o tym, jak poinformowaliście uczniów o dyskusjach, a następnie jakie konkretnie działania zostaną podjęte. Nawet jeśli w rzeczywistości wszystko prawidłowo zakomunikowaliście społeczności szkolnej, to zgodnie z przewodnikiem po programie powinniście o tym napisać w Waszej relacji.
Na koniec gratuluję raz jeszcze wspaniałej inicjatywy i przede wszystkim przeforsowania „uczniowskich” pomysłów na motywację. Jestem bardzo ciekawy efektów. Mam nadzieję, że zrealizowane wyzwanie oraz wypracowany system motywacyjny korzystnie wpłynie Wasze na zaangażowanie zarówno na polu naukowym jak i samorządności uczniowskiej, czego serdecznie życzę!
Pozdrawiam,
Tomasz
- Zaloguj się aby dodać komentarz.