Obrazek użytkownika Szkoła Podsatwowa nr 1 im. Jana Kochanowskiego w Trzebiatowie
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
wtorek, Października 9, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Tak poważne wyzwanie realizowane było w naszej szkole pierwszy raz. Jak ważne okazało się ono dla naszych koleżanek i kolegów zobaczyliśmy podczas przygotowań do wyborów, w czasie mini kampanii wyborczej oraz w czasie samych wyborów. W pierwszym etapie naszych działań postanowiliśmy porozumieć się z Panią Dyrektor w celu ustalenia terminów i sposobu realizacji zadania. Dyrektor szkoły pozostawiła nam i naszym opiekunkom możliwość swobodnej realizacji zadania. Ustaliliśmy zatem już w połowie września termin wyborów do SU oraz opiekuna samorządu. Wspólnie z opiekunem naszego zespołu ustaliliśmy, że z uwagi na to, iż nasza szkoła mieści się w dwóch budynkach (klasy I – V i klasy VI – VIII) będziemy wybierać dwa zarządy SU oraz po dwóch opiekunów do każdego zarządu. Wybraliśmy takie rozwiązanie, ponieważ nasi nauczyciele wędrują między budynkami szkoły i nie zawsze mamy kontakt z opiekunem. Przy tym rozwiązaniu mamy ułatwiony kontakt.

Ogłosiliśmy w szkole, że przygotowujemy się do wyborów i czekamy na kandydatury za pośrednictwem wychowawców. Uczniowie klas I – V swoją kampanię przeprowadzali na plakatach wyborczych, natomiast uczniowie klas VI – VIII mieli możliwość przedstawić swój program na spotkaniu kandydatów z wyborcami. Plakaty naszych młodszych kolegów przypominały rzeczywiście plakaty wyborcze dorosłych, co chyba wszystkich zaskoczyło. Na spotkaniu z wyborcami kandydaci klas starszych przedstawiali swój program samodzielnie oraz z pomocą kolegów z klasy. Spotkanie prowadziła nasza opiekunka. Spotkanie to było szczególnie trudne dla kandydujących. Widzieliśmy na ich twarzach zdenerwowanie. Jedni przygotowali się świetnie, a inni trochę gorzej. Byli też tacy, którzy w trakcie spotkania zrezygnowali z kandydowania.

W zespole ustaliliśmy osoby odpowiedzialne za przygotowanie poszczególnych elementów wyborów. Za zebranie osób chętnych do komisji wyborczych odpowiedzialna była Martyna i Amelia.

Ponieważ wybory w szkole rozłożyliśmy na trzy dni, dlatego organizowaliśmy trzy komisje wyborcze. Za zebranie kandydatur w wyborach i przygotowanie karty wyborczej odpowiedzialne były druga Martyna i Oliwia . Do pracy w komisjach wyborczych uczniowie zostali przygotowani przez naszego opiekuna. Wybory do SU w klasach VI – VIII odbyły się 9.10.2018r. Do głosowania miało prawo 180 uczniów. W głosowaniu wzięło udział 165 uczniów, głosów nieważnych oddano 8. Zatem frekwencja wyniosła 91%. W dniu 10.10.2018r. odbyło się głosowanie w klasach I – V: prawo do głosowania miało346 uczniów, głosowało 265, w tym głosów nieważnych. Frekwencja wyniosła 76%.Opiekunów samorządu natomiast wybieraliśmy 23.10.2018r. W klasach I – V frekwencja wyniosła 76%, a w klasach VI – VIII – 85%.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W organizację i realizację naszych wyborów zaangażowało się sporo osób. Po pierwsze zaangażowali się rodzice, którzy pomagali w przygotowaniu plakatów wyborczych. Lokal wyborczy w obu szkołach pomagały nam przygotować panie woźne oraz nasz konserwator, którzy pomogli nam w przenoszeniu ławek i urny wyborczej do lokalu. Jeden z rodziców zorganizował dla nas drugą urnę wyborczą, która była nam potrzebna w drugim budynku. Pani sekretarka zaangażowała się w kserowanie dla nas kart do głosowania. Pani pedagog natomiast pomogła nam podczas przemieszczania się między budynkami szkoły. O nagłośnienie na spotkaniu wyborców z kandydatami zadbał nasz starszy kolega z gimnazjum.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że będzie nam trudno wykonać zadanie głównie ze względu na to, iż mieścimy się w dwóch budynkach. Trzeba było więc zorganizować komisje, miejsca, dużą ilość kart wyborczych. Na szczęście udało się nam przeprowadzić dość sprawnie wybory dzięki temu, że udało nam się zaangażować dużą ilość osób, nie tylko uczniów, ale również dorosłych. Ucieszyła nas również frekwencja na wyborach. Uczniowie byli podekscytowani wyborami, chyba głównie dlatego, że odbywały się w szkole pierwszy raz tak poważnie. Niektórzy z naszych kolegów w ogóle nie wiedzieli, że w szkole mogą odbywać się takie wybory. Nie obyło się również bez głupich zachowań niektórych naszych kolegów. Ale nie reagowaliśmy na to w żaden sposób.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Naszym największym sukcesem była frekwencja w wyborach. Ciekawe było też spotkanie przedwyborcze w starszych klasach. Kandydaci wykazali się dużym zaangażowaniem, ale byli też tacy, którzy przestraszyli się występu. Naszym zdaniem młodsi koledzy przedstawili również super plakaty wyborcze.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Karta do glosowania.docx (19KB)
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://sp1trzebiatow.edupage.org/
https://sp1trzebiatow.edupage.org/text4/?
Dodatkowe informacje: 

Nasza ordynacja jest częścia regulaminu samorządu, oczywiście korzystaliśmy z wzoru ordynacji proponowanego przez CEO

Rozdział V: ORDYNACJA WYBORCZA

 

 

§ 22

 

Organy wybieralne SU: Zarząd SU, Przedstawiciele Samorządów Klasowych oraz Opiekun SU wybierani są co roku w do końca października . Wybory do organów SU są równe, tajne, powszechne, bezpośrednie i większościowe.

 

§ 23

 

Prawo głosowania (czynne prawo wyborcze) posiada każdy uczeń szkoły.

 

§ 24

 

Prawo kandydowania (bierne prawo wyborcze) na:

  1. stałego członka Zarządu SU – posiada każdy uczeń szkoły,
  2. Przedstawiciela Samorządu Klasowego – posiada każdy uczeń danej klasy,
  3. Opiekuna SU – posiada każdy członek rady pedagogicznej. 

 

§ 25

 

Wybory Przedstawicieli Samorządów Klasowych odbywają się najpóźniej na 3. godzinie wychowawczej w nowym roku szkolnym. Nad ich prawidłowym przebiegiem czuwa wychowawca. Przedstawicielem Samorządu Klasowego zostaje osoba, która w głosowaniu uzyskała największą ilość głosów.

 

§ 26

 

Ogólnoszkolne wybory do Zarządu SU oraz Opiekuna SU przeprowadza Szkolna Komisja Wyborcza w skład której wchodzi 1 losowo wybrany przedstawiciel każdej klasy, który nie jest kandydatem.

§ 27

 

Szkolna Komisja Wyborcza powoływana jest na 3 tygodnie przed ustalonym przez dyrekcję szkoły terminem wyborów. Do jej obowiązków należy:

  1. przyjęcie zgłoszeń od kandydatów,
  2. określenie i ogłoszenie nazwisk kandydatów oraz zasad prowadzenia kampanii wyborczej przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem wyborów,
  3. przygotowanie wyborów,
  4. ogłoszenie terminu i miejsca wyborów,
  5. przeprowadzenie wyborów,
  6. obliczenie głosów,
  7. sporządzenie protokołu z wyborów i ogłoszenie ich wyników. 

 

§ 28

 

Ogólnoszkolne wybory dokonują się w następujący sposób:

  1. Kandydaci prowadzą kampanię wyborczą w czasie 2 tygodni przed ustalonym przez dyrekcję szkoły terminem wyborów i według zasad określonych przez Szkolną Komisję Wyborczą.
  2. Na kartach do głosowania nazwiska kandydatów do Zarządu SU oraz na Opiekuna SU umieszczone są w kolejności alfabetycznej.
  3. Głosowanie dokonuje się poprzez stawienie się przed Szkolną Komisją Wyborczą w określonym miejscu i terminie, wypełnienie kart do głosowania wg instrukcji na niej zamieszczonej i wrzucenie karty do urny wyborczej
  4. Opiekunem SU zostają nauczyciele, którzy otrzymali największą liczbę głosów (po dwoje dla klas I – V i VI - VIII.
  5. Członkami Zarządu SU zostaje
  1. W klasach I – V - pierwszych 10 osób, które otrzymało największą liczbę głosów;
  2. W klasach VI – VIII - pierwszych 9 osób, które otrzymało największą liczbę głosów.
  1. Przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, łącznik wybierani są w drodze głosowania na pierwszym posiedzeniu Zarządu SU.
  2. Jeżeli kandydaci z 9 miejsca (klasy VI – VIII) lub 10 miejsca (klasy I – V) uzyskali równą liczbę głosów, Szkolna Komisja Wyborcza zarządza wybory uzupełniające.

 

 

§ 29

 

1. Mandat członka Zarządu SU oraz Przedstawiciela Samorządu Klasowego wygasa w razie:

  1. rezygnacji,
  2. końca kadencji,
  3. po ukończeniu nauki w szkole.

2. Mandat Opiekuna SU wygasa w razie:

  1. rezygnacji,
  2. końca kadencji,
  3. odwołania decyzją dyrekcji szkoły lub rady pedagogicznej.

3. Jeśli wygaśnięcie mandatu następuje w trakcie kadencji:

  1. w miejsce Przedstawiciela Samorządu Klasowego – samorząd klasowy powołuje osobę pełniącą jej obowiązki na czas określony lub przeprowadza uzupełniające wybory,
  2. w miejsce stałych członków Zarządu SU - Zarząd SU powołuje osoby pełniące ich obowiązki na czas określony lub przeprowadza uzupełniające wybory powszechne,
  3. w przypadku Przewodniczącego Zarządu SU – na czas określony obowiązki Przewodniczącego pełni Wiceprzewodniczący lub przeprowadza się uzupełniające wybory powszechne,
  4. w przypadku wygaśnięcia mandatu Opiekuna SU – Zarząd SU w ciągu miesiąca od chwili wygaśnięcia mandatu przeprowadza uzupełniające wybory powszechne, a w tym czasie obowiązki Opiekuna pełni tymczasowo dyrektor szkoły.

Wybory odbywały się podczas przerw dla starszych klas (IV - VIII), uczniowie klas młodszych, zgodnie z ustaleniami z Panią Dyrektor głosowali w czasie lekcji, ponieważ oni znajdują się pod stałą opieką swoich wychowawców. Wiemy również, że część klas uzyskała zgodę nauczyciela na głosowanie podczas lekcji.

 

 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

EDIT: dziękujemy za uzupełnienie relacji - AKCEPTACJA

Dzięki za dodanie relacji! smiley

Wspaniale Wam poszło! laugh Według opisu zorganizowaliście wybory naprawdę fajnie, a przede wszystkim dobrze się do nich przygotowaliście, co przesądziło o Waszym sukcesie. Gratulujemy Wam, zwłaszcza że to Wasze pierwsze jak piszecie "tak poważne wybory". Bardzo się cieszymy, że tak entuzjastycznie podeszliście do sprawy i postaraliście się zadbać o potrzebne elementy. Świetnie, że zaczęliście od porozumienia z panią Dyrektor - wszystko, co dzieje się w szkole powinno być w pierwszej kolejności z nią konsultowane i zatwierdzone przez nią. Szkoła znajdująca się w dwóch budynkach to rzeczywiście spore utrudnienie w organizacji, jednak Wam się świetnie udało poradzić sobie z tą kwestią - brawo! yes 

Wspaniale, że zorganizowaliście spotkanie z kandydatami - dzięki temu oni mogli się wykazać i sprawdzić, a wyborcy poznać ubiegających się o ich głosy. Widać, że było to emocjonujące wydarzenie i rzeczywiście mogło stanowić stres, ale jednocześnie być pewnym wyzwaniem. Niemniej zawsze warto organizować takie spotkania przed wyborami! Fajnie, że uczniowie zaangażowali się również w kampanię poprzez super plakaty. 

Zorganizowaliście komisje wyborcze, karty do głosowania i urnę - co jest podstawą wyborów. Gratulujemy wysokiej frekwencji! To wspaniała wiadomość, że uczniowie się zaangażowali i byli chętni oddawać głosy! Dobry początek, oby tak było w kolejnych latach! Wyniki umieściliście na stronie, czy jeszcze w jakiś sposób informowaliście uczniów? Dzięki za super fotki, które ukazują zarówno duże zainteresowanie wyborami oraz plakaty kandydatów. Świetnie, że w przygotowaniach pomagało Wam tak wiele osób dorosłych - to bardzo cenne mieć takie wsparcie! 

Napisaliście bardzo wiele szczegółów - super, niestety w Waszej relacji zabrakło nam Ordynacji Wyborczej, o którą prosiliśmy w Poradniku do wyzwań. Dołączcie ją proszę jako załącznik, dodajcie link lub wklejcie jej treść w dodatkowych informacjach. Jesteśmy też ciekawi, w jaki sposób głosowali uczniowie - indywidualnie czy klasami, głosowanie odbywało się na przerwach czy także podczas lekcji? Dajcie znać, jak to wyglądało w praktyce.

Przypominam, że przy realizowaniu wyzwania i pisaniu relacji warto zajrzeć do Poradnika: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf. Dostępny jest także na platformie: zakładka "Materiały" --> "Obszary i wyzwania" --> Załączone dokumenty.

Jeszcze raz gratulujemy Wam zorganizowania tak poważnych wyborów w Waszej szkole pierwszy raz - to duże wyzwanie, a zatem duży sukces, a frekwencja jest oznaką zainteresowania uczniów - brawo! smiley Od głosowania i wybierania naszych przedstawicieli zaczyna się poczucie wpływu na szkołę i to, że nasz głos coś znaczy, możemy zmieniać naszą rzeczywistość. Warto pokazywać to także później i włączać uczniów w jak najwięcej działań, konsultacji i podejmowanie decyzji, jeśli to możliwe (zwłaszcza w kolejnych wyzwaniach Szkoły Demokracji). Czekamy na uzupełnienie od Was oraz powodzenia przy kolejnych wyzwaniach! smiley