Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 314 im. Przyjaciół Ziemi
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
piątek, Września 28, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Pod koniec września po raz kolejny odbyły się demokratyczne wybory władz Samorządu Szkolnego. Każdą chętną klasę reprezentował jeden przedstawiciel. Jak na naszą szkołę przystało było wielu kandydatów, wiele ciekawych pomysłów i ciekawych prezentacji. Wybory do DSU poprzedzone były kampanią wyborczą. Kandydaci do Samorządu przygotowali oryginalne plakaty. Prawie każdy z kandydatów w swoim programie zamieścił punkt dotyczący kontynuacji szczęśliwego numerka. Niemniej jednak kandydaci zamieszczali na plakatach hasła, które odróżniały poszczególne programy wyborcze np. dodatkowe zajęcia z języka hiszpańskiego, możliwość korzystania z sali gimnastycznej podczas długich przerw, poniedziałki bez kartkówki, muzyka na przerwach czy też weekendy bez prac domowych i wiele,wiele innych.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizacjię wyzwania spoza zespołu projektowego zaangażowani byłi szczególnie wychowawcy klas 4-8 oraz rodzice kandydatów.
 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym elementem w wyzwaniu było zaangażowanie wszystkich nauczycieli do współpracy.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem w realizacje wyzwania było przeprowdzeie wyborów zgodnie z zasadami demokratycznymi. Wybory wzbudziły w głosujących ducha odpowiedzialności za swoją szkołę i jej życie.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
https://sp314.edupage.org/blog33/?jwid=jw4&bid=blog33&wid=jw4_comp_HBox_0_BlogModule_0&g=comp_HBox_0_BlogModule_0&bid=blog33&aid=16
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dziękujemy za dodanie relacji! smiley

Wspaniale, że przeprowadziliście wybory zgodnie z zasadą równości, bezpośrednie i w tajnym głosowaniu. Świetnie, że kandydaci przygotowali barwne i ciekawe plakaty z takimi interesującymi propozycjami! Przede wszystkim cieszymy się, że udało Wam się zaangażować wiele osób i jak piszecie "Wybory wzbudziły w głosujących ducha odpowiedzialności za swoją szkołę i jej życie". 

W Waszej relacji brakuje jednak kilku szczegółów - Jak został wyłoniony przedstawiciel z każdej klasy (w jaki sposób, jaka była procedura lub zgodnie z jakimi zasadami)? Gdzie dokładnie zostały przeprowadzone wybory? Jak przebiegało głosowanie (jakie były procedury)? Kto liczył głosy?  Ile osób głosowało i jaka była frekwencja? 

W opisywaniu przyszłych wyzwań warto pamiętać, by zajrzeć do naszego poradnika: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf, w którym podpowiadamy, co jest ważne przy realizacji wyzwania i na jakie pytania trzeba odpowiedzieć w relacji.

Czekamy na odpowiedzi na Wasze i pytania i poprawienie relacji! smiley

Komentarze

Wybory do Samorządu Uczniowskiego rozpoczynamy od spotkania wszystkich samorządów klasowych z opiekunkami SU. Na spotkaniu informujemy klasy o procedurach wyboru przedstawiciela klasowego (każda klasa wybiera sposrób chętnych jednego ucznia, na podstawie zasad glosowania wewnątrzklasowego) oraz o przebiegu wyborów szkolnych. Następnie każda klasa po wyborze przedstawiciela wspólnie przygotowuje plakat wyborczy kandydata, na którym umieszcza pomysły do realizacji w najbliższym roku szkolnym. Plakaty można oglądać przez tydzień przed wyborami. Kampania wyborcza polega na przeprowadzeniu wyborów z mobilną urną do głosowania. Powołana zostaje komisja złożona z trzech uczniów z różnych klas oraz opiekuna SU. Komisja przychodzi podczas lekcji do każdej klasy, rozdaje karty do głosowania,a nastepnie wypełnione karty uczniowie wrzucają do urny. W ten sposób udaje się dotrzeć do każdego ucznia obecnego w tym dniu w szkole. Kazdy uczeń chętnie głosuje, dzięki temu mamy 100% frekwencję, z wyłączeniem nieobecnych uczniów! Następnie powołujemy inną komisję złożoną z uczniów i opiekunów samorządu, aby przeliczyli głosy. Po zakończeniu wywieszamy na tablicy Samorządu Uczniowskiego z informacją kto wygrał. Poziom zaangażowania w wybory jest dla nas informacją, że całej spoteczności szkolnej zależy na dobrym funkcjonowaniu Samorządu Uczniowskiego,a co za tym idzie działalnością na rzecz poprawy funkcjonowania uczniów w naszej szkole.

Dzięki za uzupełnienie i odpowiedź na stawiane przez nas pytania!  smiley Bardzo dobrze, że wybieracie kandydatów spośród chętnych - każdy uczeń i uczennica powinni mieć szansę kandydować i warto dbać o przestrzeganie tej zasady.

Zastanówcie się jednak, czy mobilna urna to dobre rozwiązanie. Sugerujemy lokal wyborczy i urnę oraz wyznaczony czas głosowania, kiedy mogą przyjść uczniowie. Przy mobilnej urnie warto podjąć refleksję, czy aby na pewno daje to szansę uczniom, którzy nie chcą głosować (mają przecież takie prawo) na wstrzymanie się od tej czynności. Taki sposób zmiejsza także zachowanie zasady tajności głosu. Lokal wyborczy, urna i wyznaczony czas stwarzają warunki, w których uczniowie mogą oddać głos w sposób dobrowolny, zapewniona jest tajność - warto dać taką możliwość, nawet kosztem frekwencji. Wtedy głosowanie jest bardziej świadomą, indywidualną decyzją. Wówczas warto zadbać o dobrą informację o terminie wyborów, zasadach głosowania i postawić na kampanię profrekwencyjną. To pozostawiamy Waszej refleksji. smiley

Bardzo się cieszymy, że w Waszej szkole jest zaangażowana społeczność i dzięki temu tak sprawnie udało Wam sie przeprowadzić wybory! Czekamy na kolejne wyzwania! laugh