Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4 w Radlinie
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
5. Tworzymy instytucję i procedury odnoszące się do łamania praw ucznia oraz konfliktów w naszej szkole (np. rzecznik praw ucznia, szkolne mediacje, procedura zgłoszenia złamania praw ucznia).
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Maja 20, 2019
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Na początku zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie na jednym ze spotkań SU krótkiej dyskusji nt. praw i obowiązków ucznia, czy są one przestrzegane. Zrobiliśmy krótką sondę na temat: czy wiesz, kto to jest rzecznik praw dziecka, praw ucznia.  Okazuje się, że nie wszystkim te pojęcia są znane. Szczególnie zainteresowało uczniów sformułowanie dotyczące rzecznika praw ucznia, bo zazwyczaj potrafią wymienić tylko prawa, zapominając o obowiązkach. Na gazetce samorządu pojawiła się informacja: KIM JEST RECZNIK PRAW UCZNIA. Wychowawcy na godzinach wychowawczych mieli za zadanie przeprowadzić w jak najciekawszy sposób zajęcia przybliżające tę tematykę. Wspólnie z uczniami ustaliliśmy, że w naszej szkole funkcję  rzecznika mógłby pełnić nauczyciel i uczeń, uznaliśmy to za najlepsze rozwiązanie. Uczniom bowiem łatwiej jest najpierw porozmawiać z rówieśnikami, zanim zrobią to z nauczycielem, wicedyrektorem czy pedagogiem. Nie chciałam im proponować konkretnych osób, bo to miała być ich decyzja, choć wiem, jako wicedyrektor, że niektóre osoby spośród nauczycieli do pełnienia tej funkcji się nie nadają, a nawet by odmówili, gdyby zostali wybrani. Pozwoliłam im na swobodną decyzję, to miał być ich wybór. W pierwszym głosowaniu uczniowie klas IV-VIII wypisywali na kartkach swoje propozycje- nazwiska nauczycieli i uczniów, którzy, ich zdaniem, spełniają podane kryteria. Spośród podanych nazwisk (było ich kilka, co oznacza, że uczniowie dostrzegają cechy, to, kto może być ich reprezentantem w sprawach spornych, mediacjach itp.) wybraliśmy z opiekunami SU po 4- nauczycieli i uczniów. Nazwiska spisane wg kolejności alfabetycznej umieszczono na jednej liście. Ponieważ głosowanie odbyło się w tygodniu przed wyborami do parlamentu europejskiego, przypomnieliśmy zasady- np. kiedy głos jest ważny, tajność głosowania. Komisja złożona z uczniów- reprezentantów SU przeszła po szkole ze specjalnym zamkniętym pudełkiem, głosowali uczniowie klas IV-VIII. Ta sama komisja liczyła ważne głosy, podsumowała wyniki i przygotowała protokół ( załącznik nr 1). Wyniki ogłoszono przez szkolny radiowęzeł oraz wpisano w ogłoszeniach w dzienniku elektronicznym, dostępnym dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Wybrani w wyniku głosowania kandydaci wyrazili zgodę  i przystąpiliśmy do opracowania procedur, które tak naprawdę zaczną obowiązywać w przyszłym roku szkolnym. Opracowaliśmy wstępny regulamin (załącznik nr 2) składający się z:

- zadań Rzecznika Praw Ucznia,

- onowiązków Rzecznika Praw Ucznia,

- procedur.
 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Udało się zaangażować opiekunów i zarząd SU. Współpracuje z nami także pedagog szkolny.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Wychowawcy na godzinach wychowawczych mieli za zadanie przeprowadzić w jak najciekawszy sposób zajęcia przybliżające tę tematykę. Niestety, większość zrobiła to w formie wykładu, czy też po prostu przeczytała. Zdecydowanie utrudnieniem jest bierna postawa grona, a także realizacja wyzwania tylko przez koordynatorów.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Sukcesem jest fakt, że w tak skomplikowanej sytuacji szkoły po kwietniowych wydarzeniach (strajk) udało nam się zmobilizować i przeprowadzić akcję zmierzające do realizacji wyzwania. Jest to nowa funkcja w naszej szkoły, wiążemy z nią również pewne obawy. Cieszy również to, że uczniowie sami wskazali grupę osób spośród nauczycieli i uczniów, którzy zasługują na ich zaufanie.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

wielkie gratulacje! Wyszliście od diagnozy wiedzy uczniów (co jest bardzo cennym pomysłem) i przeszliście całą drogę do stanu obecnego - macie już Rzecznika Praw Ucznia, który Was reprezentuje, a także procedury potrzebne w jego pracy - brawo! Zaczęliście od wprowadzenia uczniów w temat, zapoznania z nim i przeprowadzenia ankiety, pomimo trudności, o których piszecie, bardzo doceniam ten krok! Świetnie, że zebraliście najpierw propozycje od uczniów, kto mógłby pełnić taką funkcję - dzięki temu mogli mieć realny wpływ na decyzję.Jestem jedynie ciekawa, jakie było kryterium wyboru nauczycieli do kolejnego etapu? Czy nie można było dopuścić wszystkich zaproponowanych?

Fantastycznie przeprowadziliście również kolejny etap - głosowanie - najpierw przypominając zasady, a potem działając zgodnie z ustalonymi zasadami. Swoją drogą - bardzo ładna skrzynka-urna! smiley Co bardzo ważne - poinformowaliście społeczność szkolną różnymi sposobami o wynikach! Także opracowanie procedur i zasad związanych z tą funkcją z pewnością zajęło Wam wiele czasu i wymagało wysiłku - dzięki za przesłanie ich! Modyfikujcie je w razie potrzeby! Dzięki za zdjęcia - widać, że bardzo zaangażowaliście się w działania i włączyliście wielu uczniów. Wielkie gratulacje dla Rzecznika Praw Ucznia i powodzenia w sprawowaniu tej funkcji!

Napisaliście również, że macie obawy. Jakie to są? Jeśli chcecie, podzielcie się z nami! Brawa - udało Wam się powołać człowieka, który stoi na straży Waszych praw! Dbajcie, by uczniowie wiedzieli o nim, kiedy i jak można się do niego zgłosić oraz z czym! Powodzenia! laugh