Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka
Które wyzwanie z obszaru "Komunikacja i media" wybraliście do realizacji?: 
2. Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W naszej szkole, w tym roku szkolnym, postanowiliśmy dołożyć starań, aby rozwinąć komunikację międzyuczniowską oraz ogólnie komunikację SU z całą społecznością szkolną. W chwili obecnej istnieje kilka mediów zapewniających sprawne i szybkie przekazywanie informacji pomiędzy uczniami. Mamy 2 szkolne tablice do dyspozycji SU za które odpowiada w głównej mierze stworzona w tym roku szkolnym Sekcja Dekoracyjno Informacyjna. Oprócz okolicznościowych gazetek pojawiają się tam bieżące informacje dotyczące pracy SU, harmonogramy poszczególnych zadań SU lub zadań skierowanych do poszczególnych klas oraz informacje o różnych akcjach i działaniach. Ponadto na stronie internetowej szkoły, na naszą prośbę, została w tym roku szkolnym stworzona oddzielna zakładka Samorządu. Jest to miejsce, gdzie opisujemy podejmowane przez nas działania, realizację z ich przebiegu oraz możemy dziękować i zachęcać do udziału w różnych przedsięwzięciach. Poprzez szkolny dziennik elektroniczny LIBRUS na którym wszyscy uczniowie, rodzice i nauczyciele mają konta możemy również wysyłać wiadomości na skrzynkę pocztową lub zamieszczać informacje w rubryce "Ogłoszenia" z pomocą naszego opiekuna.

Oto przebieg realizacji wprowadzenia skrzynki w naszej szkole:

1. Na spotkaniu Zarządu SU wspólnie postanowiliśmy, w ramach realizacji 2 obszaru, zabrać się za punk 2 "Wprowadzamy stały sposób komunikacji między uczniami i władzami".

2. Po przeanalizowaniu wszystkich dotychczas wprowadzonych przez nas i / lub usprawnionych środków komunikacji  postanowiliśmy wprowadzić w życie pomysł "skrzynki". Dlaczego? Ten środek komunikacji wydał nam się prosty, ale jednocześnie bardzo trafiony i dostępny dla każdego. Nie wymaga od uczniów specjalnych przygotowań w celu wyrażenia własnego zdania, jest łatwo dostępny a przy okazji promuje ideę, że nie wszystko w dzisiejszym świecie musi odbywać się przy użyciu technologii i urządzeń elektrycznych.

3. Udaliśmy się z projektem naszej propozycji do Dyrekcji w celu uzyskania zgody na realizację przedsiewzięcia. Nasza inicjatywa spotkała się z ciepłym przyjęciem i mogliśmy przystąpić do działania.

4. Wpadliśmy na pomysł, aby wykorzystać urnę, która używana jest w naszej szkole podczas wyborów SU. W ten sposób rzecz, która przez większość czasu jest nieużywana okazała się przydatna a my nie musieliśmy pozyskiwać żadnych srodków na realizację naszego działania.

5. Kiedy już byliśmy w posiadaniu skrzynki, wspólnie omówiliśmy miejsce w którym powinna zostać umieszczona. Najodpowiedniejsza wydała nam się biblioteka szkolna. Jest to miejsce w szkole ogólnie dostępne dla wszystkich a jednocześnie nie znajduje się bez żadnej opieki na wypadek jakichkolniek przejawów wandalizmu.

6. Udaliśmy się do pani bibliotekarki z prośbą o uzyskanie zgody na umieszczenie skrzynki - i uzyskaliśmy ją. Pani bibliotekarka bardzo entuzjastycznie podeszła do tematu i w razie potrzeby obiecała pomoc.

7. Następnie poinformowaliśmy wszystkich nauczycieli oraz uczniów przesyłając wiadomości do każdego na Librusie o nowej inicjatywie i od razu poprosiliśmy uczniów o zabranie głosu w istotnej dla nas sprawie. Mianowicie, chcieliśmy się dowiedzieć jakie piosenki chcieliby, aby zostały puszczone na planowanej przez nas dyskotece Andrzejkowej. 

8. Uczniowie w określonym czasie mieli możliwość wrzucania swoich propozycji muzycznych. Następnie zostały one przez nas zabrane. Na ich podstawie Sekcja do spraw Organizacji Zabaw i Dyskotek stworzyła listę utworów.

9. Z listą utworów zapoznał się nasz opiekun, który wspólnie z nami sprawdził, czy utwory nie zawierają treści obraźliwych lub wulgaryzmów i mogą zostać puszczone.

10. Po dyskotece, stworzyliśmy informację o jej przebiegu i umieściliśmy na stronce internetowej szkoły wspominając o nowym środku komunikacji.

11. W tym roku szkolnym planujemy używać nadal skrzynki, aby uczniowie mogli zgłaszać swoje pomysły, wyrażać zdanie o pracy SU oraz podać propozycje dni na przyszły rok związanych z Rywalizacjami klasowymi (inicjatywie, którą wprowadziliśmy od tego roku).

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

- pani Dyrektor (przedstawiliśmy jej projekt działania i uzyskaliśmy zgodę)

- pani Pedagog (zawsze nam pomaga :))

- pani bibliotekarka, która zgodziła się aby skrzynka była w bibliotece i obiecała mieć na nią oko :)

- były przewodniczący SU (konsultowaliśmy z nim sposób zorganizowania dyskoteki oraz poprosiliśmy o pełnienie funkcji DJa i puszczanie utworów z naszej listy)

- nauczyciele, którzy wyrazili chęć uczestniczenia w dyskotece i pełnienia na niej roli opiekunów

- wszyscy uczniowie, którzy zgłaszali propozycje utworów muzycznych poprzez wrzucanie karteczek do skrzynki

- pan Wicedyrektor, który zamieścił naszą relację z dyskoteki na stronie szkoły

- opiekun SU, który wysłał w naszym imieniu informację o nowym srodku komunikacji do nauczycieli i uczniów poprzez LIBRUSA

- panowie woźni, którzy przynieśli nam skrzynkę 

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Co było najtrudniejsze?

Chyba strach, że nikt nie wrzuci propozycji muzycznych lub potraktuje skrzynkę jako sposobność do żartów lub wrzucania nieodpowiednich treści i nie potraktuje naszego apelu poważnie. Jednak okazało się, że strach ma tylko wielkie oczy - w skrzynce pojawiło się zaskakująco dużo propozycji i nikt nie robił, żadnych psikusów :) Lekcja na przyszłość ... warto wierzyć w szczere zaangażowanie ze strony wszystkich stron.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 
Sukcesem było wykorzystanie skrzynki jako realnej formy włączenia wszystkich uczniów w działania podejmowane w szkole. Dzięki skrzynce, każdy mógł wrzucić swoją propozycję muzyczną a tym samym mieć wpływ na to, co zostanie puszczone na dyskotece szkolnej. Miło było słyszeć entuzjastyczne wypowiedzi : "Oooo, a to jet piosenka, którą chciałem usłyszeć" lub " A teraz leci moja piosenka!". Sukcesem była integracja i zaangażowanie uczniów - wspólne działanie ma sens !
Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Linki związane z realizacją wyzwania: 
http://www.sp5.gostyn.pl/index.php/rada-samorzadu-uczniowskiego
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Świetnie, że macie w szkole różne formy komunikacji takie jak tablice, gazetki, informacje przez Samorządy Klasowe oraz stronę internetową i Librusa. Wspaniale, że zdecydowaliście się wprowadzić do tego skrzynkę pomysłów, która jest świetnym narzędziem do tego, aby poznać zdanie uczniów, ich uwagi i pomysły. Macie rację, to prosty i łatwo dostępny sposób. :) Bardzo dobry i przemyślany dobór miejsca skrzynki! Brawo za użycie innego, skutecznego narzędzia komunikacyjnego do ogłoszenia istnienia skrzynki, jej przeznaczenia i konkretnego pytania. Postanowiliście od razu skorzystać ze skrzynki przy organizacji dyskoteki, co jest bardzo pozytywne - dzięki temu uczniowie mogli się aktywizować i oswoić z nowym narzędziem.

Pamiętajcie, żeby nadal korzystać ze skrzynki w stały sposób, by uczniowie mogli na bieżąco wrzucać tam swoje uwagi i pomysły. Warto je co jakiś czas zebrać, omówić i wybrać do realizacji te, które uznacie za możliwe do wprowadzenia w życie, a potem dać informację uczniom, które pomysły będą zrealizowane, a które nie i dlaczego (tak samo z uwagami). Można na przykład wyznaczyć stały termin otwierania pudełka (np. raz na miesiąc) i analizowania karteczek, potem rozmowa z nauczycielem i dyrekcją o pomysłach i uwagach, a następnie dać informację zwrotną uczniom (np. na Librusie lub na gazetce szkolnej) i wdrażać w życie wybrane z nich. Warto korzystać z tej skrzynki stale, a nie tylko doraźnie, aby uczniowie mogli się wypowiadać na różne tematy i proponować, co by chcieli zmienić. :) Co Wy na to?

Cieszymy się, że udało Wam się osiągnąć taki sukces i włączyć uczniów w działanie. Dzięki temu mieli oni realny wpływ na ważne dla nich wydarzenie i zobaczyli to podczas dyskoteki - brawo! Tak trzymać! Mogliście razem wszyscy tworzyć playlistę, uczniowie byli zaangażowani, a poczucie sprawczości jest bezcenne! Działajcie dalej wspólnie - to prawda - wspólne działanie ma sens! :)