Obrazek użytkownika Zespół Szkół Nr 8 im. Stanisława Staszica
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
2.Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W związku z 100'tną rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości, i my, członkowie Samorządu Uczniowskiego ZS 8 chcieliśmy w odpowiedni sposób podkreślić tę rocznicę.

Na zebraniu Samorządu Uczniowskiego zastępca przewodniczącego SU, zaproponował zorganizowanie spotkania z żołnierzem Armii Krajowej, uczestnikiem Powstania Warszawskiego - Panem majorem Zbigniewem Piaseckim pseudonim Czekolada. Skorzystaliśmy z pomysłu zamieszczonego na stronie niepodległa.ceo.org.pl pod tytułem: "Spotkanie z bohaterem".

Przebieg realizacji projektu:

1. Szymon, uczeń III klasy, pomysłodawca spotkania, wstępnie porozmawiał i zaprosił Pana majora do naszej szkoły.

2. Ustaliliśmy z Panem majorem termin - 16.11.2018, a z Panią dyrektor - miejsce spotkania - czytelnia szkolna. Z uwagi na wiek i komfort zaproszonego gościa, w spotkaniu miała wziąć udział jedynie grupa uczniów interesujących się szczególnie historią Polski - po 2 do 3 osób z każdej klasy. Sporządziliśmy listę uczniów chętnych do wzięcia udziału w tej nietypowej lekcji historii.

3. Uczennica klasy o kierunku reklama przygotowała salę w czytelni (stół, i powitalny napis), a 3 uczniów rozstawiło krzesła na "widowni" przed i po wydarzeniu).

4. Przygotowaliśmy słodki poczęstunek, kwiaty i prezent dla Gościa. Pełnoletni uczniowie zadbali o przywiezienie Pana Majora na spotkanie do szkoły i odwiezienie ze szkoły do domu.

5. Przebieg spotkania. Ostatecznie w spotkaniu wzięło udział niecałe 50 osób. Uczniowie z uwagą i zainteresowaniem wysłuchali 2,5 godzinnego wystąpienia zaproszonego gościa. Zadawali dodatkowe pytania nt. II wojny światowej i historii rodziny Pana majora (związane z walką o odzyskanie Niepodległości Polski). Uczniowie zadając pytania chcieli dowiedzieć się o uczuciach, jakie towarzyszyły ludziom tamtych czasów. Jak dawali sobie radę, jak nie tchórzyli w obliczu śmierci, jak przeciwstawiali się własnemu strachowi i lękom swoich najbliższych - mamie bojącej się o swoje dziecko... Uczniowie byli ciekawi, jak Pan Major związał swoje późniejsze losy ze Szczecinem, jak po traumie wojny i bliskości śmierci mógł potem funkcjonować bez nienawiści, jak żył bez widma wojny.

6. Szymon, uczeń klasy III, moderotor spotkania, zakończył spotkanie składając Panu majorowi podziękowania, wręczając kwiaty i słodką niespodziankę - czekoladę. Spotkanie zakończyło się wspólnym pamiątkowym zdjęciem i niespodzianką muzyczną dla naszego gościa - uczeń - zwycięzca szkolnego konkursu piosenki patriotycznej zaśpiewał pieśń "Mury" Jacka Kaczmarskiego.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W zorganizowanie spotkania i samo spotkanie zaangażowanych było około 40 - 50 uczniów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Pewnym problemem w realizacji spotkania było ustalenie samego terminu spotkania.

Ze względu na wiek i samopoczucie zaproszonego gościa, do końca nie mieliśmy pewności, czy zaplanowane spotkanie dojdzie do skutku.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Uczniowie wykazali inicjatywę w planowaniu i przygotowaniu przedsięwzięcia. Pomysł na Spotkanie z bohaterem spotkał się ze sporym zainteresowaniem ze strony uczniów. Uczniowie mogli porozmawiać ze świadkiem ważnym wydarzeń w dziejach Polski, zadać pytania o strach przed śmiercią, o wspomnienia młodego człowieka stojącego w obliczu wojny. Szkoła dała się poznać wśród społeczności lokalnej jako otwarta na innych (krótka relacja w prasie codziennej z wydarzenia). Po spotkaniu uczniowie sami opowiadali swoim kolegom o naszym gościu. Rozmowa ze świadkiem tylu wspaniałych, ale i strasznych wydarzeń okazała się dla uczniów namacalną okazją do spojrzenia na niepodległość Polski, jako wartość, o którą trzeba walczyć.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Nie ma teraźniejszości bez przeszłości… Żywa lekcja historii.

Nie było smartfonów, fb, wszechobecnego wujka Google i multimedialnych fajerwerków. Byli młodzi ludzie XXI wieku, uczniowie ZS nr 8 w Szczecinie i 91 letni uczestnik Powstania Warszawskiego - Zbigniew Piasecki ps. Czekolada. Mimo słusznego wieku mężczyzna spoglądał na słuchaczy oczyma siedemnastoletniego chłopaka, którego wojenna zawierucha rzuciła w epicentrum dziejowego zamętu. Opowiadając o akcjach w rejonach Al. Ujazdowskich, ul. Wiejskiej, ul. Prusa, ul. Konopnickiej, ul. Senackiej (tych miejsc było wiele), kapitulacji Warszawy, niewoli, ucieczce, przenosił się do świata swojej młodości, a młodzież wraz z nim. Słuchając miało się wrażenie, że te wydarzenia miały miejsce wczoraj, a nie 74 lata temu. Często słyszymy o żywej lekcji historii. Ta była jedną z wielu, ale dla uczestników spotkania będzie tą wyjątkową, stanęli bowiem naprzeciw człowieka, który ryzykował własne życie, by oni mogli żyć w wolnej Polsce. To nie była papierowa relacja czy informacja na Wikipedii, to opowieść chłopaka, który niejednokrotnie stawał naprzeciw śmierci, a miał wtedy 17 lat.

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

PO POPRAWIE

Droga Grupo,

dzięki za uzupełnienie relacji! smiley Wybraliście ciekawy temat i cieszę się, że była to dla Was cenna lekcja historii - bardzo wyjątkowa! Widać, że zadbaliście także o dobre przygotowanie do spotkania, zarówno poprzez reklamę, jak i miejsce oraz poczęstunek - brawo! To z pewnością niezapomniana lekcja historii, a żeby się odbyła stworzyliście odpowiednie warunki. Powodzenia w kolejnych przedsięwzięciach! laugh

***

PRZED POPRAWĄ

Dziękujemy za dodanie relacji!

Wspaniale, że zorganizowaliście w swojej szkole spotkanie z tak ważną dla historii postacią, prawdziwym świadkiem ważnych wydarzeń w historii Polski. Z pewnością było to niesamowite doświadczenie, cenne i ubogacające spotkanie dla Was!

Niestety w kwestii realizacji wyzwania nie odpowiedzieliście na kluczowe pytania, o których pisaliśmy w poradniku. Przypominamy, że poradnik znajduje się na stronie w zakładce "Materiały" --> "Obszary i wyzwania" w "Załączonych dokumentach", a także pod linkiem: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf i znajdziecie tam wskazówki, jak opisywać relacje, na jakie pytania odpowiedzieć przy każdym wyzwaniu i co jest ważne przy jego realizacji. Warto z tego korzystać.

Wyzwanie brzmiało: "2. Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl" Zatem uzupełnijcie proszę Waszą relację o pytania do tego wyzwania: Który pomysł ze strony niepodlegla.ceo.org.pl wybraliście? Dlaczego? Jak zaplanowaliście działania w projekcie i podzieliliście się zadaniami?

Czekam na Wasze uzupełnienie na te pytania. Niemniej wspaniale, że spotkaliście się z tak niezwykłą osobą, która walczyła w obronie stolicy. Z pewnością była to dla Was wspaniała lekcja historii i niezapomniane przeżycie!