Obrazek użytkownika Zespół Szkół Ogólnokształcących, Liceum Ogólnokształcące im. S. Banacha w Żaganiu
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
2.Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

W ramach obchdów 100 lecia pdzyskania niepodległości w szkole był zaplanowanowany Tydzień Niepodległości. Od 13 do 16 listopada przewidziane były róznego rodzaju przedsięwzięcia. 15 listopada o godzinie 10.45 przeprowadziliśmy debatę pt. „Przepis na współczesnego patriotę”.

Wzięło w niej udział około 70 osób z różnych klas. Za stołem ekspertów zasiadło sześciu przedstawicieli, którzy prezentowali przygotowane wczesniej tezy i zachęcali do dyskusji publiczność. Całość debaty prowadził moderator, który dbał o przebieg dyskusji. Przedstawiane były tezy związane z postawami patriotycznymi, wokół których dyskutowaliśmy. Finalnie z ośmu zaproponowanych postaw, głosując, wybraliśmy 5: dbanie o środowisko, szacunek do drugiego człowieka, tolerancję, szacunek do symboli narodowych, branie udziału w wyborach.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

Przy realizacji przedsięwzięcia brały udział grupy zadaniowe. Jedna zajmowała się przygotowaniem dekoracji – 5 osób. Wystrój sali podkreślał charakter imprezy. Drugi zespół zajmował się technicznym przygotowaniem sali czyli ustawieniem krzeseł, przygotowaniem stołu dla „lozy ekspertów” oraz nagłosnieniem całej debaty – 6 osób

Trzecia grupa to osoby zaangażowane w merytoryczne przygotowanie dyskusji. Osoby zasiadające w „lozy ekspertów” (6 osób – spoza zespołu projektowego – 2 osoby) przez dwa tygodnie przed debatą spotykały się, by omówić zakres problemu. Zastanwaiały się jak uaktywnić widownię, by wzieła udział w dyskusji, rozważały które tematy mogą być drażniące czy tez wzbudzające najwięcej emocji. W grupie tej pracował rózwneż moderator dyskusji, który był przygotowany, by reagować na zachwoanie publiczności, podsumowywać pojawiające się wątki oraz pilnowac, by osoby wypowiadające się, nie przekraczały przynanego im czasu.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Przede wszystkim sposób realizacji debaty. Jak ona ma wyglądać od strony technicznej oraz skoordynowanie prac poszczególnych zespołów zadaniowych. Kolejna trudność to aktywizacja publiczności. Trudnności pojawiły się także przy przygotowaniu tez do dyskusji, merytoryczny sposób ujęcia tematu. Stres związany z wystąpieniami publicznymi także był trudnością, z która musieliśmy się zmierzyć.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Nauczyliśmy się organizować poważną imprezę. Uważamy, że sukcesem jest także poziom dyskusji – merytoryczna wymiana zdań z zachowaniem szacunku do osób mających inny punkt widzenia. Udało się przezwyciężyć stres związany z wystąpieniami na forum szkoły. Za największy sukces uważamy to, że debata ceiszyła się takim zaangażowaniem (zarówno przygotowujących, jak i publiczności oraz obserwatorów) i poziomem przygotowania, że podjęto decyzję, by wpisać ją na stałe w kalendarz imprez szkolnych.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Dodatkowe informacje: 

Wyniki debaty - wypracowany "przepis na współczesnego patriotę" zostały zaprezentowane podczas apelu wieńczącego Tydzień Niepodległości. 

Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie relacji! :)

Super, że wybraliście taki pomysł! Taka debata to świetny sposób na świętowanie! Wybraliście świetny temat! Przygotowaliście wcześniej tezy - super! Bardzo ciekawe, że wybraliście akurat te postawy. Zadanie pewnie niełatwe, ale jak istotne dla własnej refleksji, tożsamości i codziennego funkcjonowania! Po fotkach widać, że się działo, a sekcja dekoracyjna nie próżnowała! wink

 

Niestety nie napisaliście, dlaczego wybraliście ten pomysł. Zadanie brzmiało: "Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl". Nie napisaliście, który pomysł ze strony wybraliście ani dlaczego, a o te odpowiedzi prosiliśmy w Poradniku do wyzwań, który dostępny jest na stronie: https://szkolademokracji2018.ceo.org.pl/sites/szkolademokracji2018.ceo.org.pl/files/poradnik_wyzwania_szkola_demokracji_18.pdf.

Wasze działanie jest bardzo fajne i ciekawe, dlatego napiszcie proszę, które wyzwanie wybraliście oraz dlaczego takie. Jeśli nie korzystaliście z półki z pomysłami, uzasadnijcie swój wybór działania, a w przyszłości podczas przygotowań zajrzyjcie do Poradnika: Znajdziecie tam podpowiedzi na pytania: na co zwrócić uwagę podczas realizacji wyzwania, co powinniście napisać w relacji oraz przydatne dodatkowe materiały. 

Organizacja jest Waszym ogromym plusem. Podzieliście się jasno zadaniami i je tutaj przedstawiliście - dzięki za dokładne opisanie Waszych działań, oby tak dalej! smiley Bardzo fajnie, że zastanawialiście się nad sposobami na włączenie widowni. Rzeczywiście - moderator pełni tutaj istotną rolę. Pomimo trudności organizacyjnych wygląda na to, że świetnie Wam poszło. Stres przed wystąpieniami pojawia się zawsze, ale warto go przezwyciężać i uczyć się z nim sobie radzić. W przyszłości takie doświadczenie jest bardzo cenne. 

Macie rację - taki poziom dyskusji i zaangażowanie to sukces! Ogromny! Wartości wręcz bezcenne! Gratulacje udanej debaty i wpisania jej na stałe w działania szkoły, co pokazuje także uznanie dla Waszego wysiłku ze strony nauczycieli - brawo! yes

Czekamy na uzupełnienie odpowiedzi na jedno pytanie i czekamy na kolejne relacje  z niecierpliwością! smiley