Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 2 im. Powstańców Wielkopolskich w Puszczykowie
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
1. Ważną dla społeczności szkolnej decyzję podejmujemy w procesie współdecydowania, zgodnym z opisem w materiałach CEO (w publikacji: Szkoła demokracji – praktyczny poradnik o współdecydowaniu w szkole).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Każego roku w naszej szkole Dzień Dziecka organizowany jest przez Radę Rodziców. Do tej pory, za każdym razem to rodzice podejmowali decyzję, jak ten dzień spędzą ich dzieci. Były zatem dni z dmuchańcami, dni z wirtualną rzeczywistością, dni z zagadkami. W tym roku uznaliśmy, że nadszedł już czas, kiedy to uczniowie będą mieli sposobność podjęcia decyzji, jak miałby wyglądac idelany Dzień Dziecka i na co Rada Rodziców mogłaby przeznaczyć część swoich funduszy. Przedstawicielom Rady Rodziców również spodobał się ten pomysł.

Podjęliśmy decyzję, że na lekacjach wychowawczych nauczyciele przedyskutują pomysł z uczniami i po burzy mózgów klasy będa mogły podać 2-3 pomysły na spędzenie idelanego Dnia Dziecka. Tak się też stało, Odbyły się burzliwe narady klasowe i do Samorządu Uczniowskiego wpłynęły propozycje. Propozycje te zostały przedyskutowane z dyrektorem szkoły oraz z przedstawicielami Rady Rodziców. Niektóre były trudne do zorganizowania przy tak liczneju szkole - jak nasza, inne zbyt drogie, jeszcze inne niemożliwe do ralizacji ze względów organizacyjnych i względów bezpieczeństwa.

Ostatecznie gremium składające się z opiekunów i przefdstawicieli SU, wybranych wychowawców, dyrekcji i przedstawicieli rodziców wybrało trzy pomysły, które miały zostać poddane głosowaniu - kino pod chmurką, dmuchańce lub popcorn i wata cukrowa bez ograniczeń. Przy wacie cukrowej były wątpliwości, ze względu na cukier, ale zostały rozwiane informacją, że jedna wata cukrowa jest zrobiona z jednej łyżeczki cukru.

Poinformowaliśmy społeczność szkolną o podjętej decyzji via dziennik elektroniczny. Również tą samą drogą, a także poprzez wychowawców, przedstqwiliśmy sposób podejmowania decyzji, W wybranym dniu, obieszczanym wcześniej kilkakronie, w punkcie konsultacyjnym SU stanęły trzy zaplombowane skrzynki. Każdy uczeń dostał swój kupon do głosowania i mógł wrzucić głos do wybrnaej przez siebie, opisanej skrzynki. Głosy można było wrzucac cały dzień, a nad bezpieczeństwem i uczciwością głosowania czuwali przedsatwiciele SU. 

Tego samego dnia głosy zostały policzone. Okazało się, że zwyciężyła propozycja uczczenia Dnia Dziecka popcornem i watą cukrową. I tak się też stało. Smaczku dodaje tylko fakt, że Rada Rodziców zdecydowała się kupić maszynę do pocornu i maszynę do waty cukrowej, uznając, że to jest tańsze rozwiązanie. Tak więc czeka nas jeszcze niejedna impreza z tymi łakociami. Prawdopodobnie wykorzystamy je już na jesieni (11.11) w trakcie kolejnego Niepodległościowego Biegu na Orienatcję dla mieszkańców naszego miasta, kiedy to Rada Rodziców otworzy swoją kawiarenkę, Zarobione w ten sposób pieniądze znowu spożytkujemy na coś ważanego dla naszych uczniów :)

 

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana była pani dyrektor i członkowie Rady Rodziców, a także dziewczyny z punktu konsultacyjnego SU, które pilnowały skrzynek do zbierania głosów.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejszym był sam proces zbierania głosów. Wiedzieliśmy, że najprostsza byłaby ankieta, jednak zależało nam na znalezieniu również innego rozwiązania, które byłoby łatwe do zorganizowania i wiarygodne. Wymyślenie go było najtrudniejsze :)

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Za największy sukces uważamy fakt, że udało sie podjąć decyzję, którą zaakceptowały wszystkie strony - uczniowie, rodzice i nauczyciele. Pomysł, który wydawał się na początku szalony, okazał się strzałem w dziesiątkę, a realizacja przyniosła wszystkim sporo radości. Decyzja Rady Rodziców o zakupie maszyn na własność szkoły pozwoli nam w nowym roku szkolnym zarobić dodatkowe pieniądze na kolejne pomysły realizowane przy wsparciu Rady Rodziców.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

ogromnie gratulaaaacje! Osiągnęliście duży sukces! laugh Udało Wam się podjąć decyzje przy zgodzie wszystkich stron. Podoba mi się Wasz proces, w którym uczniowie z każdej klasy mieli możliwość przestawić swoje pomysły i wszystkie były wzięte pod uwagę podczas rozmów. Mam nadzieję, że Wy jako przedstawiciele również braliście udział w rozmowach i mogliście argumentować pewne rzeczy i przedstawić swój punkt widzenia. Tutsj dodam, że w takim procesie warto poinformować uczniów, jakie pomysły zostały odrzucone i dlaczego, by jasno wiedzieli, jakie były powody (czy to przez apel, czy przez tablicę informacyjną, ogłoszenia w klasach lub dziennik elektroniczny). Poddaliście pomysły głosowaniu i wybraliście zdecydowanie najpyszniejszy z nich! wink 

Co prawda model współdecydowania zakłada trochę inną drogę decydowania - przedstawiciele wszystkich stron spotykają się razem, rozmawiają i argumentują, by poddać kwestie pod głosowanie, w którym każda strona (w tym przypadku Rodzice, Nauczyciele, Dyrekcja i Uczniowie) mają jeden, równy głos. Niemniej w Waszej szkole widzę, że zastosowany przez Was model zadziałał bardzo dobrze i się sprawdził. Macie rację - podjęcie decyzji, którą zaakceptowały wszystkie strony to największy sukces! Brawo! Przy okazji zyskaliście mnóstwo radości i będą z tego profity na przyszłość, skoro maszyny zostają z Wami. Same plusy! Cieszymy się wraz z Wami i życzymy kolejnych świetnych, wspólnych decyzji! smiley