Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 58 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Dąbrowskiej w Katowicach
Które wyzwanie z obszaru "Podejmowanie decyzji" wybraliście do realizacji?: 
2. Wybrany fragment przestrzeni szkolnej zostaje przeorganizowany przez uczniów i dla nich (np. stworzenie kącika wypoczynku, remont sal zgodnie z zaleceniami uczniów i uczennic, mural na ścianie szkoły stworzony przez młodzież).
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Pomysł „przerwy na luzie” powstał na jednym z zebrań Samorządu Uczniowskiego, na którym uczniowie zastanawiali się nad możliwością utworzenia specjalnej strefy „chill out”, która pozwoliłaby uczniom starszych roczników, odpocząć w sposób, najbardziej przez nich preferowany.

Dla młodszych uczniów funkcjonuje już bowiem, od dłuższego czasu, tzw. „Aktywna przerwa”, która pozwala im na sali gimnastycznej wyładować nadmiar swojej energii, kumulowanej podczas zajęć lekcyjnych.

Starsi uczniowie w tym względzie byli nieco pominięci a względy architektoniczne budynku szkoły, połączone ze względami bezpieczeństwa uniemożliwiały im spędzanie przerwy w sposób, który pozwalałby na swobodną rozmowę, możliwość posłuchania ulubionej muzyki, zagrania w grę planszową czy karcianą, czy choćby odpoczynku w pozycji dającej największy relaks.

Powyższy problem zgłaszany przez koleżanki i kolegów członkom Samorządu Uczniowskiego spowodował intensywne poszukiwania pomysłu na realizację uczniowskiego postulatu polegającego na opracowaniu pomysłu przerwy dedykowanej właśnie dla nich.

Inspiracją dla stworzenia takiej przerwy stały się strefy chill out, które swoim pracownikom proponowały duże biura i zakłady pracy. Samorząd Uczniowski opracował zatem zasady przygotowania takiej strefy na terenie szkoły. Sprawa nie była łatwa bowiem ze względu na trudności lokalowe nie można było wygospodarować pomieszczenia, w którym taka strefa funkcjonowała by na stałe. Kolejny problem, który stanął przed młodymi społecznikami wiązał się z koniecznością nadzoru nauczyciela nad takim pomieszczeniem. To jednak nie zniechęciło uczniów i postanowili zrealizować swoje zamierzenie małymi kroczkami.

Przedstawili dyrekcji szkoły plan zorganizowania „przerwy na luzie” w czasie przerwy obiadowej (20 min) oraz stworzenia strefy chill out w auli szkolnej. Wskazali także datę pilotażu pomysłu (5 luty 2019) aby przekonać dyrekcję o potrzebie takiej formy spędzania przerw międzylekcyjnych dedykowanej dla starszych uczniów. Opracowali także zasady obowiązujące w strefę chill out.

W ten profesjonalny sposób uczniowie przekonali dyrekcję i nauczycieli do własnego pomysłu.

5 lutego 2019 r. po raz pierwszy zorganizowana została „przerwa na luzie”. Uczniowie przygotowali strefę chill out wyposażając ją w fotele będące na wyposażeniu szkoły, które umożliwiały swobodną rozmowę uczniów a także możliwość gier planszowych i karcianych. Materace gimnastyczne pozwoliły uczniom zająć swobodną pozycję zapewniającą 20 minutowy relaks. Przygotowana została strefa muzyczna, która umilała wolny czas.

Uczniowie, którzy odwiedzili strefę, uznali pomysł za bardzo dobry deklarując ogromną chęć spędzania przerwy w taki sposób. Atmosfera jaka panowała na auli spodobała się także dyrekcji i nauczycielom przekonując wszystkich o tym że „przerwa na luzie” to dobry pomysł.

Po feriach wyznaczona została kolejna taka przerwa, która docelowo ma być realizowana w tym roku szkolnym raz w tygodniu. W przyszłym roku, gdy warunki lokalowe pozwolą, jest plan na stworzenia takiej strefy na stałe.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację tego wyzwania zaangażowana była dyrekcja szkoły, która zadbała o zapewnienie bezpieczeństwa uczniom poprzez wyznaczenie dyżuru nauczyciela. W projekt zaangażowali się także uczniowie nie będący członkami samorządu uczniowskiego, którzy pomogli przygotować sprzęt muzyczny oraz zebrać fotele, stoliki, gry planszowe a także uporządkować aulę by po zakończonej przerwie można było realizować tam zajęcia lekcyjne.

Z grona nauczycielskiego zgłosili się także chętni nauczyciele, którzy zobowiązali się nadzorować uczniów na czasie tej przerwy.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Wyzwanie to wymagało skutecznego przekonania dyrekcji do tego pomysłu. Wymagało to zatem opracowania szczegółowego planu zawierającego wszystkie najmniejsze szczegóły projektu. Koordynacja działań uczniów zaangażowanych w realizację wymagała dokładnego podziału zadań bowiem opóźnienia w przygotowaniu strefy chill out, nie wchodziły w grę ze względu na stosunkowo krótki czas przerwy.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Największym sukcesem, było chyba pokazanie konkretnego działania samorządu, działania, które było zupełnie nowym pomysłem a nie kontynuacją pomysłów wypracowanych przez samorządy w poprzednich latach, które wynikało z bezpośredniej potrzeby jaką mieli uczniowie oraz konsekwentna realizacja tego pomysłu mimo pojawiających się na początku przeszkód w postaci braku konkretnego miejsca na stworzenie strefy chill out.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Inne pliki związane z realizacją wyzwania: 
  1. 1. Regulamin przerwa na luzie.pdf (257KB)
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Dzięki za dodanie wyzwania! smiley

Świetnie Wam poszło! Chociaż nie stworzyliście tej przestrzeni na stałe, to wyszliście z super inicjatywą i wspólnie wszystko przygotowaliście. Pomysł wyszedł od Was i z Waszej potrzeby, co jest bardzo pozytywne. Wielkie brawa za przekonanie dyrekcji do niego, swoją drogą jest bardzo fajny. smiley Zorganizowaliście potrzebne sprzęty i nie zapomnieliście o regulaminie. Dzięki także za fotki - widać, że uczniowie aktywnie skorzystali z tej przestrzeni. Wspaniale, że udało Wam się pokazać uczniom jakieś nowe działanie, które wzbudziło pozytywną reakcję zarówno ze strony uczniów, jak i nauczycieli. Udało Wam się także włączyć uczniów spoza samorządu, co jest wielkim plusem. Ogromne gratulacje! Czekamy na następne wyzwania! laugh