Obrazek użytkownika Zespół Szkolno- Przedszkolny nr3 w Katowicach
Które wyzwanie z obszaru "Wybory" wybraliście do realizacji?: 
1. Przeprowadzamy wybory do władz SU zgodnie z zasadami i procedurami opisanymi w poradniku CEO: Wybory do władz SU. Poradnik dla ucznia.
Data ostatnich wyborów: 
poniedziałek, Października 15, 2018
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Organizacja tegorocznych wyborów ( termin wyborów: 15.10.2018) do zarządu SU w naszej szkole rozpoczęła się od wprowadzenia zmian w ordynacji wyborczej http://www.zsp3.katowice.pl/szkola/index.php/dokumentacja-zarzadu-samorz.... Propozycje zmian wystosował do zarządu przewodniczący SU. Zmiany zostały zaakceptowane jednogłośnie na spotkaniu z Radą SU i przekazane uchwałą do realizacji. Za wybory od początku do końca odpowiedzialni byli przewodniczący i jego zastępca, którzy przy współpracy z opiekunami SU krok po kroku wypełniali zaplanowane zadania. Przewodniczący SU przeprowadził w każdej klasie warsztaty" małej demokracji" przedstawiając tym samym zasady kandydowania oraz zasady głosowania w wyborach do ZSU.Nowością w tym roku szkolnym była zmiana umiejscowienia lokalu wyborczego oraz podkreślenie dobrowolności głosowania. Lokal wyborczy był czynny w określonych godzinach ( 8.45- 14.40) i uczniowie mogli do niego przychodzić przed, po lekcjach lub na przerwach, robili to samodzielnie, nie z cała klasa bez przypominania ze strony nauczycieli. Każdy wyborca ponadto musiał przed otrzymaniem kart wyborczych okazać legitymację szkolną i podpisać się na liście uprawnionych do głosowania.Po przeprowadzonych wyborach do pracy ruszyła komisja skrutacyjna wybrana spośród aktualnych członków ZSU. Zliczano głosy, uzupełniano protokoły, które zostały przekazane do dokumentacji Zarządu SU. Propozycją przewodniczącego SU było oficjalne ogłoszenie wyników wyborów w dniu następnym podczas dużej przerwy oraz wywieszenie wyników i listy nowych członków Zarządu SU na tablicy ogłoszeń SU.W tym roku szkolnym nasz przewodniczący od początku roku szkolnego stara się być blisko każdego ucznia i wiele ważnych wydarzeń przekazywać osobiście, co na pewno skutkuje większa rozpoznawalnością przewodniczącego także wśród uczniów klas młodszych. Kolejnym krokiem było uroczyste zaprzysiężenie nowych członków Zarządu SU oraz Rzecznika Praw Ucznia. Zaprzysiężenie to miało miejsce w obecności całej społeczności szkolnej, po uprzednio odśpiewanym hymnie szkoły i hymnie państwowym.Nowi członkowie ślubowali na sztandar szkoły rzetelnie wywiązywać się z powierzonych im funkcji. Następnie do ślubowania przystąpił nowy Rzecznik Praw Ucznia. Nowi członkowie Zarządu SU otrzymali z rąk przewodniczącego SU akty nadania funkcji w zarządzie SU, taki akt otrzymał także Rzecznik Praw Ucznia.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowani byli głównie przewodniczący Zarządu SU wraz z zastępcą oraz opiekunowie SU.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Największym wyzwaniem było przygotowanie lokalu wyborczego oraz przeprowadzenie warsztatów" małej demokracji". Przewodniczący SU bardzo chciał dotrzeć do wszystkich klas, zależało mu na bezpośrednim kontakcie z klasami.Chciał, by frekwencja podczas wyborów była jak najwyższa, a zmiany wprowadzone w tym roku szkolnym niosły ryzyko jej obniżenia.Kazdy wyborca samodzielnie i z legitymacją szkolną miał się stawić w lokalu wyborczym, a to była duza nowość dla uczniów. Do tej pory uczniowie schodzili na wybory w czasie lekcji pod opieką nauczycieli, nie potrzebowali także legitymacji szkolnej .Ten rok przyniósł duże zmiany i tak jak przypuszcał przewodniczący SU frekwencja na wyborach spadła i wyniosła 35%, oddano 149 ważnych głosów i 8 nieważnych. Cóż pierwsze koty za płoty.Liczymy na to, że z roku na rok uczniowie chętniej będą korzystać ze swojej "małej demokracji".

Trudnością stało się także fotograficzne udokumentowanie wyzwania, gdyż w większości przypadków zostały wykonane z twarzami uczniów, a tych upubliczniać nie możemy, gdyż nie otrzymalismy na to zgody. Zdjęcia z tego wywzwania znajdują się jedynie za zgodą rodziców na stronie interenetowej naszej szkoły.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Najwiekszym sukcesem tego wyzwania była całkowita samodzielność przewodniczacego Zarządu SU, opiekunowie w tym wyzwaniu recenzowali proponowane zmiany, mieli głos doradczy, czuwali nad bezpieczeństwem podczas wyborów i nad pracą komisji skrutacyjnych. Zaangazowanie przewodniczącego w warsztaty "małej demokracji" spotkało się z pozytywnym odzewem ze strony wszystkich uczniów. Kandydaci do Zarzadu SU podczas trwania kampanii wyborczej mieli dobry i stały kontakt z przewodniczącym i zastępcą, którzy chętnie wspierali kandydatow w ich pierwszych krokach ku dermokracji. Bardzo się cieszymy, że tegoroczne wybory były całkowicie demokratyczne, dobrowolne i  tajne.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga grupo,

dziekuję za uzupełnienie relacji. Bardzo się ciesze, że można było głosować praktycznie prezez cały dzień, a każda głosująca osoba mogła przyjść do lokalu wyborczego wtedy, kiedy chce. 

Wasza frekwencja rzeczywiscie jest dość niska. Tutaj podjełabym szerszą refklesje nad tym, w jaki sposób przeprowadziliście kampanie profrekwencyjną. Proponuję abyście przeanalizowali to co się udało, a co nie w tym roku szkolnym, wyciagneli wnioski i spróbowali je wdrożyć w przyszłości. Wiele ciekawych inspiracji na kampanie znajdziecie na stronie programu Młodzi Głosują. 

Pozdrawiam Was serdecznie, Joanna

----------------------------------------------

Droga grupo,

Wasza relacja jest bardzo wyczerpująca, jednak nie ma w niej dwóch ważnych rzeczy:

  • Zamieśćcie link do ordynacji wyborczej (regulaminu samorządu), czyli dokumentu zawierającego zasady głosowania
  • Kiedy odbyły się wybory, ile osób głosowało i jaka była frekwencja (jeśli braliście udział w akcji “Samorządy Mają Głos”, umieśćcie link do relacji z głosowania na platformie)?

Po uzupełnieniu relacji, otrzymacie informację zwrotną.

Pozdrawiam, Joanna Gus