Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka
W naszej szkole wybory do SU przeprowadzane są zawsze pod koniec roku szkolnego, tak więc pod koniec roku szkolnego 2017 / 2018 wiedzieliśmy, że będziemy w organach SU w nowym roku szkolnym. Już pod koniec wakacji odbyliśmy wspólnie spotkanie na którym nasz opiekun przybliżył nam zasady funkcjonowania SU, do których udało mu się dotrzeć w trakcie wakacji.
Tuż po rozpoczęciu roku szkolnego zaczęliśmy szukać inspiracji do pracy oraz różnych informacji przez internet. Opiekun SU przyniósł na spotkanie najważniejsze dokumenty obowiązujące w szkole a także istniejący Regulamin SU. Przyznajemy, że było to jedno z trudniejszych spotkań ponieważ zostaliśmy zasypani mnóstwem informacji i treści, które nie zawsze były dla nas w pełni zrozumiałe. Przekonaliśmy się wtedy, jak wiele czynników wpływa na funkcjonowanie i pracę szkoły.
Istniejący Regulamin SU wydał nam się zbyt ogólny. Naszym zdaniem brakowało w nim wielu elementów … był to okres, kiedy udało nam się dotrzeć do stronki CEO oraz haseł głoszonych przez program Szkoły Demokracji. Byliśmy więc już wtedy w pełni zainspirowani i gotowi do działania. Pani Dyrektor zaaprobowała nasz pomysł i w pełni zgodziła się na stworzenie nowego regulaminu. No, ale jak tu nagle napisać nowy dokument? Po namyśle podjęliśmy następujące kroki:
- zapoznaliśmy się ponownie z istniejącymi dokumentami w szkole;
- przeanalizowaliśmy obecny Regulamin SU;
- szukaliśmy informacji oraz regulaminów obowiązujących w innych szkołach przez internet;
- uważnie przeczytaliśmy wskazówki zamieszczone na stronce CEO dotyczące tworzenia regulaminu SU;
- omówiliśmy co jest dla nas ważne do realizacji w danym roku szkolnym i jak wyobrażamy sobie naszą aktywność na rzecz szkoły;
- stworzyliśmy wersję roboczą nowego regulaminu w oparciu o zdobyte informacje;
- konsultowaliśmy się z pedagogiem szkolnym naszej szkoły, który okazał się bardzo pomocny i chętnie omawiał z nami poszczególne rozdziały dokumentu;
- po wprowadzeniu stosownych zmian, nasz opiekun upewnił się ponownie, że nowo powstały dokument jest zgodny z pozostałymi dokumentami szkoły oraz jest napisany w poprawnej formie;
- regulamin został przesłany w formie elektronicznej do pani Dyrektor z prośbą o akceptację;
- następnie regulamin został rozesłany do wszystkich nauczycieli;
- wychowawcy poszczególnych klas zostali zobowiązani do zapoznania z nowym dokumentem wszystkich uczniów na godzinach wychowawczych (był to czas, kiedy każda klasa mogła omówić poszczególne treści dokumentu i w razie czego, poprzez wychowawcę lub swoich przedstawicieli, wnieść o dokonanie poprawek);
- informacja o stworzeniu nowego regulaminu SU została zamieszczona na szkolnej stronie internetowej szkoły, tak aby cała społeczność szkolna dowiedziała się o jego powstaniu a sam dokument został udostępniony dla wszystkich na stronie szkoły (www.sp5.gostyn.pl) w zakładce BIP / Dokumenty / Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
W ten sposób udało się nam zrealizować pierwszy, dość wymagający, naszym zdaniem projekt – powstał nowy Regulamin Samorządu Uczniowskiego. Mamy nadzieję, że posłuży on przez jakiś czas i będzie inspirować nowych przedstawicieli Samorządu do działania. Zależało nam na tym, aby każdy kto sięgnie po ten dokument mógł powiedzieć, że dzięki niemu rozumie zasady funkcjonowania Samorządu Uczniowskiego. Taki drogowskaz do działania, którego my nie mieliśmy zaczynając ;)
- pani Dyrektor (zainspirowała nas i popchnęła do działania; przeanalizowała naszą pracę i zaakceptowała);
- pani Pedagog (zawsze mogliśmy liczyć na konsultacje i pomoc);
- opiekunowie SU z poprzednich lat (wiemy że nasz opiekun często zasięgał porad i pytał się ich o różne kwestie);
- wszyscy uczniowie oraz nauczyciele w szkole (zostali zapoznani z wersją dokumentu wstępnie zaakceptowaną przez panią Dyrektor i mieli możliwość wnoszenia swoich propozycji zmian i poprawek).
Tak naprawdę to chyba sam początek. Decyzja o stworzeniu nowego dokumentu była spontaniczna . Później okazało się, jak wiele aspektów należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu takiego dokumentu. Pomoc opiekuna oraz osób dorosłych okazała się tutaj niezbędna i bardzo ważna – napisanie wypracowania z polskiego, to nic w porównaniu ze stworzeniem dokumentu szkolnego. Proces gromadzenia informacji na początku był długi i męczący.
Sukcesem samym w sobie, jest fakt, że udało nam się stworzyć dokument, który obowiązuje teraz w naszej szkole. Jesteśmy dumni, że powstał on za naszej kadencji i mamy nadzieję, że posłuży innym w następnych latach :)
Przed udzieleniem odpowiedzi na Wasze pytania, próbowaliśmy się z Wami skontaktować ponieważ nie byliśmy pewni, czy wystarczy, że udzielimy odpowiedzi, czy też powinniśmy od razu wcielić w życie pewne poprawki. Niestety nie udało się nam skontaktować, pewnie z powodu wyjątkowego okresu, jakim są Święta Bożego Narodzenia. Niepokoimy się ponieważ nie jesteśmy pewni, czy mamy jakiś wyznaczony czas na udzielenie odpowiedzi, tak więc zdecydowaliśmy się napisać i podzielić tym, co mamy.
Bardzo dziękujemy za ciepłe i pozytywne opinie! Było nam bardzo miło, że doceniono naszą pracę. Tym bardziej, że nie ukrywaliśmy, że stworzenie tak ważnego dokumentu było dla nas wyzwaniem.
Dziękujemy również za pytania i propozycje poprawek, które skłoniły Nas do refleksji i przemyśleń.
Spróbujemy się odnieść teraz do Waszych pytań i udzielić odpowiedzi na nie:
- zacznijmy od paragrafu 21 punkt 2, wymieniliśmy cechy kandydata na stanowisko do SU ponieważ chcieliśmy, stworzyć pewnego rodzaju wizję – tak, jak np. szkoła ma swoją wizję. Zależało nam, aby pokazać wszystkim, iż decyzja o kandydowaniu nie powinna być podejmowana pochopnie ponieważ jest bardzo ważna i wiąże się z różnymi obowiązkami. Naszym zdaniem uczeń lub uczennica z poprawną oceną z zachowania, jak najbardziej może kandydować do SU. Teraz, po Waszym komentarzy widzimy, że nasz zapis faktycznie może wprowadzać w błąd i sugerować, że kandydować można tylko z wysoką średnią i bardzo dobrym zachowaniem. Zgadzamy się, że jedna osoba często nie posiada tak wielu predyspozycji i trudno je zweryfikować a poza tym uczeń, który przeczyta taki zapis może poczuć się przytłoczony. Dlatego, po omówieniu kwestii jednogłośnie postanowiliśmy (tak, jak zasugerowaliście) usunąć ten wpis z naszego regulaminu;
- kolejne wyjaśnienia dotyczą paragrafu 26, punkt 3 i 4; W tym paragrafie faktycznie się trochę zagmatwaliśmy. Z pośród kandydatów do SU wygrywa i zostaje Przewodniczącym ten, kto zdobędzie najwyższą liczbę głosów. Stwierdziliśmy wspólnie, że osoba która będzie na drugim miejscu może lepiej będzie się czuła na stanowisku Skarbnika lub przewodnicząc jakieś sekcji niż będąc Zastępcą. W tym roku do SU startowały tylko 4 osoby. Spotkaliśmy się wszyscy wspólnie razem z Opiekunem SU (po ogłoszeniu wyników, kiedy wiedzieliśmy kto jest Przewodniczącym) i wspólnie ustaliliśmy między sobą kto będzie pełnił funkcję Skarbnika, Zastępcy i jakie sekcje możemy stworzyć. W tym paragrafie, w nieco niezgrabny sposób chcieliśmy zapisać, że osoby które zdobędą największe poparcie będą mogły wspólnie na spotkaniu poprzez uzgodnienia i w razie potrzeby głosowanie rozdzielić funkcje, tak aby wszystkim dobrze się pracowało. Opiekun pełnił tutaj rolę doradczą i obserwatora. Czy jeśli przejrzyściej opiszemy ten punkt, takie rozwiązanie będzie mogło funkcjonować ? Chcieliśmy, aby co roku SU miał prawo decydować o tym jakie sekcje i komisje powstają, biorąc pod uwagę potrzeby uczniów oraz własne predyspozycje. Do tej pory w naszej szkole SU nie za bardzo tworzył takie sekcje i komisje. My stworzyliśmy w tym roku dwie sekcje: Sekcję Dekoracyjno Informacyjną (zajmuje się przede wszystkim gazetkami SU) oraz Sekcję do spraw organizacji zabaw i dyskotek (przede wszystkim organizacja wydarzeń oraz oprawa fotograficzna). Dlaczego nie są członkami Zarządu – chcieliśmy, aby w skład zarządu wchodziły podstawowe osoby, czyli Przewodniczący, Zastępca i Skarbnik. W paragrafie 13 zapisaliśmy, że Zarząd może zaprosić na swoje obrady poszczególne sekcje – stwierdziliśmy, że nie zawsze obecność sekcji będzie wymagana na spotkaniach Zarządu.
- Paragraf 16 , punkt 1 i 2 „nie wypełnia swoich zadań w należyty sposób” chodziło nam, że na przykład nie stawia się na spotkania, nie dotrzymuje ustalonych terminów lub „byle jak” przeprowadza powierzone zadania. Z funkcji odwoływałby Przewodniczący SU informując o wszystkim Opiekuna lub Dyrektora, tak aby wiedzieli co się dzieje a nie wpływali na nasze decycje – nie wynika to z zapisu, więc byśmy go zmienili. Zresztą, po półrocznej pracy stwierdzamy, że nie mamy osób które źle się wywiązują ze swoich zadań … tak więc, jeśli możemy usunęlibyśmy ten zapis … jeśli komuś coś nie wyjdzie wystarczy porozmawiać lub pomóc sobie nawzajem.
- podobnie sprawa się ma z paragrafem 28, punk 1 pisząc o niewywiązywaniu się z obowiązków mieliśmy na myśli to samo, co powyżej. A pisząc o niewywiązywaniu się z podstawowych obowiązków ucznia chodziło nam, np. o znaczne obniżenie w nauce. Jednak, w naszym paragrafie mamy zapis, że osoba ma możliwość rezygnacji z pełnionej funkcji, tak więc jeśli stwierdzi, że nie jest w stanie pogodzić nauki i obowiązków wynikających z pracy w SU może sama podjąć taką decyzję – dlatego również, te dwa punkty byśmy usunęli, jeśli możemy.
Dzięki Wam mogliśmy ponownie przeanalizować zapisy zawarte w naszym Regulaminie – dziękujemy. Zawsze dobrze, kiedy ktoś z zewnątrz spojrzy i doradzi (nasza Dyrekcja, kiedy usłyszała, że mamy kilka zapisów do poprawki powiedziała, że to dobrze, że ktoś nas trochę pokieruje i pomoże). Prosimy o odpowiedź, czy w takiej formie wszystko byłoby już do przyjęcia. Jeśli tak zaraz wprowadzilibyśmy poprawki do Regulaminu i udostępnili wszystkim jego poprawioną wersje na stronce szkoły.
Pozdrawiamy i czekamy na odpowiedź zwrotną (oczywiście mocno ściskając kciuki). A przy okazji – Wesołych Świąt :) W załączniku zamieszczamy propozycję nowego Regulaminu, po zmianach (kilka punktów usunęliśmy a zmieniony punkt podkreśliliśmy).
Dziękujemy za dodanie relacji! :)
Super, że udało Wam się zaktualizować tak ważny dokument, na jakim opiera się Wasza praca! Dobrze skosturowany Regulamin SU pozwala na sprawne działania, pomaga w wielu procedurach, regulując ważne kwestie i daje prawne podstawy dla Waszej aktywności,.Dzięki temu możliwe jest dbanie o swoje prawa (macie do czego się odwołać!), dlatego warto zadbać o zapisy w nim zawarte. Cieszymy się niezmiernie, że podjęliście się tego trudnego zadania.
Dzięki za szczegółową relację, która świetnie opisuje, jakie kroki podjęliście, aby stworzyć ten Regulamin - wykonaliście kawał dobrej roboty! Opisaliście cały proces i sięgaliście w ramach inspiracji po różne źródła, jak nasze materiały i inne Regulaminy! Korzystaliście także z konsultacji nauczycieli - to bardzo dobrze! Dokument został zatwierdzony przez Dyrekcję i umieściliście go w miejscu dostępnym dla wszystkich, a także zadbaliście o przekazanie informacji do klas. Brawo! Dzięki także za fotkę i linki do Waszej strony szkoły!
Dzięki także za dołączenie Regulaminu! Widać, że włożyliście w niego wiele pracy i trudu, a także korzystaliście z materiałów. Przemyśleliście wiele kwestii! Mamy jednak do Was pewne pytania, gdyż potrzebujemy doprecyzowania odnośnie pewnych zapisów:
Świetnie, że opisaliście tak szczegółowo Ordynację Wyborczą, jednak rozważcie ponownie punkt 2 w paragrafie 21 dot. preferowanych cech kandydata - zastnanówcie się, czy ten zapis jest potrzebny - wymieniliście tam wiele cech - naszym zdaniem ciężko jest większość zweryfikować, a tym bardziej spełnić wszystkie naraz. Kandydat do Rady SU nie musi mieć co najmniej dobrej oceny z zachowania ani określonej średniej ocen - to stanowiłoby naruszenie prawa do kandydowania i jest niedopuszczalne! Rozważcie, czy ten zapis jest w ogóle potrzebny. Regulamin ma stanowić przepisy, procedury i zasady. Pamiętajcie, aby każdy miał prawo do kandydowania bez względu na ocenę z zachowania czy średnią! Wy użyliście słowa "powinien", co nie znaczy "musi" - czy Waszym zdaniem uczeń lub uczennica z oceną z zachowania poprawną mógłby kandydować według Waszego Regulaminu?
Kolejne pytanie: paragraf 26 - punkt 3 i 4. Dlaczego Przewodniczący wybiera sam Wiceprzewodniczącego i Skarbnika? Roumiem, że pozostałe 3 osoby trafiają do sekcji lub komisji jako Przewodniczący - dlaczego nie są członkami Zarządu SU? Czy Regulamin przewiduje jak uwzględnione są predyspozycje kandydatów w przydzielaniu do Sekcji i Komisji? Jakie to są sekcje i komisje, jakie są ich prawa i obowiązki? Nie jesteśmy pewni, jak funkcjonuje to rozwiązanie i prosimy o wyjaśnienie.
Kolejne pytanie: paragraf 16 - punkt 1 i 2. Co oznacza "nie wypełnia swoich zadań w należyty sposób lub swoimi działaniami w negatywny sposób wpływa na pracę Samorządu może zostać z niej odwołana lub zawieszona w swoich działaniach"? Dlaczego to Dyrekcja lub Opiekun Samorządu może odwołać z pełnionej funkcji lub zawiesić ucznia w działaniach?
Prosimy Was o odpowiedźż na powyższe pytania. Sugerujemy także zastanowić się nad procedurami do punktu 1 paragraf 28. W Waszym Regulaminie znajduje się zapis, że "Mandat członka Zarządu Samorządu Uczniowskiego lub członka poszczególnej sekcji lub komisji wygasa lub zostaje przerwany w wypadku: (...) 4) w przypadku niewłaściwego wywiązywania się z powierzonych obowiązków, 5) gdy pełniona funkcja jest przyczyną niewywiązywania się z podstawowych obowiązków ucznia (np. przygotowanie do zajęć).". Naszym zdaniem warto, abyście wprowadzili konkretne procedury do tego punktu. Nie jest nigdzie określone, co to znaczy niewłaściwe wywiązywanie się z powierzonych obowiązków i kiedy funkcja jest przyczyną niewywiązywania się z podstawowych obowiązków ucznia, a można to sprecyzować. Co najważniejsze nie jest napisane, kto decyduje o wygaśnięciu mandatu w takich przypadkach - sugerujemy, by był to Zarząd SU i Rada Samorządów Klasowych w głosowaniu. Dobrze, by było gdybyście to określili, gdyż jest za mało doprecyzowane, jak może odbyć się wygaśnięcie takiego mandatu w tych przypadkach i stwarza to pewne zagrożenia.
Niemniej włożyliście mnóstwo dobrej roboty w research, przygotowanie zapisów, zatwiedzenie i ogłoszenie go szkole, co bardzo doceniamy. Aby zaakeptować Regulamin, prosimy o odpowiedź na pytanie, ponieważ musimy się upewnić, czy Wasze zapisy stosują demokratyczne zasady ważne w takim dokumencie. Odpowiedzcie proszę na nasze pytania, czekamy!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.