Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 4 im. Jana Pawła II
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Działania uczniów" wybraliście do realizacji?: 
2.Samodzielnie organizujemy działanie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości, korzystając z pomysłów zamieszczonych na stronie niepodlegla.ceo.org.pl
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Z "Półki z pomysłami" zamieszczonej na niepodlegla.ceo.org.pl wybraliśmy 4 pomysły. Nie zrealizowaliśmy ich dokładnie tak, jak opisano w zasadach, gdyż włączyliśmy do nich trochę naszych pomysłów (na miarę możliwości uczniów i warunków szkoły).

1. Biało-czerwona impreza sportowa

Dnia 7.11.2018r. na 3 godzinie lekcyjnej w naszej szkole odbył się "Bieg 100 uczniów z okazji 100-lecia odzyskanie niepodległości przez Polskę". W biegu wzięli udział uczniowie klas Ia, Ib, IIa, IVa, IVb, IIIc (G) oraz nauczyciele. Na początku zebranych powitała Pani wicedyrektor, która opowiedziała o celu biegu. Następnie pałeczka sztafetowa została przekazana zawodnikowi z numerem 1. Po przedstawieniu zasad bezpieczeństwa uczestnicy zostali zaprowadzeni na miejsca (każdy z uczniów miał przydzielony numer startowy przyklejony na koszulce) i rozpoczął się bieg. 100 uczniów pokonało trasę ok. 1 km, przekazując pałeczkę sztafetową w 8 minut 13 sekund.

2. Nasza Polska – ankieta wśród mieszkańców

Dnia 8 listopada klasy IVa i Va zrealizowały projekt „Jak rybniczanie spędzają 100-lecie odzyskania niepodległości”. Przygotowane wcześniej pytania, np. kiedy Polska odzyskała niepodległość, jak Rybnik przygotował się na uroczyste obchody, w jaki sposób w Państwa domach będzie się świętować uczniowie zadawali losowo wybranym mieszkańcom Rybnika. Każda osoba, która zgodziła się udzielić odpowiedzi, otrzymała biało-czerwone serduszko z podziękowaniem za poświęcony czas. Po przeprowadzeniu ankiety obie klasy szukały różnych symboli patriotycznych umieszczonych np. na budynkach urzędowych. Wyniki swojej pracy uczniowie przedstawili na lekcjach matematyki (opracowanie liczbowe w tabelach i na wykresach) oraz języka polskiego (zapis w formie wywiadu).

3. Patriotyczne konkursy

A) Odbył się 4-częściowy wiedzowy konkurs patriotyczny przygotowany przez nauczycieli wiedzy o społeczeństwie, historii i geografii: "Polskie symbole narodowe – godło, barwy, hymn", "Patriotyczna wykreślanka", "Cudze chwalicie, swego nie znacie" oraz "Tadeusz Kościuszko". Uczniowie mogli wziąć udział w dowolnej ilości zadań.

B) Uczniowie uzdolnieni artystycznie  mogli wykazać się w konkursie plastycznym "Twórcy niepodległości".

C) Aby głowy ścisłe nie poczuły się opuszczone, otrzymały do rozwiązania 100 zadań matematycznych.

D) Humaniści pokazali swoje umiejętności w  konkursie „100 życzeń dla państwa i miasta na 100-lecie niepodległości Polski” ogłoszonym przez Prezydenta Miasta Rybnika. Konkurs odbył się w trzech kategoriach wiekowych: uczniowie kl. I-III szkoły podstawowej (forma graficzna), uczniowie klas IV-VIII (forma literacka) oraz uczniowie III klas dotychczasowego gimnazjum (forma literacka). Zorganizowano wystawę najlepszych prac na gazetce samorządowej.

E) W czwartek, 29.11.2018, w Szkole Podstawowej nr 24 odbył się II Międzyszkolny Konkurs "Kocham Cię, Polsko", w którym nasz zespół w składzie Sonia K., Zuzia Ł. i Natalia P. z klasy Va zdobyły I miejsce. Uczennice wykazały się niesamowitą wiedzą na temat polskich władców, obrazów Jana Matejki, pieśni patriotycznych oraz wydarzeń historycznych na drodze do niepodległości Polski.

4. Posadzenie „lipy wolności”

16 października 2018r. w parku na terenie naszej szkoły odbyło się zasadzenie drzewa w ramach akcji "100 tysięcy drzew na 100-lecie niepodległości Polski 1918-2018". Na uroczystości byli obecni przedstawiciele władz Rybnika, cała społeczność szkolna oraz rodzice. Przed drzewem został umieszczony głaz informacyjny jako symbol solidarności, współpracy oraz pamięci o odzyskaniu przez Polskę niepodległości.

Podjęliśmy również inne działania:

1. Patriotyczna świetlica

W pierwszym tygodniu listopada podopieczni świetlicy wykonywali z kolorowego papieru chorągiewki i kotyliony narodowe oraz wyklejali z bibuły flagę Polski, a z plasteliny godło Polski . Najmłodsi uczyli się hymnu narodowego. Wspólnymi siłami, wykorzystując wcześniej zrobione materiały przygotowaliśmy wystrój patriotyczny w świetlicy. W czasie zajęć na dywanie wychowawcy świetlicy rozmawiali na temat patriotyzmu i służby ojczyźnie oraz czytali legendy polskie.

W drugim tygodniu listopada uczniowie różnymi technikami malowali plakaty "Jak świętowałem 100 – lecie odzyskania niepodległości" oraz "Moja mała i duża Ojczyzna". Recytowali znany od pokoleń wiersz "Kto Ty jesteś? Polak Mały...". Starsze dzieci grały w państwa-miasta, rozwiązywały quiz o Polsce, układały puzzle – godło Polski, budowały przyszłą Polskę z wykorzystaniem zabaw konstrukcyjnych. Wychowawcy opowiadali, jak oni spędzali kiedyś czas wolny, a potem wszyscy uczestniczyli w zajęciach "Gry i zabawy polskich dzieci". Odbyły się również rozmowy na temat "Szczęśliwe dziecko w wolnym kraju", czytanie bajek polskich oraz śpiewanie pieśni patriotycznych i żołnierskich.

2. Uroczyste obchody rocznicowe

9 listopada 2018r. w naszej szkole obchodziliśmy „Dzień z Narodową Rozetą”. Dla uczczenia 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę uczniowie, nauczyciele oraz pracownicy szkoły nosili kotyliony, czapki, szaliki lub koszulki w polskich barwach narodowych. W trakcie uroczystej akademii uczniom wszystkich klas zostały przybliżone okoliczności utraty niepodległości, wydarzenia z okresu zaborów oraz najważniejsze postaci i wydarzenia polityczne, które doprowadziły do odzyskania niepodległości w dniu 11 listopada 1918 roku. Szkolny chórek wykonał pieśni patriotyczne, a punktualnie o 11:11 wszyscy zgromadzeni na górnym holu odśpiewali "Mazurka Dąbrowskiego" (w ten sposób wzięliśmy udział w akcji „Rekord dla Niepodległej”).

3. Biblioteka na 100-lecie

Dla upamiętnienia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości biblioteka szkolna przeprowadziła akcję, w której zebrano 100 książek przekazanych przez przyjaciół szkoły oraz uczniów ZS nr 1 im. Powstańców Śląskich. Książki zasilą zbiory biblioteki szkolnej. W miesiącu polskiego święta biblioteka szkolna zachęcała  do przypomnienia  sobie polskich podań i legend oraz do sięgnięcia po książki patriotyczne, związane tematycznie z historią, geografią, architekturą i kulturą Polski. Dziękujemy również Instytutowi Pamięci Narodowej w Katowicach za przekazanie materiałów edukacyjnych związanych z naszym narodowym świętem.

4. Żywe lekcje historii

A) W dniu 19 września  uczniowie klasy ósmej i klas trzecich oddziałów gimnazjalnych wzięli udział w projekcji filmu „Dywizjon 303. Historia prawdziwa”. Uczestnicy pokazu mieli okazję do bliższego poznania historii słynnego dywizjonu i losów Polaków w czasie II wojny  światowej. Bliższy kontakt z powieścią  A. Fiedlera, na podstawie której stworzono film, uczniowie mieli na lekcjach języka polskiego.

B) Dnia 27 września odbyła się żywa lekcja historii pt. „Niepodległa”. Uczniowie poznali bliżej sylwetki głównych twórców polskiej niepodległości.  Zobaczyli mundury i broń z tego okresu.  Największą atrakcją była możliwość wcielenia się w postaci bohaterów tamtych wydarzeń.

C) Dnia 25 października uczniowie klasy 8a i klas III gimnazjum wzięli udział w wyjeździe do Muzeum Obozu Koncentracyjnego w Oświęcimiu- Brzezince. Dla uczniów i opiekunów był to czas zadumy nad tragedią ofiar holocaustu, jak również cenna lekcja pokazująca do czego może doprowadzić rasizm i nacjonalizm.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

W realizację wyzwania zaangażowana była cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele, pracownicy administracji i obsługi, rodzice. Najmłodszych uczniów należy najbardziej podziwiać za przygotowywanie różnych elementów wystroju szkoły. Tam, gdzie starszych już palce bolały od wycinania i klejenia, oni dzielnie stali na posterunku. Klasy IV i V nie poddawały się, kiedy muzycznie coś im nie wychodziło. Na najstarszych zawsze można było liczyć przy technicznej organizaji imprez (np. nagłośnienie, krzesła dla gości, sztandar). Nauczyciele dwoili się i troili, realizując różne pomysły, w końcu raz na 100 lat. Żaden z pracowników szkoły nie odmówił pomocy, z uśmiechem na ustach zostawali po lekcjach- szczególne ukłony dla naszego pana woźnego, tyle cierpliowści dla naszej fantazji ma w szkole tylko on. Rodzice to przede wszystkim finanse i komunikacja.

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Najtrudniejsze było zadowolenie wszystkich uczniów. Każdy na coś liczył, a przecież umieją robić różne rzeczy. Najpierw sprawdziliśmy "Półkę z pomysłami" zaproponowaną przez CEO, a później otworzył się uczniowski bank z pomysłami. Wielu z tych propozycji nie zrealizowaliśmy, ale to oznacza, że mamy je na przyszły rok.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Za największy sukces uważamy dokładnie to samo, co było największym kłopotem - wszyscy byli szczęśliwi. Uczniowie z entuzjazmem wzięli udział w przygotowaniach. Podziały, które można było czasem zaobserwować, stopniowo znikały, gdyż każdy uczeń znalazł swoje miejsce i miał możliwość wykazania się umiejętnościami dotychczas nie wykorzystanymi, co zmieniło jego wizerunek w oczach rówieśników. Pozytywnie wpłynęło to również na podniesienie samooceny uczniów oraz proces budowania zgranej szkoły.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Droga Grupo,

Dziękuję za dodanie relacji w obszarze „Działania Uczniów”. Jestem pod wrażeniem ilością inicjatyw zrealizowanych z okazji obchodów Niepodległej! Wszystkie aktywności przygotowane przez Was były zróżnicowane na tyle, że każdy mógł w nich znaleźć coś dla siebie: zarówno fani sportu, jak i sztuki oraz historii.

Bardzo się cieszę, że w przygotowania zaangażowała się cała szkolna społeczność: z Waszej relacji dowiaduje się, że potraficie dzielić między sobą zadania i jeżeli jest taka potrzeba poświęcacie na realizację zadań swój czas prywatny.

Wasza relacja: szczególnie za różnorodność działań oraz umiejętność zaangażowania całej społeczności szkolnej zasługuje na miano super-relacji.

Pozdrawiam Was serdecznie