Projekt Szkoła Demokracji
realizowany przez:
1. Wybory - Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Wiktorówku
W tym roku nasza szkoła przystąpiła do programu „ Samorządy Mają Głos”. Program miał na celu zorganizowanie demokratycznych wyborów do władz Samorządu Uczniowskiego oraz uświadomienie jak najwięcej osób, jak ważne jest świadome zabieranie głosu w każdych wyborach, a tym samym wskazanie swoich przedstawicieli.
25 września uczniowie z klas I –VIII wzięli udział w wyborach nowego Samorządu Uczniowskiego. W tym roku 9 uczniów wyraziło chęć kandydowania. Po zgłoszeniu swojej kandydatury uczniowie przygotowali plakaty, w których zaprezentowali swój program wyborczy. Wszystkie hasła wyborcze zostały wywieszone na korytarzu szkolnym, aby można się było z nimi zapoznać. Przed wyborami dla wszystkich uczniów naszej szkoły została zorganizowana debata wyborcza, na której poszczególni kandydaci opowiedzieli kilka słów o sobie i swoich zainteresowaniach, a następnie krótko omówili jakie działania chcieliby podjąć i zrealizować oraz odpowiadali na pytania uczniów.
W dniu wyborów uczniowie głosowali w bibliotece specjalnie przygotowanej do tego wydarzenia. W wyborach głosowało 125 uczniów z czego 124 oddało ważny głos , frekwencja wyniosła 95%.
Nad prawidłowym przebiegiem głosowania czuwała komisja uczniowska, która zadbała o to aby wybory zostały przprowadzone w sposób demokratyczny czyli aby były: powszechne, równe, tajne, bezpośrednie i większościowe. Uczniowie pobierali od komisji specjalnie do tego przygotowane karty do głosowania składając na liście podpis oraz zostali poinstruowani w jaki sposób zagłosować aby głos był ważny. Następnie siadali w miejscach wyznaczonych do głosowania i dokonywali wyboru robiąc znak X przy jednym kandydacie. Ostatnim krokiem głosujących było wrzucenie kart do specjalnej zapieczętowanej urny. Po zakończeniu głosowania, które przebiegało od pierwszej do ostatniej lekcji komisja rozdzieliła głosy naważne i nieważne, podliczyła głosy i spisała protokół z wyborów. Następnego dnia na apelu komisja wyborcza przedstawiła całej społeczności szkolnej wyniki wyborów, które zostały umieszczone na tablicy informacyjnej.
W realizację wyzwania zaangażowani byli wszyscy uczniowie oraz nauczyciele.
Najtrudniejszym elementem wyzwania było głosowanie przez uczniów klasy pierwszej, ponieważ nie wszyscy potrafili przeczytać imion i nazwisk kandydatów, dlatego wymagało to zaangażowania do pomocy nauczyciela, który pomógł odczytać karty do głosowania. Jednak mimo tych trudności udało się w prawidłowy sposób przperowadzić głosowanie.
Ogromnym sukcesem było zaangażowanie i rzetelne podejście uczniów i nauczycieli do realizacji tego zadania. Uczniowie dzięki zdobytym wcześniej informacjom zarówno na lekcjach,podczas debaty i z tablicy informacyjnej dotyczącej wyborów do władz SU z wielką odpowiedzialnością oddawali swoje głosy, czego dowodem była tylko jedna karta do głosowania nieważna.
Dzięki za dodanie relacji! :)
Świetnie, że zdecydowaliście się rozpocząć program od przeprowadzenia demokratycznych wyborów! :) Plakaty i debata to doskonałe sposoby na przybliżenie kandydatów uczniom i możliwość zaprezentowania się. Bardzo wysoka frekwencja - brawo! :)
Gratulacje także dla komisji uczniowskiej, która czuwała nad przebiegiem wyborów. Z Waszego opisu wynika, że wszystkie czynności istotne przy wyborach przebiegały w prawidłowej kolejności i zorganizowaliście ich przebieg w bardzo dobry sposób. Po zdjęciach widać, że bardzo się staraliście, aby wszystko odbywało się w najlepszym porządku.
Dzięki za dołączone wyniki - bardzo duża frekwencja! Wasza ordynacja wyborcza zawiera odpowiednie zapisy i procedury, co jest bardzo ważne. Przede wszystkim wszystkim przysługuje czynne i bierne prawo wyborcze oraz opisany został proces głosowania - brawo! Może warto w przyszłości wprowadzić jeszcze jeden element, a mianowicie legitymowanie uczniów przed podpisem? Warto również, aby w komisji zasiadali niekadydujący uczniowie.
Spisaliście się na medal i oby tak dalej! :) Czekamy na następne relacje!
- Zaloguj się aby dodać komentarz.