Obrazek użytkownika Szkoła Podstawowa nr 5 im. ks. Franciszka Olejniczaka
Super Relacja: 
Tak
Które wyzwanie z obszaru "Uczenie się i nauczanie" wybraliście do realizacji?: 
1. Badamy, czy uczniowie i uczennice rozumieją, za co i jak są oceniani na lekcjach. Wnioski przedstawiamy nauczycielom i opracowujemy konkretne propozycje do wprowadzenia w życie.
Opiszcie jak przebiegła realizacja wyzwania : 

Obszar „uczenie się i nauczanie” wydał się nam najbardziej wymagającym obszarem i dość długo dyskutowaliśmy na temat wyboru odpowiedniego punktu do realizacji. Po naradzie, doszliśmy do wniosku, że podejmiemy się realizacji punktu 1. Zadanie wydało się nam pożyteczne dla całej szkoły i mieliśmy nadzieję, że nasza praca nad jego realizacją przyniesie korzyści dla wszystkich.

 

Oto przebieg realizacji powyższego zadania:

1. Na spotkaniu Zarządu SU wspólnie wybraliśmy punkt z obszaru do realizacji oraz zapoznaliśmy się, ze wskazówkami zawartymi w poradniku „Szkoła Demokracji”, który otrzymaliśmy. Stworzyliśmy wstępny plan działań oraz ustaliliśmy, że badanie będzie miało formę ankiety.

2. Udaliśmy się do pani Pedagog i poprosiliśmy o konsultację oraz pomoc – wiedzieliśmy, że pani Pedagog oraz Zespół Wychowawczy, którego jest przewodniczącą w przeszłości przeprowadzali już ankiety na różne tematy i w związku z tym liczyliśmy na wsparcie. Pani Pedagog pokazała nam przykładowe ankiety oraz udzieliła wskazówek dotyczących tworzenia ankiet.

3. Każdy z nas miał zastanowić się nad pytaniami do ankiety oraz jej formą. Na kolejnym spotkaniu omówiliśmy nasze propozycje i na ich podstawie stworzyliśmy ankietę o której sprawdzenie poprosiliśmy Opiekuna SU oraz panią Pedagog. Po drobnych poprawkach, ankieta była gotowa.

4. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób ją przeprowadzić. Opiekun SU w naszym imieniu udała się do Dyrekcji, aby przedstawić plan naszych działań i ustalić najdogodniejszą dla wszystkich formę ankiety. My myśleliśmy na początku o ankiecie papierowej, jednak pan Wicedyrektor zaproponował, że może zamieścić naszą ankietę w Librusie, czyli elektronicznym dzienniku szkoły. Postanowiliśmy, że ankieta zostanie zamieszczona na kontach rodziców ponieważ nie wszyscy uczniowie mają swoje konta na Librusie a Ci którzy mają nie zawsze z nich korzystają. Za każdym razem kiedy rodzic logował się na swoim koncie pokazywała się informacja i prośba o wypełnienie ankiety. Oczywiście ankietę wypełniali uczniowie korzystając tylko z konta rodziców.

5. Przewodniczący klas 4-8 zostali poproszeni o poruszenie tematu na godzinach wychowawczych i poinformowaniu o ankiecie innych uczniów a Opiekun SU dodatkowo wysłał w naszym imieniu wiadomość do wszystkich wychowawców poszczególnych klas, aby również ich poinformować o całym działaniu.

6. Ponieważ baliśmy się, że dla uczniów klas 1-3 niektóre z pytań ankietowych mogą być mniej zrozumiałe, wpadliśmy na pomysł, aby przekazać ankiety wychowawcom tych klas i poprosić, aby każda klasa wspólnie z wychowawcą była odpowiedzialna za wypełnienie jednej takiej ankiety. Wychowawcy omawiali kolejno każde pytania a dzieci poprzez podniesienie ręki wybierali odpowiedzi. Tak więc w klasach 1-3 ankieta służyła bardziej, jako narzędzie do przeprowadzenia wywiadu wśród uczniów.

7. Po upływie wyznaczonego terminu przewidzianego na wypełnienie ankiet przez uczniów, pan Wicedyrektor udostępnił nam wyniki wraz z analizą ilościową, które zostały stworzone automatycznie przez program po zakończeniu ankiety. Wychowawcy klas 1-3 przekazali wyniki naszemu Opiekunowi. Dzięki temu mogliśmy stworzyć wnioski.

8. Statystyka ilościowa z ankiety, opis jakościowy wraz z wnioskami oraz odpowiedzi uczniów na pytanie otwarte z ankiety zostały przesłane panu Wicedyrektorowi, który zamieścił je wraz z informacją od nas na poczcie służbowej wszystkich nauczycieli i poprosił o zapoznanie się z nimi. Przewodniczący poszczególnych klas oraz wychowawcy zostali poproszeni o omówienie wyników ankiet na godzinach wychowawczych.

9. Na podstawie analizy ankiet oraz wniosków stworzyliśmy propozycje działań, które przedstawiliśmy pani Dyrektor i które wydały się nam realne do wprowadzenia w życie oraz najistotniejsze. Po uzyskaniu jej pozwolenia przekazaliśmy je szkolnemu Zespołowi Wychowawczemu, który przed nowym rokiem szkolnym będzie analizować Statut w którym zamieszczony jest szkolny system oceniania i weźmie je pod uwagę przy wprowadzaniu zmian. Na początku nowego roku szkolnego poinformujemy uczniów poprzez przewodniczących klas, na apelu lub poprzez stronę internetową o wprowadzonych zmianach. Ponadto mamy nadzieję, że nauczyciele zapoznając się z odpowiedziami uczniów do pytania otwartego z ankiety na temat zmian w szkolnym systemie oceniania i wezmą je pod uwagę w swojej codziennej pracy.

Oto nasze propozycje:

- możliwość poprawy jednej kartkówki na semestr z każdego przedmiotu (do tej pory można poprawiać tylko oceny wagi 3, czyli praktycznie tylko sprawdziany a kartkówki mają wagę 2 w naszej szkole);

- więcej wyjaśnień i wskazówek ustnych oraz komentarzy pisemnych na temat tego, co było dobrze zrealizowane przez uczniów a nad czym należy jeszcze popracować;

- po poprawie sprawdzianu obydwie oceny, czyli: i ta zdobyta przy pierwszym podejściu jak i ocena uzyskana za poprawę powinny być liczone do ogólnej średniej a nie tylko ocena uzyskana za poprawę, jak to funkcjonuje teraz (jest to bardziej sprawiedliwe);

- aby w uzasadnionych przypadkach nauczyciele mogli oprócz kierowania się procentowym systemem oceniania obowiązującym w szkole przy wystawianiu oceny (punkty uzyskane na pracach pisemnych przelicza się na procenty - za ustaloną ilość procentów jest ustalona ocena) podejść indywidualnie do poziomu wiedzy ucznia i mieć możliwość jej podwyższenia, gdy na przykład do uzyskania wyższego wyniku brakuje tylko 0,5 pkt.

Napiszcie kto był zaangażowany w realizację wyzwania (spoza zespołu projektowego)?: 

- Dyrekcja Szkoły: pani Dyrektor (przedstawiliśmy jej propozycje działań); pan Wicedyrektor (zamieścił naszą ankietę na Librusie oraz inne dokumenty w wersji elektronicznej);

- wychowawcy klas, którzy przypominali o wypełnieniu ankiety;

- przewodniczący klas, którzy współpracowali z nami (przypominali o wypełnieniu ankiet, przedstawili wnioski i propozycje działań na godzinach wychowawczych);

- pani Pedagog oraz Opiekun SU (udzieliły wskazówek dotyczących stworzenia ankiety oraz pomogły w jej przygotowaniu).

Co było najtrudniejsze w realizacji wyzwania?: 

Chyba sam proces tworzenia ankiety a następnie jej opracowanie. Dowiedzieliśmy się, że stworzenie ankiety wcale nie jest takie proste a po jej przeprowadzeniu należy opracować wnioski i wcielić, je w życie, aby ankieta przyniosła efekty.

Co Wam się udało/uważacie za sukces związany z realizacją tego wyzwania?: 

Jesteśmy dumni, że udało się nam przeprowadzić ankietę oraz na jej podstawie zaproponować pewne działania mające na celu lepsze funkcjonowanie szkoły. Udowodniliśmy, że głos uczniów i ich opinia jest ważna i może przyczynić się do wprowadzania zmian na lepsze w szkole. Umiejętność tworzenia, przeprowadzania i opracowywania ankiet na pewno przyda się nam w przyszłości.

Zdjęcia dokumentujące realizację wyzwania: 
Status: 
Zaakceptowane
Komentarze: 

Drogi Zespole,

macie rację - ten obszar jest jednym z najtrudniejszych, dlatego cieszę się, że z rozwagą podeszliście do wyboru wyzwania i jego realizacji. smiley Wybraliście formę, w tym wypadku ankietę - dobry początek! Zwróciłam uwagę na Wasze dobre przygotowanie - skorzystanie z Poradnika i stworzenie planu działania - brawo! Dobrze, że zwróciliście się do doświadczonych osób o wsparcie w tym temacie i korzystaliście z ich konsultacji w tym procesie.

Stworzyliście narzędzie do badania - kolejny dobry krok! Znaleźliście z Wicedyrektorem sposób na zebranie głosów - to także istotne. Bardzo doceniam, że zadbaliście o informację, by do wszystkich uczniów dotrzeć różnymi drogami i wypełnili oni ankietę. W przypadku internetowych ankiet jest to kluczowe dla sukcesu. Ciekawie rozwiązaliście także tę kwestię w klasach młodszych - brawo!

Skorzystaliście z analizy poprzez program, co także jest dobrym rozwiązaniem, które z pewnością wiele ułatwiło i przyspieszyło, chociaż były również zadania otwarte! Dzięki Librusowi mogliście szybko dotrzeć z wynikami do nauczycieli, a poprzez wychowawców - uczniów. Warto zauważyć duże wsparcie w przeprowadzeniu ankiety przez Wicedyrektora - to bardzo cenne. Przede wszystkim wykonaliście mnóóóstwo dobrej pracy! Opracowaliście porządnie ankietę i jak widać po wynikach, było dużo analizowania. Doceniam ogromnie wielki trud, jaki włożyliście w opracowanie rekomendacji dla nauczycieli, z pewnością zajęło to wiele czasu. 

Najważniejsze jest to, że dokonaliście analizy wyników i opracowaliście konkretne propozycje, które przekazaliście nauczycielom. Wszystkie Wasze propozycje są cenne i wynikają, co najważniejsze, z uwag uczniów. Mam nadzieję, że zostaną uwzględnione - pamiętajcie o poinformowaniu społeczności szkolej o zmianach na początku przyszłego roku! Jedna mała wskazówka - już teraz warto powiadomić uczniów, jakie opracowaliście propozycje, by wiedzieli na bieżąco, co się stało z wynikami ankiet i do czego posłużyły (zwłaszcza że część z nich odchodzi ze szkoły).

Również jesteśmy z Was dumni, że z taką odpowiedzialnością podeszliście do tego wyzwania i postaraliście się jak najlepiej je przygotować - wielkie brawa! Cieszymy się, że pokazaliście uczniom, że ich głos jest ważny i może mieć wpływ na zmiany w szkole, co jest bezcenne. Gratulacje całego procesu i zdobytych umiejętności! Trzymamy kciuki za dalsze Wasze działania i wprowadzenie Waszych pomysłów w życie! Pozdrawiamy serdecznie!